Comisarii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au verificat modul de comercializare a produselor care au facut obiectul campaniilor publicitare la 119 de operatori economici, gasind nereguli la 59 dintre acestia, informeaza un comunicat de presa al ANPC. Amenzile se ridica la 166.000 de lei.
In perioada 2 - 4 august 2010, ANPC a dispus verificarea existentei la comercializare a produselor care au facut obiectul campaniilor publicitare si care inca se comercializeaza, desi perioada de desfasurare a campanilor publicitare a expirat.
De asemenea, cu aceasta ocazie s-a verificat si modul de desfasurare a ofertelor promotionale.
Astfel, au fost controlati 119 operatori economici - supermarketuri, hipermarketuri si lanturi extinse de magazine - constatandu-se abateri la 59 dintre acestia (49%). Pentru 24 de operatori economici, comisarii ANPC au dispus oprirea temporara de la comercializare a produselor vandute sub sigla unor campanii publicitare expirate, pana la informarea corecta a consumatorilor.
„Au fost aplicate 47 de amenzi contraventionale insumand 166 000 lei si 12 avertismente pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor. Pentru incalcarea prevederilor Legii 363/2007 au fost emise 4 decizii de incetare a practicilor comerciale incorecte”, se arata in comunicatul de presa.
Exemple de abateri:
1. Comercializarea de produse sub sigla publicitara a unor campanii promotionale expirate, cu efectul inducerii in eroare a consumatorilor
Abateri constatate in judetele Neamt (bautura racoritoare cu inscrisul „Sarbatoreste Finala Mondialului cu mii de premii” desi campania expirase la 11.07.2010, seminte de floarea soarelui cu inscrisul „Castiga 100 Euro pe ora, la tine acasa”, campania fiind expirata 21.05.2010, produse de cofetarie ce purtau sigla unei promotii din perioada sarbatorilor pascale, expirata din 04.04.2010, vin traditional demidulce 0,75 l cu inscrisul „Ne place sa castigi! Cumpara vinurile Vinexport si poti castiga 3xiPhone si 2000 sticle de vin”, desi data limita de revendicare a premiilor expirase la 20.01.2010, bere comercializata prin campania „Castiga garantat la sticla de 2 litri. Cumpara 2x Golden Brau PET 2 litri, deschide lozul si castiga pe loc gratare sau doze de Golden Brau”, expirata la data de 31.07.2010, tigarete comercializate prin campania publicitara „Feel the rush, feel the Red Rush” ce s-a desfasurat in perioada 7.06 – 25.07.2010, bautura spirtoasa comercializata prin promotia „Ora d’ora castiga Euro d’Euro” expirata la 31.07.2010), Bistrita-Nasaud (bere comercializata prin campania „Castiga garantat! cu Golden Brau”, ce a avut termen limita 31.07.2010), Bucuresti (ceasuri D&G expuse la comercializare alaturi de placheta „Promotie D&G -35% -50% in limita stocului disponibil valabil in perioada mai-iunie 2010”, termenul fiind depasit cu mai mult de o luna), Arad (produse electronice comercializate sub sigla unei campanii publicitare expirate din 15.09.2009), Brasov (mininapolitane cu crema de cacao ce aveau inscrise pe ambalaj doua coduri de concurs si site-ul www.indrazneste.ro, desi perioada de valabilitate a campaniei promotionale expirase de peste doua luni), Galati (diverse produse: set masa si 2 scaune, set 3 unelte electrice, slefuitor electric, set surubelnite, set manichiura, periuta de dinti electrica, rafturi pentru baie, boxe, cafea, aspirator, aragaz, masina de spalat, hota de bucatarie, cantar de bucatarie etc. comercializate sub sigla unor “oferte saptamanale” expirate), Covasna (diverse sortimente de vin comercializate sub sigla unor campanii publicitare valabile in perioadele 15.09.2009-15.01.2010, respectiv 01.03-30.05.2010), Hunedoara (ulei de floarea soarelui comercializat luni 02.08.2010 sub sigla „promotie de weekend”, desi promotia se incheiase duminica 01.08.2010, iar pretul era cel obisnuit si nu unul promotional), Iasi (televizoare, mese de calculator, aspiratoare comercializate utilizand un catalog de oferte expirat din 26.07.2010, cafea comecializata conform unui catalog de oferte expirat din 28.07.2010, centrale termice, cazane pentru combustibil solid, usi de interior, parchet laminat 6 mm, betoniere, aparate GPS TTI, mobila bucatarie comercializate folosind un catalog de oferte expirat din 14.07.2010) etc.
2. Oferte promotionale nereale prin care consumatorii erau indusi in eroare si determinati sa achizitioneze un anumit produs, fara a beneficia de un avantaj real
Abateri constatate in judetele Suceava (cascaval pe a carui eticheta era specificat „Acum, - 10%”, reducere de care consumatorul ar fi trebuit sa beneficieze la casa de marcat insa nu se opera niciun fel de reducere, carnati taranesti sub sigla „OFERTA SPECIALA” fara a se putea identifica in ce consta oferta), Dambovita (operatorul economic informa ca din 1.07.2010 consumatorii beneficiaza de preturi reduse pentru anumite produse, in realitate era acelasi pret din data de 01.06.2010, iaurt comercializat la “promotie 8 la pret de 6”, cu pretul la raft de 9,29 lei, in timp ce pretul unui singur iaurt era de 1,49 lei - 6 iaurturi costand in realitate 8,94 lei si nu 9,29 lei), Bucuresti (produse de marochinarie la oferta promotionala „15% reducere suplimentara”, fara a se oferi informatii la ce anume se refera termenul „suplimentara” care presupune existenta unor reduceri aplicate anterior sau cumularea acestei reduceri cu alte oferte existente in magazin – fapt ce nu a putut fi dovedit).
3. Lipsa informatiilor privind durata ofertei promotionale sau limita stocurilor produselor ofertate
Abateri constatate in judetele Hunedoara (bere, hartie igienica, mazare verde comercializate la „Oferte soc” dar fara informatiile privind durata promotiei), Ilfov (pachet promotional constand in vopsea lavabila si amorsa fara informatii despre perioada in care se desfasoara promotia), Suceava (camasi, sacouri, cositori, fierastraie, vopsea lavabila comercializate cu reduceri de pret fara a se preciza perioada in care este valabila oferta), Bacau (neprecizarea perioadei in care este valabila promotia la produsele: crema fina de frisca, ulei, conserve de spanac).
4. Informatii incomplete sau incorecte
Diverse produse (bluze de dama, jucarii, aparat pentru improspatarea aerului, ketchup) comercializate fara mentionarea reducerii de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent, abatere constatata in judetele Mehedinti, Bucuresti, Suceava, Arges.
In judetul Arges se comercializau servetele la promotie “3 la pret de 2” fara ca in magazin sa existe si produsul individual pentru a se putea verifica corectitudinea ofertei, abatere constatata si in judetul Mehedinti la pachetul promotional „pasta de dinti duopack” comercializat cu o „reducere de 50% pentru al doilea produs”.
In judetul Bacau, un operator economic nu avea o delimitare clara intre standurile in care se vindeau produse cu preturi promotionale si cele in care aceleasi produse aveau preturi mai mari (ulei, vin) – practic erau alaturate.
5. Alte abateri
Abateri constatate in judetul Sibiu (produse alimentare comercializate in afara datei durabilitatii minimale, cu elemente de identificare – caracterizare incomplete sau netraduse in limba romana), Mehedinti (neafisarea preturilor la raft pentru o parte din produsele comercializate), Bucuresti (deficiente privind modul de intocmire a certificatelor de garantie).
Sfaturi pentru consumatori
- La cumpararea produselor vandute sub sigla unor campanii publicitare prin care se promit diverse avantaje la achizitionare (reduceri de pret, premii, participari la tombole etc.) verificati daca oferta mai este valabila la momentul respectiv;
- In cazul ofertelor cu reduceri de pret, verificati la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa daca pretul afisat este si cel ce va fi facturat;
- La achizitionarea pachetelor de produse „3 la pret de 2” sau „al doilea produs la jumatate din pret” verificati pretul produselor individuale care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional;
- Nu ezitati sa solicitati informatii suplimentare ori de cate ori sunteti nelamurit sau aveti dubii privind o campanie publicitara facuta prin orice mijloace (afise, pliante, anunturi pe site sau chiar in cadrul magazinului);
- Nu achizitionati produse oferite la promotie daca nu exista toate informatiile referitoare la acea promotie: perioada de desfasurare a promotiei, informatii despre produsele oferite la promotie (denumirea, cantitatea, pretul pachetului promotional, pretul produselor comercializate individual pentru a putea calcula diferenta dintre pretul individual si cel al pachetului promotional).
Comentarii articol (2)