bossman a scris:
@legalmgm pentru performanta de a ''rasturna ''motivarea unei decizii a ICCJ.
[ link extern ]
Rationamentul dvs este corect pana la un punct, respectiv momentul dizolvarii societatii care intervine odata cu pronuntarea incheierii de deschidere a procedurii simplificate, cand este ridicat dreptul de administrare al administratorului statutar si numit un lichidator.
Eu nu am afirmat ca pj dispare total, dar va rog sa luati o carte de drept civil de anul I oricare(Beleiu, Boroi etc) si sa vedeti care sunt efectele dizolvarii. Fac precizarea ca nu vorbesc de lichidare si radiere- ci numai de dizolvare.
Revenind la problema propriu zisa , care ar fi temeiul de drept in baza caruia ANAF-ul sau Garda sa vina sa efectueze un control si mai grav sa solicite prezenta adm. statutar si a asociatilor /actionarilor la control.
Personal, eu cred ca este un abuz grosolan din partea celor 2 institutii.
Pe de alta parte si lichidatorul este intr-o situatie ingrata, deoarece ANAF-ul si AVAS-ul pot solicita inlocuirea acestuia pe motivul ca nu e agreeat de cele doua institutii ????( daca nu este) si tot asa de adevarat este ca o mare parte a lichidatorilor au o atitudine docila fata de institutiile mentionate anterior.
Cu stima Bossman
Buna ziua,
Stimate @bossman,
Sunteti in plina confuzie si deci in eroare.
La adresa indicata de Dvs. se gaseste o decizie a ICCJ care se bazeaza pe prev. Legii nr.31/1990, art.252, alin.(3).
Nu vorbim de faptul ca in prezent, prin efectul aplicarii prev. art.1, pct. 61 din OUG nr.82/2007, acest alin. (3) al art. 252, este ABROGAT.
Problema majora este faptul ca faceti confuzie intre modalitatea de dizolvare si lichidare a SC cf. prev. Legii nr.31/1990 cu procedura in caz de insolventa care este reglementata de Legea nr.85/2006.
Ati remarcat cumva ca in textul Legii nr. 31/1990 nu apare nici unde notiunea de "insolventa" ? De ce oare ?
Raspuns: pentru ca, in principiu, Legea SC nu se refera la FALIMENT ci la alte cauze de dizolvare.
Vezi: CAPITOLUL I - Dizolvarea societatilor
Art. 227
(1) Societatea se dizolva prin:
a) trecerea timpului stabilit pentru durata societatii;
b) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate al societatii sau realizarea acestuia;
c) declararea nulitatii societatii;
d) hotararea adunarii generale;
e) hotararea tribunalului, la cererea oricarui asociat, pentru motive temeinice, precum neintelegerile grave dintre asociati, care impiedica functionarea societatii;
f) falimentul societatii;
g) alte cauze prevazute de lege sau de actul constitutiv al societatii.
Pentru cazul de Faliment: Vezi prev. art. 232, alin. (3):
In cazul prevazut la art. 227 alin. (1) lit. f), dizolvarea se pronunta de tribunalul investit cu procedura falimentului.
Deci sustinerile Dvs. si jurisprudenta indicata de Dvs. nu sunt aplicabile in speta.
Revenind la procedura simplificata a insolventei.
Trebuia sa fi observat ca notiunea de "insolventa" nu este deloc sinonima cu cea de "faliment"
Insolventa este o stare a unei SC (temporara sau permanenta) care initial se prezuma si ulterior trebuie probata si constatata cf. prev. legii.
De aici necesitatea unei faze de observare si de analizare a situatiei economice si juridice a SC.
Ca sa nu o lungesc, de la deschiderea procedurii pana la dizolvare si ulterior pana la radierea din RC este o lunga perioada de timp, in care toti actorii definiti de Legea 85/2006 au cate ceva de facut si de indeplinit.
Ei bine, in aceasta perioada, controalele care fac obiectul acestui topic sunt legal posibile, si dupa opinia mea de inginer - practician in insolventa, chiar bine-venite daca nu chiar necesare.
Oricum, Lichidatorul are nevoie de un Certificat de atestare fiscala pentru a elabora "Bilantul de lichidare".
Si oricum, Lichidatorul nu vrea ca, dupa radierea SC din RC, sa ramana singurul responsabil (civil, penal si administrativ) cu eventualele urmari ale activitatii/inactivitatii sale in procedura falimentului.
Cu stima,
P.S.
Trimiterile la divere stadii de invatamant juridic si la manualele aferente -
folositi-o cu reticienta si dupa o indelunga reflectie.