Deputatii europeni au aprobat, miercuri, proiectul unui registru comun pentru lobbyisti si alte grupuri de interes care solicita acces in Parlamentul European si la Comisie, informeaza institutia intr-un comunicat de presa. Astfel, contactele pe care lobbystii le stabilesc cu un deputat trebuie inregistrate intr-un "memorandum explicativ" anexat la proiectul de act legislativ.
Raportorul Carlo Casini (PPE, IT) a declarat in cadrul dezbaterii de marti ca textele aprobate "reprezinta un pas o etapa suplimentara spre mai multa transparenta".
"Cred ca aceasta este un semn clar al angajamentului nostru in favoarea transparentei", a adaugat eurodeputatul.
Un registru comun al celor doua institutii va asigura o mai mare transparenta, considera deputatii, dat fiind ca cetatenii vor gasi intr-un singur loc toate informatiile privind persoanele si organizatiile care sunt in contact cu institutiile europene.
In plus, potrivit PE, va facilita si sarcina reprezentantilor grupurilor de interese, care vor trebui sa se inscrie o singura data in registru.
Noul registru va reuni actualele registre ale Parlamentului si ale Comisiei, asa cum au decis cele doua institutii in noiembrie 2010. Schimbarea denumirii din registru de "lobby" in registru de "transparenta" va face sa fie mai simpla inscrierea pentru organizatii si persoanele individuale ale caror activitati vizeaza influentarea elaborarii politicilor UE, precum think-tank-urile sau organizatiile care reprezinta bisericile si comunitatile religioase.
Inregistrare voluntara vs. inregistrare obligatorie
Astfel, noile reguli adoptate de Parlament nu prevad inscrierea obligatorie in acest registru, insa, in ceea ce priveste Parlamentul, obtinerea unei acreditari pentru accesul efectiv in Parlament este imposibila fara o inscriere prealabila in registru.
Deputatii solicita, de asemenea, Consiliului de ministri sa se alature registrului cat mai curand posibil si saluta faptul ca acesta a indicat ca va deveni parte a acordului.
"Amprenta legislativa" si alte imbunatatiri
Parlamentul a sustinut, de asemenea, dispozitii privind o "anexa a amprentei legislative" la raportul sau la recomandarea privind proiectul de act legislativ. Aceasta va cuprinde numele reprezentantilor grupurilor de interese care obtin o intâlnire cu un deputat relevant intr-un anumit dosar legislativ.
In plus, conform PE, noul registru asigura informatii suplimentare, precum numarul de persoane angrenate in toate activitatile aferente registrului, precum si nivelul resurselor UE primite de fiecare organizatie inscrisa. Acesta ofera, de asemenea, clarificari cu privire la activitatile admisibile care intra sub incidenta registrului, precum si procedurile de tratare a reclamatiilor.
In cadrul unui vot separat cu privire la regulamentul intern al Parlamentului, deputatii au decis ca deputatii sa isi actualizeze declaratiile financiare imediat ce intervin schimbari si cel putin o data pe an.
Parlamentul a creat un registru pentru reprezentantii grupurilor de interes inca din 1996 si Comisia din 2008. Parlamentul a adoptat in 2008 o rezolutie prin care solicita crearea unui registru comun, care sa includa si Consiliul de Ministri. Parlamentul si Comisia au creat astfel un grup de lucru care a stabilit dispozitiile privind un astfel de registru comun. Acesta ar trebui sa fie disponibil online in iunie 2011.
Comentarii articol (0)