Sectorul bancar: nivel scazut de transparenta a preturilor
Aspectele vulnerabile indentificate de Consiliul Concurentei privind functionarea anumitor segmente ale pietei financiar-bancare se refera in principal la factorii care influenteaza negativ mobilitatea clientilor (povara administrativa, asimetria informationala si nivelul scazut de transparenta a preturilor; vanzarea incrucisata/legata a produselor bancare; taxele asociate rezilierii unor servicii oferite de banci consumatorilor), schimbul de informatii susceptibile a favoriza un comportament anticoncurential intre agentii economici. Raportul Consiliului Concurentei vizeaza si aplicarea Directivei 2008/48/CE privind contractele de credit pentru consumatori.
La acestea se adauga preocuparile privind implementarea proiectului SEPA (Spatiul Unic de Plati in Euro), care vizeaza crearea unei piete integrate a serviciilor de plata, in cadrul careia sa existe o concurenta efectiva si care sa nu faca distinctie intre platile transfrontaliere si platile nationale in interiorul zonei euro.
Consiliul Concurentei apreciaza ca dezvoltarea mediului concurential pe piata serviciilor bancare depinde de cresterea gradului de transparenta prin asigurarea informatiilor privind modalitatea de stabilire a structurii preturilor pentru fiecare serviciu, dezvoltarea unor „motoare de cautare” pe paginile de internet care sa permita o comparatie reala si imediata a produselor alternative.
In recomandarile Consiliului se inscrie si extinderea prevederilor Directivei 2008/48/CE privind contractele de credit pentru consumatori, dorindu-se renuntarea la comisionul perceput pentru rambursarea anticipata a creditului precum si la alte tipuri de credit decat cele prevazute in actul normativ european.
Comercializarea cu amanuntul : eliminarea clauzei clientului cel mai favorizat
Din perspectiva vulnerabilitatii concurentiale, studiul citat analizeaza aspecte precum puterea de negociere in relatia producatori-comercianti cu amanuntul, modul de stabilire a preturilor produselor si politica de discount-uri practicata precum si potentiale intelegeri intre marii comercianti cu amanuntul si producatori.
Ca recomandari, Consiliul Concurentei are in vedere aspecte precum analizarea posibilitatii de eliminare a taxelor in cazul carora nu exista o legatura directa si imediata cu contraprestatia comerciantilor, cum ar fi taxa pentru acoperirea cheltuielilor de extindere/modernizare sau taxe percepute pentru a acoperi intr-un fel sau altul riscul nevanzarii produselor.
Masuri precum eliminarea clauzei clientului celui mai favorizat din relatiile comerciale, si trecerea in sarcina comerciantului a alocarii spatiului la raft in scopul protejarii bunastarii consumatorului final fac deasemenea parte din setul de recomandari sugerate de Consiliul Concurentei.
Sectorul concesiunilor : eliminarea oricarui privilegiu, chiar si in favoarea companiilor de stat
Punctele vulnerabile analizate se refera la faptul ca licentele se pot obtine si prin alte cai decat concursul de oferte, de de exemplu prin reorganizarea sau vanzarea de catre un titular de licenta. De asemenea Consiliul Concurentei a observat ca societatile nationale sau regiile autonome au beneficiat de licente prin incredintare directa, spre deosebire de firmele private care ar fi concurat pentru aceleasi concesiuni si mai grav, prin modul de acordare a licentelor unii titulari de licente chiar au obtinut in anumite cazuri puteri de monopol pe pietele clientilor lor .
Principala provocare in acest sector estea ceea de a elimina orice privilegii care ar putea impiedica o concurenta libera pe piata, fie si in favoarea companiilor de stat. Solutiile pe care Consiliul le sugereaza au in vedere asigurarea unui acces nediscriminatoriu la licente, asa-numita concurenta pentru piata, prin competitie, si eliminarea posibilitatii de a transmite licentele in vigoare in conditii mai blande decat cele impuse initial pentru obtinerea respectivelor licente. In acest sens se mentioneaza ca practica actuala de a deroga de la principiile statuate intr-o lege prin legislatie de ordin secundar sau tertiar reprezinta o serioasa deficienta care afecteaza mediul concurential.
Profesiile liberale : exista o tendinta catre crearea unui “sistem inchis”
In sectorul profesiilor liberale studiul dat publicitatii de Consiliul Concurentei mentioneaza ca exista tendinta de evolutie catre un sistem inchis care conserva ample privilegii pentru membrii lor, prin faptul ca exista barierele la intrarea pe piata, ce se manifesta prin obligativitatea apartenentei la o asociatie profesionala, impunerea unor restrictii privind numarul de profesionisti in functie de criteriul geografic sau in functie de criteriul demografic, inclusiv prin limitarea numarului de stagiari si impunerea unor restrictii privind proprietatea. Regulile privind desfasurarea activitatii pe piata prin stabilirea de tarife ( de catre organele profesionale cu atributii de reglementare, prin impunerea unor restrictii de publicitate si de asociere sunt dea semenea considerate aspecte problematice.
Consiliul Concurentei recomanda atentie sporita practicilor exclusive si analizarea balantei costuri- beneficii sociale pe care acest regim o produce. Evident, trebuie privite cu mare rezerva incercarile de a introduce bariere suplimentare in exercitarea acestor profesii, contra tenditei europene de dereglementare, sau de a spori numarul profesiilor reglementate.
Studiul precizeaza, de asemenea, faptul ca practica altor state din Uniunea Europeana a aratat ca eliminarea treptata a restrictiilor de concurenta pe aceste piete a condus la o scadere a preturilor si nu a afectat in nici un fel calitatea serviciilor oferite catre consumator, sugerand ca si Romania ar trebui sa se inscrie in trend-ul ascendent al procesului de dereglementare in domeniul profesiilor liberale.
Comentarii articol (0)