Buna ziua. Detin un cabinet de avocatura si in 2009 am achizitionat un imobil.intrucat taxele sunt foarte mari,as vrea sa-l vand, cumparator sa fiu eu ca persoana fizica, iar pretul de vanzare sa fie mult mai mic decat cel de achizitie.Intrebarea mea este daca pot face vanzarea farab sa am probleme cu finantele publice.
Daca mesajul este asemanator si nu identic merita sa incercati.:)
Pana nu il postati nu puteti cunoaste cu siguranta ce se va intampla.:))
Haideti, incercati...
pct 38 din normele de aplicare ale art. 48 Cod Fiscal.
Sunt cheltuieli deductibile, de exemplu:
17. valoarea rămasă neamortizată a bunurilor şi drepturilor amortizabile înstrăinate, determinată prin deducerea din preţul de cumpărare a amortizării incluse pe costuri în cursul exploatării şi limitată la nivelul venitului realizat din înstrăinare.
conform textului de lege susmentionat, statul va impozita valoarea ramasa neamortizata pana la nivelul venitului realizat din vanzarea imobilului.
de exemplu, conform cazului nostru, imobilul a fost achizitionat in feb 2009 la un pret de 250.000 lei
dupa 1 an de zile, imobilul este vandut la pretul de 150.000 lei
valoare amortizata = 250.000 lei / 40 ani = 6.250 lei
valoare ramasa neamortizata = 250.000 - 6.250 lei = 243.750 lei
cheltuiala deductibila = 150.000 lei
cheltuiala nedeductibila = 243.750 - 150.000 lei = 93.750 lei
impozit pe venit = 93.750 x 16% = 15.000 lei
* in mod normal imobilul trebuie evaluat de catre un specialist pentru a constata valoare reala de la momentul respectiv.Pentru vanzarea imobilului, dupa cu a exemplificat "danike", la un pret sub valoarea neta contabila(VNC) se plateste 16% la diferenta dintre VNC - Pret Vanzare (fara TVA) .
Chiar daca potrivit art. 21 din Codul fiscal , alineatul (4) , litera ş), nu sunt deductibile cheltuielile reprezentând valoarea deprecierilor mijloacelor fixe, în cazul în care, ca urmare a efectuării unei reevaluări, se înregistrează o descreştere a valorii acestora ,potrivit art. 24 alin. (15) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare “câştigurile sau pierderile rezultate din vânzarea ori scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe se calculează pe baza valorii fiscale a acestora, care reprezintă valoarea fiscală de intrare a mijloacelor fixe, diminuată cu amortizarea fiscală”.
Valoarea fiscală ramasă neamortizată reprezintă, in conformitate cu prevederile pct. 715 din H.G. nr. 44/2004 privind Normele de aplicare a Codului fiscal, cu modificările si completările ulterioare, diferenţa dintre valoarea de intrare fiscala şi valoarea amortizarii fiscale.
Punctul 3 alin. (4) din Decizia nr. 2/2004 privind aplicarea unitară a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, convenţiile de evitare a dublei impuneri, accize şi taxa pe valoarea adăugată, precizează :
“În aplicarea prevederilor art. 24 alin. (15) din Legea nr. 571/2003, cheltuielile înregistrate ca urmare a casării sau cedării unui mijloc fix amortizabil sau terenurilor, calculate ca diferenţă între valoarea fiscală de intrare a acestora şi amortizarea fiscală, după caz, sunt cheltuieli efectuate în scopul realizării de venituri impozabile.”
Alin. (1) al art. 19 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prevede :
“(1) Profitul impozabil se calculează ca diferenţă între veniturile realizate din orice sursă şi cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile şi la care se adaugă cheltuielile nedeductibile. La stabilirea profitului impozabil se iau în calcul şi alte elemente similare veniturilor şi cheltuielilor potrivit normelor de aplicare.”
Prin urmare având in vedere prevederile legale invocate mai sus, valoarea rămasă neamortizată (calculată ca diferenţă între valoarea fiscală de intrare şi amortizarea fiscală) a unui mijloc fix care face obiectul unei vânzări este cheltuială in scopul realizării de venituri, iar impozitul pe profit se calculează dupa regula generală stipulată la art. 19 alin. (1) din Codul fiscal.
Webinar: Fiscalitate și digitalizare în 2025. Ce știm și ce urmează?
ACCA, cea mai mare asociație internațională în domeniul financiar-contabil, vă invită să participați la un eveniment gratuit destinat profesioniștilor care doresc să afle cele mai recente noutăți legate de sistemul fiscal din România.
În cadrul webinarului, care va avea loc pe 26 februarie la ora 10:00, Delia Cataramă, Tax Partner Viboal FindEx, va aborda principalele modificări fiscale aplicabile în 2025 companiilor, cu focus pe impactul asupra profitabilității și cash-flow-ului acestora.