Noi reglementari privind drepturile consumatorilor si obligatiile profesionistilor, precum si informatiile care trebuie cuprinse in anumite tipuri de contracte incheiate intre cele doua parti au intrat astazi in vigoare, dupa ce un act normativ in acest sens a fost publicat ieri in Monitorul Oficial.
Este vorba despre OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 427 din 11 iunie 2014.
Atentie! OUG nr. 34/2014 intra in vigoare azi, insa se va aplica contractelor incheiate dupa aceasta data.
Acest document transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2011/83/UE si reglementeaza contractele incheiate in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta, informatiile ce trebuie oferite consumatorilor in stadiul precontractual, in cazul celor doua tipuri de contracte, precum si in cazul altor contracte decat cele mentionate.
Potrivit OUG nr. 34/2014 care a intrat in vigoare astazi, contractul la distanta reprezinta orice contract incheiat intre profesionist si consumator in cadrul unui sistem de vanzari sau de prestare de servicii la distanta organizat, fara prezenta fizica simultana a profesionistului si a consumatorului, cu utilizarea exclusiva a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanta, pana la si inclusiv in momentul in care este incheiat contractul.
In ceea ce priveste contractul in afara spatiilor comerciale, acesta este incheiat intre un profesionist si un consumator, intr-una din urmatoarele situatii:
a) in prezenta fizica simultana a profesionistului si a consumatorului, intr-un loc care nu este spatiul comercial al profesionistului;
b) ca urmare a unei oferte din partea consumatorului in aceleasi circumstante ca cele mentionate la lit. a);
c) in spatiile comerciale ale profesionistului sau prin orice mijloace de comunicare la distanta, imediat dupa ce consumatorul a fost abordat in mod personal si individual, intr-un loc care nu este spatiul comercial al profesionistului, in prezenta fizica simultana a acestuia si a consumatorului;
d) in cursul unei deplasari organizate de profesionist cu scopul sau efectul de a promova si a vinde consumatorului produse sau servicii;
Ce informatii trebuie sa primiti inainte de a semna contractul?
Noile dispozitii stabilesc ca inainte ca un contract la distanta sau in afara spatiilor comerciale sau orice oferta similara sa produca efecte obligatorii asupra consumatorului, profesionistul trebuie sa ii furnizeze consumatorului urmatoarele informatii in mod clar si inteligibil:
a) principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, avand in vedere mediul de comunicare si produsele sau serviciile in cauza;
b) identitatea profesionistului, cum ar fi denumirea sa comerciala;
c) adresa postala la care profesionistul este stabilit, precum si, in cazul in care exista, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de posta electronica ale acestuia la care poate fi efectiv contactat, pentru a-i permite consumatorului sa ia rapid legatura cu profesionistul si sa comunice cu acesta in mod eficient si, daca este cazul, adresa postala si identitatea profesionistului in numele caruia actioneaza;
d) in cazul in care este diferita de adresa furnizata in conformitate cu lit. c), adresa postala a locului in care profesionistul isi desfasoara activitatea si, dupa caz, adresa postala a profesionistului in numele caruia actioneaza, la care consumatorul poate trimite eventualele reclamatii;
e) pretul total al produselor si serviciilor cu toate taxele incluse sau, in cazul in care pretul nu poate fi calculat dinainte in mod rezonabil data fiind natura produselor sau a serviciilor, modalitatea de calcul al pretului si, dupa caz, toate costurile suplimentare de transport, de livrare, taxele postale sau de orice alta natura sau, in cazul in care acestea nu pot fi calculate dinainte in mod rezonabil, mentionarea faptului ca aceste costuri suplimentare ar putea fi suportate de consumator, inclusiv perioada de valabilitate a ofertei sau a preturilor. In cazul serviciilor de acces si conectare la retele publice de comunicatii electronice ori de servicii de comunicatii electronice destinate publicului se vor mentiona contravaloarea planului tarifar, cu precizarea numarului de minute, a creditului sau a traficului de date inclus, precum si a conditiilor de utilizare a acestora, daca este cazul, extraoptiunile disponibile si contravaloarea acestora, tarifele pentru apeluri si pentru minutele ori traficul de date suplimentar, dupa caz, tariful de conectare sau instalare, cu toate taxele incluse. In cazul unui contract pe durata nedeterminata sau al unui contract care include un abonament, pretul total va include costurile totale pe perioada de facturare. In cazul in care aceste contracte sunt taxate la un tarif fix, pretul total va cuprinde si costurile lunare totale. In cazul in care costul total nu poate fi calculat dinainte trebuie indicat modul in care se calculeaza pretul;
f) costul de utilizare a mijloacelor de comunicare la distanta in vederea incheierii contractului, atunci cand este calculat pe baza unui alt tarif decat tariful de baza;
g) modalitatile de plata, livrare, executare, data pana la care profesionistul se angajeaza sa livreze produsele sau sa presteze serviciile si, dupa caz, procedura profesionistului de solutionare a reclamatiilor;
h) in cazul in care exista un drept de retragere, conditiile, termenele si procedurile de exercitare a dreptului respectiv;
i) acolo unde este cazul, informatia potrivit careia consumatorul va trebui sa suporte costul aferent returnarii produselor in caz de retragere si, pentru contractele la distanta, daca produsele, prin insasi natura lor, nu pot fi, in mod normal, returnate prin posta, costul aferent returnarii produselor;
j) in cazul in care consumatorul isi exercita dreptul de retragere dupa formularea unei cereri, informatia potrivit careia consumatorul este obligat sa achite profesionistului costuri rezonabile;
k) in cazul in care dreptul de retragere nu este prevazut, informatia conform careia consumatorul nu va beneficia de un drept de retragere sau, dupa caz, circumstantele in care consumatorul isi pierde dreptul de retragere;
l) o mentiune referitoare la existenta unei garantii legale privind conformitatea produselor;
m) acolo unde este cazul, existenta si conditiile de asistenta dupa vanzare acordata consumatorului, serviciile prestate dupa vanzare si garantiile comerciale;
n) existenta codurilor de conduita relevante si modalitatea in care pot fi obtinute copii ale acestora, dupa caz;
o) durata contractului, dupa caz, sau, daca contractul este incheiat pe durata nedeterminata sau urmeaza sa fie prelungit in mod automat, conditiile de incetare a contractului, inclusiv penalitatile aplicabile, daca este cazul;
p) acolo unde este cazul, durata minima de valabilitate a obligatiilor care ii revin consumatorului conform contractului;
q) acolo unde este cazul, existenta si conditiile aferente avansurilor sau altor garantii financiare care trebuie platite sau oferite de consumator la cererea profesionistului;
r) acolo unde este cazul, functionalitatea, inclusiv aplicarea unor masuri tehnice de protectie pentru continutul digital;
s) acolo unde este cazul, orice interoperabilitate relevanta a continutului digital cu componentele hardware si software de care profesionistul are cunostinta sau se asteapta in mod rezonabil sa aiba cunostinta;
t) acolo unde este cazul, posibilitatea si modalitatea de a recurge la un mecanism extrajudiciar de depunere si solutionare a reclamatiilor caruia i se supune profesionistul.
Aceste informatii sunt incluse in contractul la distanta sau in contractul in afara spatiilor comerciale si nu pot fi modificate decat in cazul in care partile contractante decid altfel in mod explicit, se mentioneaza in ordonanta de urgenta.
Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca contractele la distanta si cele incheiate in afara spatiilor comerciale
In cazul contractelor in afara spatiilor comerciale, profesionistul trebuie sa transmita consumatorului informatiile mentionate anterior pe suport hartie sau, in cazul in care consumatorul este de acord, pe un alt suport durabil, se arata in OUG nr. 34/2014. Aceste informatii sunt lizibile si redactate intr-un limbaj simplu si inteligibil.
In plus, profesionistul trebuie sa ii furnizeze consumatorului un exemplar original al contractului semnat sau confirmarea contractului pe suport hartie sau, daca consumatorul este de acord, pe un alt suport durabil, inclusiv, daca este cazul, confirmarea acordului prealabil expres al consumatorului.
De cealalta parte, in cazul contractelor incheiate la distanta, profesionistul va trebui sa transmita consumatorului informatiile pe care este obligat se le prezinte inainte de incheierea acestora intr-un mod adecvat mijlocului de comunicare la distanta utilizat, folosind un limbaj simplu si inteligibil. Iin masura in care respectiva informatie este prezentata pe un suport durabil, aceasta trebuie sa fie lizibila, se precizeaza in OUG nr. 34/2014.
Mai mult decat atat, dca un contract la distanta care urmeaza sa fie incheiat prin mijloace electronice obliga consumatorul sa plateasca, profesionistul va trebui sa aduca la cunostinta consumatorului acest lucru, de o maniera clara si foarte vizibila, in mod direct, inainte de realizarea comenzii.
Profesionistul se asigura ca, atunci cand consumatorul face comanda, acesta din urma recunoaste in mod explicit ca aceasta comanda implica o obligatie de a plati. Daca pentru a face comanda este necesar sa se activeze un buton sau o functie similara, butonul sau functia similara este etichetat/ta de o maniera lizibila doar cu mentiunea „comanda ce implica o obligatie de plata” sau o formulare neambigua corespunzatoare, care sa indice ca a face comanda implica obligatia de a plati profesionistului. Daca profesionistul incalca prevederile prezentului alineat, consumatorul nu are nicio obligatie in temeiul contractului sau al comenzii", se mentioneaza in actul normativ citat.
Noile prevederi stabilesc ca in cazul in care contractul la distanta este prezentat telefonic consumatorului, atunci profesionistul trebuie sa isi decline identitatea la inceputul conversatiei, specificand scopul comercial al apelului.
"In cazul in care urmeaza sa se incheie un contract la distanta prin intermediul telefonului, profesionistul trebuie sa confirme oferta consumatorului, al carui angajament incepe doar dupa ce acesta a semnat oferta sau dupa ce si-a trimis consimtamantul scris. Aceste confirmari trebuie facute pe un suport durabil", se precizeaza in OUG nr. 34/2014.
De asemenea, momentul incheierii contractului la distanta il constituie momentul confirmarii, pe un suport durabil, de catre profesionist a acceptarii comenzii transmise de consumator.
Retragerea din unele contracte, posibila in 14 zile
Dispozitiile care se aplica de astazi stabilesc un termen unic de retragere pentru consumatori din contractele incheiate la distanta si al celor negociate in afara spatiilor comerciale. Retragerea se va putea realiza printr-un formular tipizat.
Astfel, consumatorul va beneficia de o perioada de 14 zile calendaristice pentru a se retrage dintr-un contract la distanta sau dintr-un contract in afara spatiilor comerciale, fara a fi nevoit sa justifice decizia de retragere si fara a suporta alte costuri.
Conform ordonantei de urgenta care a intrat in vigoare azi, perioada de retragere va expira in termen de 14 zile de la:
- data incheierii contractului, in cazul contractelor de prestari de servicii;
-
ziua in care consumatorul sau o parte terta, alta decat transportatorul si care este indicata de consumator, intra in posesia fizica a produselor, in cazul contractelor de vanzare, sau:
- (i) in cazul in care consumatorul comanda printr-o singura comanda produse multiple care vor fi livrate separat, ziua in care consumatorul sau o parte terta, alta decat transportatorul si care este indicata de consumator, intra in posesia fizica a ultimului produs;
- (ii) in cazul livrarii unui produs care consta din mai multe loturi sau piese, ziua in care consumatorul sau o parte terta, alta decat transportatorul si care este indicata de consumator, intra in posesia fizica a ultimului produs sau a ultimei piese;
- (iii) in cazul contractelor pentru livrarea periodica de produse pe o perioada de timp determinata, ziua in care consumatorul sau o parte terta, alta decat transportatorul si care este indicata de consumator, intra in posesia fizica a primului produs;
- in cazul contractelor pentru furnizarea de apa, gaze naturale, energie electrica, atunci cand acestea nu prevad vanzarea intr-un volum limitat sau cantitate stabilita, de energie termica sau de continuturi digitale care nu sunt livrate pe un suport material, data incheierii contractului.
Atentie! Daca profesionistul nu va transmite consumatorului informatiile privind dreptul de retragere, atunci perioada de retragere va expira la 12 luni de la sfarsitul perioadei initiale de retragere de 14 zile.
Pentru a se retrage din contract, consumatorul va trebui sa informeze profesionistul despre acest lucru. Astfel, el are la dispozitie doua variante, prevazute in OUG nr. 34/2014:
- sa foloseasca un model de formular de retragere;
- sa faca orice alta declaratie neechivoca in care isi exprima decizia de retragere din contract.
In plus, profesionistul va putea sa acorde consumatorului optiunea de a completa si de a transmite in format electronic, pe site-ul sau, fie modelul de formular de retragere, fie o declaratie neechivoca de orice alt tip. In aceste cazuri, profesionistul va comunica consumatorului, fara intarziere, pe un suport durabil, confirmarea de primire a formularului de retragere.
Exercitarea dreptului de retragere va pune capat obligatiilor partilor contractuale, dupa caz:
- de a executa contractul la distanta sau contractul in afara spatiului comercial;
- de a incheia un contract la distanta sau in afara spatiului comercial, in cazul in care consumatorul a efectuat o comanda.
Obligatiile consumatorilor si ale profesionistilor in cazul retragerii
Potrivit OUG nr. 34/2014, atat consumatorii, cat si profesionistii au anumite obligatii, atunci in cazul retragerii.
Astfel, consumatorul va trebui sa returneze produsele sau sa le inmaneze profesionistului, fara intarziere nejustificata si in decurs de cel mult 14 zile de la data comunicarii deciziei de retragere.
De asemenea, consumatorul va trebuie sa suporte doar costurile directe legate de returnarea produselor, cu exceptia cazului in care profesionistul accepta sa suporte acele costuri sau in care profesionistul nu a informat consumatorul ca aceste costuri trebuie suportate de consumator.
Important! In cazul contractelor incheiate in afara spatiilor comerciale, in cazul carora produsele au fost livrate la domiciliul consumatorului la momentul incheierii contractului, profesionistul preia produsele pe cheltuiala sa daca produsele, prin natura lor, nu pot fi returnate in mod normal prin posta.
La randul sau, profesionistul este obligat sa ramburseze toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, dupa caz, costurile livrarii, fara intarziere nejustificata si, in orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului, se mentioneaza in actul normativ care se aplica de azi.
Totodata, profesioniatul nu va trebui sa ramburseze costurile suplimentare in cazul in care consumatorul a ales in mod explicit un alt tip de livrare decat livrarea standard oferita el.
Nota! Toate termenele incluse in ordonanta de urgenta se interpreteaza drept termene exprimate in zile calendaristice.
---
Model de formular de retragere
Prezentul formular se trimite inapoi completat doar daca doriti sa va retrageti din contract.
- Catre [aici se introduce numele, adresa postala si, daca este cazul, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale profesionistului]:
- Va informez/Va informam (*) prin prezenta cu privire la retragerea mea/noastra (*) din contractul referitor la vanzarea urmatoarelor produse (*)/prestarea urmatoarelor servicii (*)
- Comandate la data (*)/primite la data (*)
- Numele consumatorului (consumatorilor)
- Adresa consumatorului (consumatorilor)
- Semnatura consumatorului (consumatorilor) (doar in cazul in care acest formular este notificat pe hartie)
- Data (*) A se elimina mentiunea inutila, dupa caz.
Comentarii articol (11)