Prin Ordinul comun al Ministerului Economiei si Finantelor (MEF) si al Ministerului Justitiei (MJ) nr. 1706 si 1.889/C din 2008, au fost aprobate procedurile de stabilire, plata si rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal si a modelului si continutului unor formulare prevazute la titlul III – Impozit pe venit - din Codul Fiscal.
Ordinul a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 533 din 15 iulie 2008.
Acesta vine in contextul modificarilor aduse Ordonanta de urgenta nr.106/2007 pentru modificarea si completarea Codului fiscal, care au vizat, in principal, urmatoarele:
- obligatia declararii veniturilor realizate din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, altele decat cele efectuate prin procedura notariala sau hotarare judecatoreasca, revine persoanei fizice beneficiare de venit, in vederea stabilirii impozitului de catre organul fiscal competent. Declararea veniturilor se face in termen de 10 zile, inclusiv, de la data efectuarii transferului proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.
- virarea impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal se realizeaza integral la bugetul de stat.
Modificarea Declaratiei 208
Prin Ordinul comun al MEF si al MJ a fost aprobat un nou model al Declaratiei informative privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal (Declaratia 208), eliminandu-se coloanele cu destinatiile sumelor incasate cu titlu de impozit pe venit din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal (bugetul de stat, bugetul unitatilor administrativ-teritoriale, bugetul Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara).
In noul model al Declaratiei 208, notarii publici vor inscrie doar valoarea impozitului, directionat integral catre bugetul de stat.
Notarii publici trebuie sa completeze, in doua exemplare, si sa depuna Declaratia 208 pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului in care a avut loc autentificarea actelor privind transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal si ori de cate ori notarul public constata erori in declaratia depusa anterior (prin completarea unei declaratii rectificative), situatie in care se va inscrie „X” in casuta prevazuta in acest scop.
Originalul se depune, in format electronic, la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul biroului notarial, iar copia se pastreaza de catre notarul public. Formatul electronic va fi insotit de un exemplar listat pe hartie, semnat si stampilat, potrivit legii.
In Declaratie se cuprind toate actele instrumentate in perioada de raportare de biroul notarial, inclusiv cele instrumentate la sediile secundare ale biroului notarial.
Totodata, Declaratia va cuprinde tranzactiile prin care s-au efectuat transferuri ale dreptului de proprietate si dezmembramintelor acestuia asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, supuse impozitarii potrivit legii.
Un nou formular pentru persoane fizice - Declaratia 209
Prin Ordinul comun nr. 1706 si 1.889/C din 2008, al MEF si al MJ, a fost introdus un nou formular, Declaratia privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal (Declaratia 209).
Declaratia 209 completeaza si se depune de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii prin alta procedura decat cea notariala sau judecatoreasca, supuse impozitului pe venit, conform legii.
Persoanele fizice care realizeaza venituri din transferul mai multor proprietati imobiliare din patrimoniul personal vor depune cate o declaratie pentru fiecare transfer.
Declaratia se depune la organul fiscal competent, in termen de 10 zile, inclusiv, de la data transferului, in vederea stabilirii impozitului, in conditiile legii.
Declaratia se completeaza de catre contribuabili sau de catre imputernicitii acestora, inscriind cu majuscule, citet si corect, toate datele prevazute de formular, in doua exemplare, din care unul va trebui depus la organul fiscal competent, iar celalalt va fi pastrat de contribuabil.
Declaratia poate fi depusa direct la registratura organului fiscal sau la oficiul fiscal, prin scrisoare recomandata.
Prin organ fiscal competent se intelege:
- organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are adresa unde isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal in Romania;
- organul fiscal in a carui raza teritoriala este situat imobilul instrainat, pentru persoanele fizice care nu au domiciliul fiscal in Romania.
Declaratia se depune direct la registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata.
Pe baza Declaratiei 209, organul fiscal va stabili impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal si va emite, in termen de 15 zile, o Decizie de impunere.
Comentarii articol (4)