Proiectul, asa cum ne spune presedintele ANPC, Dan Vlaicu, prevede un parteneriat intre protectia consumatorilor, Ministerul Educatiei si Banca Nationala pentru introducerea in programa scolara de gimnaziu a unor cursuri pentru crearea unei culturi a bancilor si sistemului de functionare a acestora.
Ideea a plecat, asa cum spune presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Dan Vlaicu de la multitudinea de probleme care marcheaza acum relatia client-banca. Iar vina este impartita.
Pe de-o parte, bancile, asa cum spune seful ANPC, nu ii informeaza, in multe cazuri, pe clienti in legatura cu toate procedurile obligatorii ce trebuie urmate astfel incat sa nu fie purtati pe drumuri sau mai rau, sa-i coste bani, ulterior.
Pe de alta clientii ca nu sunt familiarizati cu regulile bancare pentru a stii ce trebuie sa ceara si nu stiu nici ce drepturi au in raport cu institutia financiara.
"De exemplu, atunci cand lichidam un cont, cand extragem toti banii din contul respectiv, trebuie sa completam si un formular de inchiderea contului", spune Dan Vlaicu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
"Altfel, contul respectiv, desi are zero lei, este purtator de comision si peste o luna sau doua, ne vom trezi ca suntem chiar notificati la Biroul de Credit pentru neplata comisionului in cauza."
"Sunt mai multe lucruri de acest fel si este important sa incepem cu educatia in domeniul financiar bancar chiar a copiilor, elevilor din clasele 5-8 si a-i pregati pentru ce va veni", mai spune Dan Vlaicu.
Prin educatie financiar bancara, asa cum precizeaza seful ANPC, trebuie inteles sistemul de predare la clasa a notiunilor considerate de baza din domeniu.
Notiuni pe care, dupa exemplele date, nu par sa le cunoasca nici parintii. Si asta se intampla, dupa cum spune directorul directiei de comunicare al BNR, Adrian Vasilescu, pentru ca oamenii "nu stiu ca trebuie sa se informeze".
"Primul lucru ce trebuie facut este sa se deschida supapele. Cultura financiara este o treaba foarte complicata care se deprinde in zeci, daca nu in sute de ani", spune Adrian Vasilescu.
"Sper sa nu-si inchipuie cineva ca lanseaza o initiativa si peste un an toata populatia Romaniei va avea cultura bancara. Asa ceva este impsobil si nu s-a intamplat nicaieri in lume."
Educatia pornita inca de la scoala gimnaziala se impune totusi, iar BNR va acorda spijin logistic sau de alta natura, necesar derularii proiectului, spune Adrian Vasilescu.
Este vorba insa, adauga acesta, de un domeniu mult prea tehnic si teoretic, destul de greoi de asimilat de elevii de gimnaziu, drept pentru care, dupa cum sustine domnul Vasilescu, ar fi nevoie de proceduri speciale de predare.
"In primul rand e nevoie de carti care sa fie scrise in mod atractiv si pe intelesul copiilor. ori pentru asta este nevoie de oameni capabili sa scrie in asa fel incat sa fie intelesi de copii", spune domnul Vasilescu.
"Mai e nevoie de un sistem de jocuri economice asa cum se intampla deja in alte tari. Se imparte clasa in doua, unii sunt debitori, altii creditori, unii aduna bani pentru a investi, altii aduna bani in contul viitorului si ei sunt depunatori. Fac diverse astfel de jocuri in scoli si copiii invata exact cum sa se comporte in viata de adulti", mai spune Adrian Vasilescu.
Acest lucru revine insa in sarcina Ministerului Educatiei. Si, desi reprezentantii acestuia spun ca nu s-a primit inca nici o notificare pentru un asemenea parteneriat, ministerul va fi dispus sa colaboreze.
Potrivit secretarului de stat in invatamantul preuniversitar Svetlana Preoteasa, eventualele cursuri financiare ar putea fi mai greu introduse in programa scolara.
Ele ar putea fi organizate cel mai probabil ca ore suplimentare, extrascolare, ori notiunile din domeniu ar putea fi predate dupa modelul sau chiar in timpul orelor de dirigentie.
Comentarii articol (1)