avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 222 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Contencios administrativ sau ... Comunicare defectuoasa cu instanta prin intermediul ...
Discuție deschisă în Contencios administrativ sau probleme juridice cu autorităţile, contravenţii

Comunicare defectuoasa cu instanta prin intermediul emailului si semnatura electronica calificata

Buna ziua,

Am trimis la judecatorie, prin intermediul emailului, o plangere contraventionala pentru anularea unei amenzi aplicata de IJJ Constanta.
Odata cu aceasta am trimis si copie proces verbal constatare contraventie, copie CI, dovezile pe care le-am mentionat in plangere si dovada taxei de timbru.
Absolut toate in format PDF si semnate cu semnatura electronica calificata (certificat digital calificat), cf. deciziei ICCJ nr. 520/2019 din 7 martie 2019.

Relativ rapid, a fost publicat si dosarul dar cu numele intimatului mentionat gresit.
Am trimis cerere de indreptare eroare materiala - asa cum m-a sfatuit un Domn avocat de pe acest forum - la care am anexat din nou plangerea contraventionala pt. anulare proces verbal si copie a procesului verbal de constatare a contraventie din care reiesea numele intimatului. Din nou, toate semnate cu semnatura electronica calificata.
Mi-a fost acceptata cererea de indreptare si a fost modificat numele intimatului in dosarul publicat pe portalul judecatoriei.

Dupa cateva zile, am primit urmatorul mesaj email de la completul de judecata:

"Aveți obligația de a îndeplini următoarele obligații, în termen de 10 zile de la primirea comunicării, sub sancţiunea anulării cererii, în condițiile art. 200 alin. 4 C.pr.civ.:

1. să depuneți:
a. cererea de chemare în judecată în 2 exemplare semnate olograf sau purtând semnătură electronică, în condiţiile legii.
b .înscrisurile doveditoare în 2 exemplare certificate pentru conformitate cu originalul"

Atat la pct. a) cat si b) nu inteleg daca instanta procedeaza legal solicitand totul in 2 exemplare tinand cont ca poate face oricate copii fizice/pe hartie doreste de pe fisierele PDF trimise de mine pe care oricum eu le voi achita la final (nu ma intereseaza cheltuielile de judecata) si cu ce ar ajuta-o daca as trimite 2 fisiere cu nume diferite (ex. plangere contraventionala nr. 1 si plangere .... nr. 2) dar cu acelasi continut tinand cont ca oricum vor folosi unul singur cand vor imprima copii fizice sau ca pot redirectiona catre NNNN destinatari un singur fisier.

Mentionez din nou ca eu am trimis toate documentele in format PDF cu semnatura electronica calificata, intr-un singur exemplar.

In cazul pct. b) nu inteleg daca instanta procedeaza legal solicitandu-mi sa mentionez de mana pe inscrisuri "conform cu originalul" si sa semnez de mana atat timp cat am trimis instantei acele inscrisuri semnate cu semnatura electronica calificata care certifica faptul ca eu le-am semnat/le confera autenticitate. Care mai este rolul semnaturii electronice calificate daca instanta trece peste Decizia ÎCCJ nr. 520/2019 din 7 martie 2019?
(daca am inteles gresit ca "certificate pentru conformitate cu originalul" inseamna sa scriu conform cu originalul si sa semnez, va rog sa ma corectati)

As aprecia daca cineva m-ar putea lamuri cum trebuie tratata solicitarea instantei ref. la:
- cererea documentelor (cerere chemare judecata si inscrisuri doveditoare) in 2 exemplare
- inscrisurile "certificate pentru conformitate cu originalul"

Multumesc

P.S. - nu imi este greu sa pun in practica ceea ce solicita instanta dar in acelasi timp vreau sa invat cat mai mult tinand cont ca am primit si achitat deja 3 amenzi aplicate abuziv fara a le contesta

P.P.S. - "Decizia ÎCCJ nr. 520/2019 din 7 martie 2019 - În urmă dezbaterilor, Instanță supremă a statuat că în situația în care o parte înțelege să transmită instanței cereri în format electronic “existenţa semnăturii scanate a semnatarului nu este suficientă”, semnătura electronică calificată “conectează identitatea electronică a semnatarului cu documentul digital, neputând fi copiată de pe un document digital pe altul, fapt ce conferă documentului autenticitate” și “oferă instanței o garanție a faptului că mesajul sau documentul digital este creat de către persoană care l-a semnat, iar conținutul mesajului sau documentului digital nu a fost modificat de la data emiterii”."
Ultima modificare: Marți, 18 Aprilie 2023
Lucian P., utilizator
Cel mai recent răspuns: Lucian P. , utilizator 00:19, 26 Mai 2023
4 din 4 utilizatori consideră
acest răspuns util
Cum spunea un amic "sfertodoct.",,teoria sine praxis e marota sine axis".În cazul dvs diferența între teorie și realitate e ca de la cer la pământ.Puteti sa nu va conformati sa invocați decizia ICCJ ,sa riscați anularea cererii,sa pierdeți timp cu o cerere de reexaminare sau sa va conformati și sa depuneti actele semnate olograf ..Personal pt a evita astfel de situații depun prin posta cu confirmare semnate olograf,conform cu originalul înscrisurile pt a evita pierderi de timp ulterioare.Se pot face discuții interminabile pe subiect dar realitatea este aceasta e care o constatați și dvs..Succes.
Ultima modificare: Miercuri, 19 Aprilie 2023
CABINET AVOCAT NICULESCU IONUT, Avocat
Multumesc pentru sfaturi. In concluzie, ati mentionat exact alternativele la care ma gandeam. Deja ma informam ref. la cererea de reexaminare :)
Nu credeam ca instantele pot juca murdar mai ales ca atat in plangerea contraventionala cat si in mesajul email la care am anexat-o am mentionat mai mult decat suficient, ref. la comunicarea prin email si inclusiv decizia ICCJ ref. la semnatura electronica calificata, tocmai ca sa ma asigur ca nu vor exista probleme ulterioare. Se pare ca scartaie ceva dar sigur nu la mine.
Ref. la sfertodoct si expresia din latina, nu cred ca se aplica in situatia de fata.
Ultima modificare: Miercuri, 19 Aprilie 2023
Lucian P., utilizator
2 din 2 utilizatori consideră
acest răspuns util
Expresia chiar era folosita de un amic și a folositat spre exemplificare..După cum vedeți digitalizarea la fel ca în alte instituții este mai mult la nivel declarativ.
Ultima modificare: Joi, 20 Aprilie 2023
CABINET AVOCAT NICULESCU IONUT, Avocat
Din nefericire digitalizarea isi face cu greu drum si in sectorul privat.

Am o ultima intrebare pentru Dvs., daca sunteti amabil sa ma ghidati in continuare.

Pot raspunde persoanei care mi-a trimis mesajul de mai sus solicitandu-i temeiurile legale pentru care trebuie sa ma conformez sau adresez intrebarea catre adresa de email a judecatoriei unde am trimis initial plangerea contraventionala si inscrisurile? Adresele de email sunt diferite.

Eu am gasit deja temeiurile legale care se incalca :)

----
Conform Cod Procedura Civila, art. 148, alineat 2 inteleg ca am dreptul de a comunica cu instanta prin email.

Conform Legii nr. 445/2001 inteleg si ca pot trimite absolut toate documentele in format electronic si semnate cu semnatura electronica extinsa (bazata pe un certificat calificat si generata prin intermediul unui dispozitiv securizat).
Capitolul II Regimul juridic al înscrisurilor în formă electronică
Articolul 5
Înscrisul în formă electronică, căruia i s-a încorporat, atașat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv și generată cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii electronice, este asimilat, în ceea ce privește condițiile și efectele sale, cu înscrisul sub semnătură privată.
Articolul 7
În cazurile în care, potrivit legii, forma scrisă este cerută ca o condiție de probă sau de validitate a unui act juridic, un înscris în formă electronică îndeplinește această cerință dacă i s-a încorporat, atașat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat și generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii.

Conform deciziei ÎCCJ nr. 520/2019:
"....semnătura digitală conectează identitatea electronică a semnatarului cu documentul digital, neputând fi copiată de pe un document digital pe altul, fapt ce conferă documentului autenticitate (atestă faptul că documentul aparţine persoanei semnatare, iar autorul documentului nu îşi poate declina răspunderea pentru conţinutul documentului cu semnătură electronică valida)."
"Practic, semnătura electronică (digitală) validă oferă instanţei o garanţie a faptului că mesajul sau documentul digital este creat de către persoana care l-a semnat, iar conţinutul mesajului sau documentului digital nu a fost modificat de la data emiterii acestuia."

Multumesc
Ultima modificare: Joi, 20 Aprilie 2023
Lucian P., utilizator
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Sfatul meu este sa invocați dvs textele legale de care faceți vorbire într-o cerere care nu se adresează unei persoane anume grefierului Popescu sau judecătorului Ionescu ci o trimiteți către judecatoria x,nr dosar z ,Domnule Președinte...Subsemnatul..date identificare ținând cont de dispozițiile legale prevazute în... consider ca am depus toate înscrisurile necesare,adresa primita în procedura regularizări fiind în contradicție cu legislația mai sus menționată..Trebuie sa va gândiți ca exista o șansă ca dosarul sa fie anulat iar cererea de reexaminare respinsa .Dacă sunteți ținut de un termen ați formulat o contestație ,,o noua acțiune o sa fie tardiv formulata,daca.aveti un proces normal divorț,pretenții atunci puteți sa introduceți acțiunea de câte ori vreți...

Alte discuții în legătură

Un contract intre doua parti Mario Bro Mario Bro Un contract intre doua parti : stampilat ,semnat olograf se poate combina si cu semnatura digitala in pdf adobe pe acelasi document si este valabil din ... (vezi toată discuția)
Contract online paptamas paptamas Buna ziua. Mi am facut o Intreprindere Individuala, in domeniul serviciilor web. Ce se intampla daca un client afla de serviciile oferite de mine, insa este ... (vezi toată discuția)
Semnatura electronica LIVIU NISTEA LIVIU NISTEA Daca o societate poate avea doua semnaturi electronice, pe doua calculatoare, pentru depunerea declaratiilor la ANAF. (vezi toată discuția)