Comisia Europeana a prezentat, vineri, planuri vizand imbunatatirea in continuare a calitatii si pertinentei legislatiei UE. Impactul legislatiei va fi evaluat pe tot parcursul ciclului de elaborare a politicilor: de la etapa de concepere a unei politici, pana la aplicarea si revizuirea acesteia. Comisia va colabora cu Parlamentul European, Consiliul si statele membre pentru a le incuraja sa aplice reglementarea inteligenta in activitatile lor. In sfarsit, pentru a acorda o mai mare greutate vocii cetatenilor si altor parti interesate, Comisia a decis sa prelungeasca perioada de consultari publice incepand din 2012.
„O reglementare inteligenta ar trebui sa garanteze faptul ca legislatia europeana este in avantajul persoanelor si al intreprinderilor. Criza economica si financiara a aratat ca reglementarea are un rol necesar de jucat. Aceasta trebuie sa fie bine elaborata pentru a indeplini obiectivele vizate si pentru a oferi o prosperitate durabila si o protectie a consumatorilor fara a sufoca operatorii economici, in special intreprinderile mici si mijlocii. Propunerile de astazi sunt esentiale, daca dorim sa indeplinim obiectivele ambitioase in materie de crestere inteligenta, durabila si favorabila incluziunii, stabilite de Strategia Europa 2020. Pentru a realiza o buna legiferare, ascultarea punctelor de vedere ale persoanelor care vor fi afectate de aceasta este esentiala. De aceea, acordam o si mai mare greutate vocii cetatenilor si a altor parti interesate si vom prelungi perioada destinata consultarii publicului de la 8 la 12 saptamani", a declarat Presedintele Comisiei Europene, José-Manuel Barroso.
Comunicarea privind o reglementare inteligenta in UE stabileste
un plan de actiune in trei domenii pentru obtinerea unor reglementari de cea mai buna calitate posibila, cu respectarea deplina a principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii.
In primul rand, Comisia se va concentra asupra intregului ciclu de elaborare a politicilor, acordand o importanta sporita evaluarii legislatiei si politicilor existente. Rezultatul acestei analize, impreuna cu evaluarile impactului, vor fi luate in considerare in momentul elaborarii de reglementari noi sau al revizuirii reglementarilor existente. Evaluari de impact vor fi realizate in continuare pentru toate initiativele legislative importante, astfel incat procesul decizional sa se intemeieze pe optiuni de politica ale caror costuri si beneficii sunt justificate si transparente. De asemenea, Comisia va include actiunile sale curente de simplificare a legislatiei si de reducere a sarcinii administrative in cadrul revizuirii periodice a legislatiei existente, pentru a asigura un impact maxim al acestor activitati.
In al doilea rand, intrucat reglementarea inteligenta este o responsabilitate comuna a tuturor celor implicati in elaborarea de politici ale UE (Parlamentul European, Consiliul, statele membre si alte parti interesate), Comisia va continua sa colaboreze cu toti acesti actori, pentru a garanta ca programul sau de lucru este respectat in mod activ de catre toti. De asemenea, Comisia isi va intensifica activitatile in ceea ce priveste punerea in aplicare a politicilor, prin elaborarea unei legislatii mai clare si mai accesibile si va colabora cu statele membre pentru aplicarea stricta a acesteia. Comisia invita Parlamentul si Consiliul sa realizeze progrese suplimentare in ceea ce priveste angajamentul de a realiza evaluari ale impactului cu privire la modificarile substantiale ale propunerilor sale.
In al treilea rand, va fi acordata in continuare o importanta sporita vocii cetatenilor si a celorlalte parti interesate, prin prelungirea perioadei de consultare de la 8 la 12 saptamani incepand din 2012, precum si prin realizarea, in 2011, a unei revizuiri a politicii Comisiei de consultare; cresterea predictibilitatii cu privire la propunerile planificate ale Comisiei si activitatea de evaluare ex-post vor permite partilor interesate sa isi pregateasca angajamentele intr-o etapa mult mai timpurie.
Comisia a aprobat, de asemenea,
Raportul pe anul 2009 privind subsidiaritatea si proportionalitatea [„O mai buna legiferare”(al 17-lea raport)]. Acest raport furnizeaza informatii cu caracter general privind principiile subsidiaritatii si proportionalitatii si prezinta exemple de cazuri importante in care au fost exprimate indoieli cu privire la respectarea principiului subsidiaritatii. Acest lucru demonstreaza marea diversitate a opiniilor diferitelor parti interesate – Comisia, Parlamentul European, Consiliul, Comitetul Regiunilor, Comitetul Economic si Social si parlamentele nationale.
Comisia va prezenta un raport privind progresele inregistrate in punerea in aplicare a programului pentru o reglementare inteligenta in a doua jumatate a anului 2012.
In cadrul programului sau privind o mai buna legiferare, Comisia a realizat deja o schimbare importanta a modului in care formuleaza politicile si proiectele legislative. Acest lucru a avut drept efect cresterea transparentei si a responsabilitatii si a favorizat elaborarea politicilor pe baza unor elemente concrete.
Evaluari ale impactului insotesc toate initiativele legislative cu impact semnificativ, iar un Comitet independent de evaluare a impactului controleaza calitatea acestora. Pana la sfarsitul lunii august 2010, Comisia a realizat 520 de evaluari ale impactului.
Un raport special recent al Curtii de Conturi Europene intitulat „Evaluarea impactului in institutiile UE: un instrument util in sprijinul procesului decizional?” a recunoscut faptul ca acest sistem, care are un domeniu de aplicare unic printre cele existente, este considerat a fi o buna practica in UE, sprijinind luarea deciziilor in institutiile UE.
Comisia a dat posibilitatea partilor interesate, intr-o masura mai mare, sa contribuie la procesul de elaborare a politicilor, inclusiv prin punerea la dispozitia publicului a foilor de parcurs, care ofera informatii cu privire la activitatile de politica si de consultare cu privire la toate initiativele importante ale Comisiei.
Un program de simplificare aflat in prezent in derulare a adus beneficii substantiale cetatenilor si intreprinderilor. Pana la sfarsitul anului 2010, au fost adoptate in total in jur de 200 de propuneri de simplificare.
Programul de actiune pentru reducerea sarcinilor administrative este pe cale sa isi depaseasca obiectivul-tinta de reducere a birocratiei cu 25% pana in 2012. In cazul in care propunerile Comisiei vor fi adoptate, vor genera economii anuale de 38 de milioane EUR pentru intreprinderile europene, reducand astfel sarcina administrativa cu 31%. Parlamentul European si Consiliul au aprobat recent o propunere privind taxa pe valoare adaugata, care va permite realizarea de economii in valoare de aproximativ 18,4 miliarde EUR si, in prezent, dezbat o alta propunere care ar permite unui numar de peste 5 milioane de microintreprinderi sa fie scutite de normele contabile ale UE.
Comisia a prelungit, pana la sfarsitul anului 2012, mandatul Grupului la nivel inalt al partilor interesate independente cu privire la sarcinile administrative, prezidat de Edmund Stoiber.
Acordul interinstitutional privind o mai buna legiferare si abordarea comuna interinstitutionala privind evaluarea impactului ilustreaza modul in care Comisia Europeana, Parlamentul European si Consiliul European colaboreaza in acest domeniu. Expertii Comisiei si ai statelor membre colaboreaza si fac schimb de opinii prin intermediul Grupului de experti nationali la nivel inalt in materie de reglementare.
Mai multe informatii aici.
Comentarii articol (0)