Daca intr-un condominiu cu 27 apartamente locuiesc intr-o luna doar 5 apartamente timp de 13 zile (condominiul fiind pe malul marii si apartamentele sunt de vacanta) , si este inregistrat consum la apa, consum la lift si se mai infunda si coloana de scurgeri ape uzate. Cum este distribuita spre plata factura la energia electrica, factura la vidanjare si factura la apa? Mentionez ca toti locatari declara zero persoane la intretinere deoarece conform legii nu au locuit mai mult de 15 zile.. Mulțumesc!
Conform legii 196/2018 (art. 82), cheltuielile repartizate proporțional cu numărul de persoane reprezintă cheltuielile asociației pentru asigurarea serviciilor de utilități publice de care beneficiază persoanele care locuiesc sau desfășoară activități în mod curent în condominiu și care nu pot fi individualizate pe fiecare unitate de proprietate individuală în parte pe baza unor dispozitive de măsurare/înregistrare, fie datorită naturii și caracteristicilor anumitor servicii, fie din lipsa dispozitivelor de măsurare/înregistrare.
Cheltuielile repartizate după numărul de persoane reprezintă cheltuielile asociației pentru: apă rece, caldă și canalizare; combustibil pentru prepararea apei calde de consum; energia electrică utilizată pentru funcționarea instalațiilor comune, inclusiv a ascensoarelor; colectarea deșeurilor menajere, vidanjare.
Modul de repartizare a cheltuielilor repartizate proporțional cu numărul de persoane se stabilește printr-un regulament aprobat de comitetul executiv al asociației de proprietari.
Consumul de apa ar trebui sa fie individualizat pentru ca ar trebui sa existe apometre.
Daca prin regulamentul asociatiei nu se prevede altfel, cheltuielile cu energia electrica pentru lift si vidanjare se impart in mod egal la numarul de persoane care locuiesc acolo mai mult de 15 zile pe luna (cele din cartea de imobil + cele care locuiesc temporar mai mult de 15 zile pe luna)
Ca sa inteleg mai bine la apa este clar ca e consum individualizat si se calculeaza dupa apometre si exista o hotarare prin care diferentele survenite se platesc proportional cu consumul, iar pierderile in mod egal pe propietate, dar cum repartizam cheltuielile avand in vedere ca in luna decembrie nu a locuit nimeni in contextul legii adica peste 15 zile, dar avem facturi de achitat? As dorii un raspuns clar legat de iluminatul pe scarea, lift si vidanjare, pe care stim cu totii ca se raporteaza la numarul de persoane dar in aceasta situatie ce e de facut? Multumesc!
w_v_w_v
Utilizator 1din 1 utilizatori consideră acest răspuns util
La apa aveti apometre si platesc cei care au consumat.
Diferentele e logic sa fie proportional cu consumul (adica platesc diferentele doar cei care au consum) si aveti hotararea dar pierderile vor fi doar pe cota indiviza . Doar daca toate apartamentele au suprafata egala atunci pierderea pe cota indiviza inseamna ca este tot aia cu repartizarea pe nr apartamente altfel e gresit.
Pieredere e doar cand a avut loc o spargere a unei conducte si prin urmare e o cantitate mare de apa si in luna respectiva vor fi doar pierderi nu si diferente .
Adica ai intr-o luna doar diferente si foarte rar pierderi. Nu vor fi niciodata impreuna intr-o luna.
Curentul electric va fi platit doar de ce care au folosit indiferent de nr de zile.
Exemplu :Daca tot blocul era inchis si un locatar si-a vizitat o singura data apartamentul si a venit, a aprins lumina, apoi a luat liftul, el va platit toata energia electrica in acea luna indiferent ca doar a urcat si a vizitat.
Vidanjarea va fi platita doar de cei care au fost in cladire indiferent de numarul de zile si doar cei care ar fi putut produce infundarea cand este pe coloana. Adica cei de mai sus de locul infundarii cand este pe coloana verticala. Exceptie :
Daca infundarea este pe o teava verticala si nu pot fi identificate apartamente din amonte (mai sus ) de locul infundarii atunci platesc toti cei care au fost in bloc si care ar fi putut infunda teava si au produs costul vidanjarii(desfundarii tevilor) Exceptie:
Daca la desfundare s-a constat ca a fost infundata de cauze externe cum ar fi un sobolan mort de exemplu care a urcat in sus pe tevi (ca nu a montat clapeta de sens jos la evacuare cel care a facut instalatia) atunci vidanjarea este platita de toti proprietarii pe cota indiviza.
Exemplu justificativ:
Daca tot blocul era inchis si un locatar a vizitat apartamentul si apoi s-a constatat infundarea doar el va plati, asta daca nu s-a infundat din cauze externe cum ar fi cea cu sobolanul.
Foarte frumos ati detaliat, si va mulțumesc pentru raspuns! Legat de distribuirea pierderilor datorate tevilor sparte asa este cum ati spus se distribuie la propietate in cota parte indiviza CPI. Dar legat de exemplul dat de dumneavoastra 1 persoana intra in bloc si foloseste apa, si curentul pe scara implicand liftul si iluminatul si presupunem ca se infunda coloana din cauza lui si nu din surse externe cum foarte bine ati subliniat exemplul cu sobolanul, aruncand o carpa sau servetele umede in wc. Dar cum il depistez eu pe acel propietar ca a fost in condominiu dat fiind faptul ca el nu ar declara asta? Ca metoda este corect sa implementez aceasta folosire a condominiului raportandu-ne la faptul ca putem identifica consum la apa ? Adica din citirea apometrelor de apa care sunt situate pe scara blocului si nu in interiorul apartamentelor se poate vedea cine a avut consum in luna respectiva luand acest lucru ca reper pentru a face departajare intre ce apartamente au fost vizitate si respectiv de a le distribuio cheltuielile la energia electrica la lift, si iluminatul pe scara si vidanjare considerand cate 1 persoană pentru fiecare apartament gasit cu consum la apa. Ar fi corecta aceasta abordare? Pun aceste intrebari deoarece legea nu este completa si nu acopera toate situatiile aparute si trebuie aleasa o varianta in care sa fie cat mai corecta in atat fata de vecinii care platesc cat si cei care nu platesc. Mulțumesc anticipat,
Pare a fi corect sa presupui ca a fost acolo daca are consum de apa dar poate sunt si locatari ca noi care cand pleaca de acasa pe perioade mai mari au un sistem automat de irigatii tip Gardena care lasa sa curga apa la taolete si chiuveta si cada pentru e elimina posibilitatea evaporarii din tevi si a instalarii mirosului de canalizare in apartament.
Sau poate ii curge apa la vasul de la toaleta daca are flotorul defect.
Il aplicati si vedeti ce raspunde cand ziceti ca e consum de apa la apartament si dansul spune ca a vizitat apartamentul.
Ati putea folosi sistem de monitorizare video cel mai simplu si corect .
Camere de supraveghere la intrare in bloc la un proprietar in apartament , balcon , pe geam in casa sau afara la geam mai aporipat de intrare ca sa fiti legal si sa nu trebuasca sa luati aprobari si etc.