70% din site-urile internet anchetate pentru comercializarea frauduloasa de tonuri de apel, fonduri de ecran si alte servicii de telefonie mobila au fost corectate sau inchise, ca urmare a unei proceduri disciplinare comunitare de 18 luni in materie de consum, realizata de cele 27 de state membre, de Norvegia si de Islanda, potrivit unui comunicat de presa al Comisiei Europene, publicat marti.
Incepand cu luna iunie 2008, cand au avut loc primele verificari, 301 site-uri internet au fost anchetate de catre autoritatile nationale insarcinate cu aplicarea legislatiei, datorita unor incalcari grave ale legislatiei UE in materie de protectie a consumatorilor.
70% din cele 301 de cazuri anchetate au fost solutionate la ora actuala.
52%, si anume, 159 site-uri internet au fost corectate, iar 17%, adica 54 de site-uri internet, au fost inchise.
Cele trei probleme principale au fost urmatoarele: preturi neclare (de exemplu, informatia lipsea sau era incompleta); absenta unor informatii comerciale complete; si publicitatea inselatoare, in special, cea pentru tonuri de apel „gratuite”, atunci cand, in realitate, consumatorul este obligat sa plateasca un abonament. In urma unei operatiuni de verificare minutioasa, in Italia, in februarie si in mai, autoritatile insarcinate cu aplicarea legislatiei au aplicat amenzi considerabile, de aproximativ 2 milioane de euro, unui numar de 9 societati importante care au fost gasite in infractiune fata de lege.
„Aceasta ancheta desfasurata in ansamblul UE constituie un raspuns direct la sutele de plangeri din partea parintilor si a consumatorilor din numeroase tari ale UE. Tinerii nu trebuie sa fie victimele unor escrocherii precum publicitatea inselatoare care ii ademeneste catre subscrierea unor abonamente pentru tonuri de apel pe care le credeau gratuite. Iar parintii nu trebuie sa descopere surprize neplacute in factura telefonica, atunci cand copiii lor s-au abonat, in mod intamplator, la un serviciu nedorit. Aceste rezultate arata ca o cooperare pentru aplicarea legii la scara europeana poate constitui o diferenta enorma pentru curatarea unei piete destinate consumatorilor. Acest tip de actiuni represive comune este cel pe care va trebui sa se concentreze in viitor politica comunitara in materie de consum”, a declarat Comisarul european pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva.
„Pentru autoritatea italiana a concurentei, aceasta masura represiva a permis sa se obtina rezultate importante in interesul consumatorilor care realizeaza tranzactii online si transfrontaliere. Aceste rezultate reprezinta o etapa importanta catre o protectie mai eficace a consumatorilor europeni si o politica europeana de protectie a consumatorilor mai integrata”, a adaugat Directorul general al Directiei pentru Protectia Consumatorilor al autoritatii italiene antitrust, Paolo Sab.
Potrivit informatiilor Comisiei, europenii detin peste 495 de milioane de telefoane mobile. “Se estimeaza ca numai tonurile de apel au insemnat, in 2007, 29% din intreaga piata europeana a „continutului mobil” (cu aproximativ 10% mai mult decat in 2006). Se estimeaza ca valoarea vanzarilor de tonuri de apel in Europa in 2007 se ridica la 691 de milioane de euro”, se arata in comunicatul de presa.
Rezultatele operatiunii de verificare minutioasa din 2008 privind tonurile de apel pentru telefoane mobile
Datele furnizate de CE, arata ca “in randul celor 301 de site-uri controlate, 70% dintre probleme au fost solutionate. Astfel, 159 dintre ele (52%) au fost corectate, iar 54 dintre ele, reprezentand 17%, au fost inchise .
“Mai mult de jumatate dintre aceste site-uri internet erau destinate in mod specific copiilor (54%, adica 163 de site-uri internet), folosind personaje de desene animate pentru copii sau personaje celebre din domeniul televiziunii sau necesitau acordul parintilor”, arata aceeasi sursa.
Multe site-uri internet prezentau numeroase nereguli, principalele probleme fiind:
- 41% dintre toate site-urile internet verificate prezentau nereguli legate de informatiile cu privire la pretul ofertei (124 de site-uri internet din 301). Pe numeroase site-uri internet informatiile cu privire la preturi erau incomplete sau nu figurau deloc – pana cand consumatorul le regasea in factura sa telefonica. In special, in cazul unui abonament, termenul de abonament nu era indicat in mod clar sau durata abonamentului era neclara.
- Pe 75% dintre site-urile internet verificate lipsea o parte din informatiile necesare pentru contactarea comerciantului – numele comerciantului, adresa geografica sau detaliile de contact nu erau complete (225 de site-uri internet din 301). Aceasta contravine legislatiei UE (directiva privind comertul electronic si vanzarea la distanta MEMO/09/505 ) care cere sa fie afisate informatiile privind furnizorul de servicii, inclusiv adresa sa de e-mail.
- 35% din site-urile internet controlate prezentau informatiile in mod inselator (105 din 301). Informatiile referitoare la contract erau disponibile pe site dar figurau cu caractere minuscule sau erau greu de gasit. In 28% din cazurile de informatii inselatoare , clientii erau indusi in eroare de asa-zisa gratuitate a serviciilor si descopereau mai tarziu existenta unor taxe sau a unui contract care ii angaja.
Mai multe informatii aici.
Comentarii articol (0)