Curtea Constitutionala a decis ca prevederile Legii nr. 51/1995 privind organizarea profesiei de avocat, care stabilesc incetarea activitatii persoanelor fizice sau juridice autorizate in baza altor acte normative sa desfasoare activitati de consultanta, reprezentare sau asistenta juridica, nu sunt neconstitutionale.
Prin Decizia nr. 392/2008, Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a respins exceptia de neconstitutionalitate a anumitor dispozitii din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale si din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, ridicata de Asociatia Profesionala Colegiul Consilierilor Juridici Galati (APCCJG) in Dosarul nr. 1.337/121/2007 al Tribunalului Galati - Sectia comerciala.
Decizia nr. 392/2008 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 309 din 21 aprilie 2008.
Dispozitiile din Legea nr. 51/1995 criticate de APCCJG vizeaza art. 82 alin. (1) si (2) si prevad urmatoarele:
"(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi persoanele fizice sau juridice care au fost autorizate in baza altor acte normative ori au fost incuviintate prin hotarari judecatoresti sa desfasoare activitati de consultanta, reprezentare sau asistenta juridica, in orice domenii, isi inceteaza de drept activitatea. Continuarea unor asemenea activitati constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale.
(2) De asemenea, la data intrarii in vigoare a prezentei legi inceteaza de drept efectele oricarui act normativ, administrativ sau jurisdictional prin care au fost recunoscute ori incuviintate activitati de consultanta, reprezentare si asistenta juridica contrare dispozitiilor prezentei legi."
APCCJG a sustinut ca "in activitatile de prestari servicii juridice, astfel cum acestea sunt definite prin directivele europene, este ingradita libera initiativa prin practici neconcurentiale."
De asemnea, APCCJG arata ca aceste dispozitii de lege contravin art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Regulamentului Comisiei Europene nr. 29/2002 si Regulamentului Comunitatii Economice Europene nr. 3.037/1990 "prin care sunt stabilite
activitatile economice ce pot face obiectul activitatii de prestari servicii, printre acestea numarandu-se si
prestarea de servicii juridice".
Curtea Constitutionala a considerat, insa, ca "reglementarea de catre legiuitor, prin norme speciale, a organizarii si exercitarii profesiei de avocat nu are semnificatia unei interdictii pentru o alta categorie profesionala, respectiv cea a consilierilor juridici, de a desfasura activitatile profesionale specifice, prevazute, de asemenea, intr-o lege speciala - Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic".
In plus, Curtea Constitutionala sustine ca reglementarea organizarii si exercitarii profesiei de avocat "nu este de natura sa creeze o discriminare sau o concurenta neloiala intre persoanele care exercita cele doua profesii."
CCR a adus ca argument cauza Bota impotriva Romaniei la CEDO, care viza o asociatie de consultanta juridica. In cauza respectiva, CEDO a decis cu privire la admisibilitatea cererii ca dizolvarea asociatiei respective, care functiona cu incalcarea prevederilor Legii nr. 51/1995, este proportionala cu scopul vizat si ca motivele invocate de jurisdictiile interne se dovedesc pertinente si suficiente. CEDO a mai concluzionat ca ingerinta era "necesara intr-o societate democratica".
Potrivit Legii nr. 514/2003, consilierul juridic "asigura apararea drepturilor si intereselor legitime ale statului, ale autoritatilor publice centrale si locale, ale institutiilor publice si de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum si ale persoanelor juridice de drept privat, in slujba carora se afla si in conformitate cu Constitutia si legile tarii."
Totodata, "consilierul juridic, in activitatea sa, asigura consultanta si reprezentarea autoritatii sau institutiei publice in serviciul careia se afla ori a persoanei juridice cu care are raporturi de munca, apara drepturile si interesele legitime ale acestora in raporturile lor cu autoritatile publice, institutiile de orice natura, precum si cu orice persoana juridica sau fizica, romana sau straina; in conditiile legii si ale regulamentelor specifice unitatii, avizeaza si contrasemneaza actele cu caracter juridic", conform aceleiasi legi.
Consilierul juridic poate sa fie numit in functie sau angajat in munca.
_________________
Nota AvocatNet.ro:
- Decizia Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 392/2008 poate fi vizualizata integral, ca fisier atasat.
Comentarii articol (29)