Se da urmatoarea speta: o firma din comert care pana in prezent acorda liber in sarbatorile legale. De anul acesta activitatea cere ca in unele zile de sarbatori legale sa fie nevoie sa lucreze angajatii, sigur conform legii - se compenseaza cu zi libera sau va fi platita 200% daca nu se poate acorda liber.
Codul Muncii spune ca programul de lucru il face angajatorul, insa cum poate actiona sau dupa caz sanctiona angajatul care nu vine la munca in ziua de sarbatoare legala. Ei spun nu pot sa vin, absent nemotivat nu ma poti pune in ziua de sarbatoare legala.
Cum se procedeaza legal in acest sens pentru a nu crea precedent si pentru ca nici angajatorul sa nu fie afectat ca se va lipsi in ziua de sarbatoare legala si da, programul de lucru nu este respectat.
Prin Decizia ICCJ nr. 22/2015 - Recurs in interesul legii - s-a stabilit că acești angajatori pot să-și cheme salariații la muncă în zilele de sărbătoare legală în care nu se lucrează doar dacă acordă compensații: timp liber corespunzător sau, după caz, un spor la salariul de bază.
Salariatii chemaţi la muncă trebuie să li se asigure compensarea cu timp liber corespunzător în următoarele 30 de zile. Iar dacă acest lucru nu este posibil, salariaţii trebuie să primească un spor de 100% din salariul de bază., asa cum se dispune in Codul muncii.
Lipsa nemotivata poate duce la aplicarea unor sanctiuni disciplinare.