Avand in vedere Referatul de aprobare nr. 80.478 din 8 iulie 2015, intocmit de Directia generala dezvoltare rurala — Autoritate de management pentru Programul national de dezvoltare rurala, si Avizul Consiliului Concurentei nr. 7.622 din 3 iulie 2015,
in baza prevederilor:
— art. 19 si 81 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurala acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala (FEADR) si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului, cu modificarile si completarile ulterioare;
— Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
— Programului national de dezvoltare rurala, aprobat prin Decizia de punere in aplicare a Comisiei Europene nr. 3.508 din 26 mai 2015;
— Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile ulterioare;
— Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2014 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei pentru Finantarea Investitiilor Rurale, prin reorganizarea Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, aprobata prin Legea nr. 43/2015;
— Ordinului Autoritatii Nationale pentru Turism nr. 65/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind eliberarea certificatelor de clasificare a structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare si alimentatie publica, a licentelor si brevetelor de turism;
— Hotararii Guvernului nr. 226/2015 privind stabilirea cadrului general de implementare a masurilor programului national de dezvoltare rurala cofinantate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala si de la bugetul de stat,
in temeiul art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2014, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile ulterioare, al art. 31 din Hotararea Guvernului nr. 226/2015 si art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.185/2014 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale emite urmatorul ordin:
Art. 1. — Se instituie schema de ajutor de minimis aferenta masurii 6 „Dezvoltarea exploatatiilor si a intreprinderilor” din cadrul Programului national de dezvoltare rurala 2014—2020 (PNDR 2014—2020), cu titlul „Sprijin acordat microintreprinderilor si intreprinderilor mici din spatiul rural pentru infiintarea si dezvoltarea activitatilor economice neagricole”, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale,
Simona Allice Man,
secretar de stat
Bucuresti, 13 iulie 2015.
Nr. 1.731.
ANEXA - SCHEMA DE AJUTOR DE MINIMIS
„Sprijin acordat microintreprinderilor si intreprinderilor mici din spatiul rural pentru infiintarea si dezvoltarea activitatilor economice neagricole”
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. — (1) Prezenta procedura instituie o schema transparenta de ajutor de minimis, denumita „Sprijin acordat microintreprinderilor si intreprinderilor mici din spatiul rural pentru infiintarea si dezvoltarea activitatilor economice neagricole”, denumita in continuare schema.
(2) Schema vizeaza actiunile specifice si beneficiarii eligibili conform fiselor tehnice ale submasurii 6.2 „Sprijin pentru infiintarea de activitati neagricole in zone rurale” (intreprinderi nou-infiintate) si submasurii 6.4 „Investitii in crearea si dezvoltarea de activitati neagricole” aferente masurii 6 „Dezvoltarea exploatatiilor si a intreprinderilor” din cadrul Programului national de dezvoltare rurala 2014—2020 (PNDR 2014—2020).
Art. 2. — Acordarea ajutoarelor de minimis in cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevazute de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013.
Art. 3. — Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR), prin Directia generala dezvoltare rurala —- Autoritate de management pentru Programul national de dezvoltare rurala (AM PNDR), are calitatea de furnizor de ajutor in cadrul prezentei scheme, iar Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR) are calitatea de administrator al acestei scheme.
CAPITOLUL II
Scopul schemei
Art. 4. — Scopul prezentei scheme este de a acorda sprijin pentru infiintarea in mediul rural de intreprinderi care realizeaza activitati neagricole pentru prima data (start-up) in baza unui plan de afaceri, respectiv pentru intreprinderi existente, in vederea dezvoltarii si diversificarii activitatii neagricole in mediul rural.
CAPITOLUL III
Obiectivele schemei
Art. 5. — Obiectivele schemei sunt:
— diversificarea economiei rurale si crearea de alternative ocupationale prin cresterea numarului de microintreprinderi si intreprinderi mici in sectorul neagricol, dezvoltarea serviciilor si crearea de locuri de munca in spatiul rural, conform fiselor tehnice ale submasurilor 6.2 si 6.4;
— incurajarea mentinerii si dezvoltarii activitatilor mestesugaresti traditionale; — absorbtia de forta de munca neremunerata, excedentara, din agricultura;
— eradicarea saraciei si dezvoltarea economica a zonelor rurale.
CAPITOLUL IV
Necesitatea implementarii schemei
Art. 6. — (1) Implementarea schemei este necesara pentru stimularea mediului de afaceri din mediul rural, contribuind la diminuarea disparitatilor profunde la nivel regional intre zonele rurale si urbane, prin asigurarea de resurse financiare corespunzatoare unei dezvoltari economice a intreprinzatorilor.
(2) Avandu-se in vedere excedentul de forta de munca implicata in sectorul agricol, se impune absorbtia acestuia in alte sectoare, neagricole, in vederea diversificarii economiei rurale si a cresterii calitatii nivelului de trai.
(3) Sprijinul financiar acordat prin prezenta schema este destinat beneficiarilor pentru investitii in crearea si/sau dezvoltarea de activitati de productie si/sau prestarii de servicii localizate indeosebi in regiuni si zone mai putin dezvoltate ale Romaniei, pentru a impulsiona cresterea lor economica.
CAPITOLUL V
Domeniul de aplicare
Art. 7. — (1) Prezenta schema se aplica pe intreg teritoriul rural al Romaniei, in toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
(2) Prezenta schema se aplica ajutoarelor pentru intreprinderi din toate domeniile, cu exceptia:
a) ajutoarelor acordate operatorilor economici care isi desfasoara activitatea in sectoarele pescuitului si acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comuna a pietelor in sectorul produselor pescaresti si de acvacultura, publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, seria L, nr. 17 din 21 ianuarie 2000;
b) ajutoarelor acordate operatorilor economici care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole;
c) ajutoarelor acordate operatorilor economici care isi desfasoara activitatea in sectorul prelucrarii si comercializarii produselor agricole, in urmatoarele cazuri:
(i) atunci cand valoarea ajutoarelor este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii unor astfel de produse achizitionate de la producatori primari sau introduse pe piata de intreprinderile respective;
(ii) atunci cand ajutoarele sunt conditionate de transferarea lor partiala sau integrala catre producatorii primari;
d) ajutoarelor destinate activitatilor legate de export catre tari terte sau catre alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitatile exportate, ajutoarelor destinate infiintarii si functionarii unei retele de distributie ori destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarelor conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de produsele importate;
f) ajutoarelor acordate universitatilor si organizatiilor de cercetare pentru activitatile de baza, care nu fac obiectul normelor in materie de ajutoare de stat, si anume:
(i) activitatile de formare in vederea sporirii si imbunatatirii calificarii resurselor umane. In conformitate cu jurisprudenta si practica decizionala a Comisiei si astfel cum s-a explicat in draftul de Comunicare privind notiunea de ajutor de stat si Comunicarea privind SIEG1, invatamantul public organizat din cadrul sistemului national de invatamant, cu finantare predominant sau integral publica, si controlat de catre stat este considerat activitate neeconomica;
(ii) cercetare si dezvoltare independenta in vederea dobandirii unor cunostinte mai vaste si a unei intelegeri mai bune, inclusiv proiectele de colaborare in domeniul cercetarii si dezvoltarii in cadrul carora organizatia de cercetare sau infrastructura de cercetare se angajeaza in colaborare efectiva;
(iii) diseminarea la scara larga a rezultatelor cercetarii, in mod neexclusiv si nediscriminatoriu, de exemplu prin predarea acestora, prin baze de date cu acces liber, publicatii deschise sau programe informatice gratuite.
(3) In cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea atat in sectoarele mentionate la alin. (1) lit. a), b), c) sau f), cat si in unul sau mai multe sectoare ori domenii de activitate incluse in domeniul de aplicare, prezenta schema se aplica ajutoarelor acordate pentru aceste din urma sectoare sau activitati, cu conditia ca intreprinderea in cauza sa prezinte odata cu cererea de finantare si documente din care sa rezulte separarea activitatilor sau o distinctie intre costuri si ca activitatile desfasurate in sectoarele excluse potrivit prevederilor alin. (2) si din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 nu beneficiaza de ajutoare de minimis acordate in conformitate cu prezenta schema.
Art. 8. — (1) Domeniile acoperite de prezenta schema vizeaza diversificarea activitatilor agricole spre activitati neagricole, dupa cum urmeaza:
1. Domenii acoperite in cadrul submasurii 6.2, lista activitatilor nefiind exhaustiva:
a) activitati productive — cum ar fi fabricarea produselor textile, imbracaminte, articole de marochinarie, articole de hartie si carton; fabricarea produselor chimice, farmaceutice; activitati de prelucrare a produselor lemnoase; industrie metalurgica, fabricarea constructiilor metalice, masini, utilaje si echipamente; fabricarea produselor electrice, electronice, producere de combustibil din biomasa in vederea comercializarii; producerea si utilizarea energiei din surse regenerabile pentru desfasurarea propriei activitati, ca parte integranta a proiectului etc.;
b) activitati mestesugaresti — cum ar fi activitati de artizanat si alte activitati traditionale neagricole — olarit, brodat, prelucrarea manuala a fierului, lanii, lemnului, pielii etc.;
c) activitati turistice — servicii agroturistice de cazare, servicii turistice de agrement si alimentatie publica;
d) furnizare de servicii — cum ar fi servicii medicale, sociale, sanitar-veterinare; reparatii masini, unelte, obiecte casnice; consultanta, contabilitate, juridice, audit; servicii in tehnologia informatiei si servicii informatice; servicii tehnice, administrative, transport rutier de marfuri in contul tertilor, alte servicii destinate populatiei din spatiul rural etc.
2. Domenii acoperite in cadrul submasurii 6.4, lista activitatilor nefiind exhaustiva:
a) activitati productive — fabricarea produselor textile, imbracaminte, articole de marochinarie, articole de hartie si carton; fabricarea produselor chimice, farmaceutice; activitati de prelucrare a produselor lemnoase; industrie metalurgica, fabricarea constructiilor metalice, masini, utilaje si echipamente; fabricarea produselor electrice, electronice etc.;
b) activitati mestesugaresti — activitati de artizanat si alte activitati traditionale neagricole — olarit, brodat, prelucrarea manuala a fierului, lanii, lemnului, pielii etc.;
c) activitati turistice — servicii agroturistice de cazare, servicii turistice de agrement si alimentatie publica;
d) furnizare de servicii — constructii, reconstructii si/sau modernizarea spatiilor si zonelor aferente desfasurarii activitatilor; servicii medicale, sociale, sanitar-veterinare; reparatii masini, unelte, obiecte casnice; consultanta, contabilitate, juridice, audit; servicii in tehnologia informatiei si servicii informatice; servicii tehnice, administrative, transport rutier de marfuri in contul tertilor etc.
(2) Lista activitatilor clasificate CAEN eligibile pentru finantare in cadrul submasurilor 6.2 si 6.4 este prezentata ca anexa la ghidurile solicitantului pentru accesarea submasurilor.
CAPITOLUL VI
Definitii
Art. 9. — (1) In sensul prezentei scheme urmatorii termeni se definesc astfel:
a) intreprindere — orice entitate care desfasoara o activitate economica pe o piata, indiferent de forma juridica, de modul de finantare sau de existenta unui scop lucrativ al acesteia;
b) ajutor de stat — orice masura de sprijin care indeplineste toate criteriile prevazute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene;
c) data acordarii ajutorului — data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului in conformitate cu regimul juridic national aplicabil;
d) microintreprindere — intreprindere din categoria IMM-urilor, care are mai putin de 10 angajati si a carei cifra de afaceri anuala si/sau al carei bilant anual total nu depaseste 2 milioane euro;
e) intreprindere mica — intreprindere din categoria IMM-urilor, care are mai putin de 50 de angajati si a carei cifra de afaceri anuala si/sau al carei bilant anual total nu depaseste 10 milioane euro;
f) intreprindere nou-infiintata (start-up) — intreprindere care este infiintata in anul depunerii cererii de finantare sau care nu a inregistrat activitate pana in momentul depunerii acesteia, dar nu mai mult de 3 ani fiscali anteriori consecutivi;
g) intreprindere in activitate — intreprinderea care desfasoara activitate economica si are situatii financiare anuale aprobate corespunzatoare ultimului exercitiu financiar incheiat;
h) intreprindere in dificultate — o intreprindere care se afla in cel putin una din situatiile urmatoare:
(i) in cazul unei societati comerciale cu raspundere limitata (alta decat un IMM care exista de mai putin de 3 ani), atunci cand mai mult de jumatate din capitalul sau social subscris a disparut din cauza pierderilor acumulate. Aceasta situatie survine atunci cand deducerea pierderilor acumulate din rezerve (si din toate celelalte elemente considerate in general ca facand parte din fondurile proprii ale societatii) conduce la un rezultat negativ care depaseste jumatate din capitalul social subscris. In sensul acestei dispozitii, „societate cu raspundere limitata” se refera in special la tipurile de societati mentionate in anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situatiile financiare anuale, situatiile financiare consolidate si rapoartele conexe ale anumitor tipuri de intreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European si a Consiliului si de abrogare a Directivelor 78/660/CEE si 83/349/CEE ale Consiliului, iar „capital social” include, daca este cazul, orice capital suplimentar;
(ii) in cazul unei societati comerciale in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii (alta decat un IMM care exista de mai putin de 3 ani), atunci cand mai mult de jumatate din capitalul propriu asa cum reiese din contabilitatea societatii a disparut din cauza pierderilor acumulate. In sensul prezentei dispozitii, „o societate comerciala in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii” se refera in special la acele tipuri de societati mentionate in anexa II la Directiva 2013/34/UE;
(iii) atunci cand intreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolventa sau indeplineste criteriile prevazute in dreptul intern pentru ca o procedura colectiva de insolventa sa fie deschisa la cererea creditorilor sai;
i) intreprinderea unica — in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate intreprinderile intre care exista cel putin una dintre relatiile urmatoare:
(i) o intreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor unei alte intreprinderi;
(ii) o intreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere ori de supraveghere ale unei alte intreprinderi;
(iii) o intreprindere are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra altei intreprinderi in temeiul unui contract incheiat cu intreprinderea in cauza sau in temeiul unei prevederi din contractul de societate ori din statutul acesteia;
(iv) o intreprindere care este actionar sau asociat al unei alte intreprinderi si care controleaza singura, in baza unui acord cu alti actionari ori asociati ai acelei intreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor intreprinderii respective.
Intreprinderile care intretin, cu una sau mai multe intreprinderi, relatiile la care se face referire la pct. (i)—(iv) sunt considerate intreprinderi unice;
j) fermier — o persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice sau o persoana juridica ori un grup de persoane fizice sau juridice, indiferent de statutul juridic pe care un astfel de grup si membrii sai il detin in temeiul legislatiei nationale, care desfasoara o activitate agricola;
k) rata de actualizare — rata de referinta stabilita de Comisia Europeana pentru Romania pe baza unor criterii obiective si publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe internet;
l) produse agricole — produsele enumerate in anexa I la Tratat, cu exceptia produselor obtinute din pescuit si acvacultura prevazute in Regulamentul (CE) nr. 104/2000;
m) prelucrarea produselor agricole — orice operatiune efectuata asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu exceptia activitatilor desfasurate in exploatatiile agricole, necesare in vederea pregatirii unui produs de origine animala sau vegetala pentru prima vanzare;
n) comercializarea produselor agricole — detinerea sau expunerea unui produs agricol in vederea vanzarii, a punerii in vanzare, a livrarii ori a oricarei altei forme de introducere pe piata, cu exceptia primei vanzari de catre un producator primar catre revanzatori sau prelucratori si a oricarei altei activitati de pregatire a produsului pentru aceasta prima vanzare; o vanzare efectuata de catre un producator primar catre consumatori finali este considerata comercializare in cazul in care se desfasoara in localuri distincte, rezervate acestei activitati;
o) loc de munca — locul destinat sa cuprinda posturi de lucru, situat in cladirile intreprinderii si/sau unitatii, inclusiv orice alt loc din aria intreprinderii si/sau unitatii la care lucratorul are acces in cadrul desfasurarii activitatii;
p) crearea de locuri de munca — cresterea neta a locurilor de munca create direct de intreprinderea beneficiara de ajutor de minimis, in raport cu media celor 12 luni precedente lunii in care se inregistreaza cererea de finantare, dupa deducerea din numarul aparent de locuri de munca create, a locurilor de munca desfiintate fata de medie; se iau in considerare locurile de munca nou-create in cazul in care intre angajati si angajator sau intreprinderi asociate acestuia nu exista raporturi de munca in ultimele 12 luni anterior datei inregistrarii cererii de acord pentru finantare;
q) locuri de munca create direct prin sprijinul acordat — locurile de munca legate de activitatea care face obiectul sprijinului, inclusiv locurile de munca create in urma unei cresteri a ratei de utilizare a capacitatii nou-create de investitie, ocupate de persoane angajate in baza unui contract de munca pe perioada nedeterminata cu norma intreaga;
r) cost salarial — valoarea totala care trebuie platita efectiv de beneficiarul ajutorului pentru locul de munca respectiv, cuprinzand, pentru o perioada de timp definita, salariul brut si contributiile obligatorii ale angajatorului aferente salariului brut, conform reglementarilor legale in vigoare;
s) numar de salariati — numarul de unitati de munca anuale (UMA), si anume numarul de persoane angajate cu norma intreaga pe parcursul unui an; persoanele care isi desfasoara activitatea cu norma redusa si persoanele care desfasoara o munca sezoniera sunt contabilizate ca fractiuni din UMA;
ş) lucrator defavorizat — orice persoana care se afla in una dintre urmatoarele situatii:
(i) nu a avut un loc de munca remunerat in ultimele 6 luni;
(ii) are varsta cuprinsa intre 15 si 24 de ani;
(iii) are varsta peste 50 de ani;
(iv) nu a absolvit o forma de invatamant liceal sau nu detine o calificare profesionala conform Clasificarii internationale standard a educatiei 3, denumita in continuare SCED 3, ori se afla in primii 2 ani de la absolvirea unui ciclu de invatamant cu frecventa si nu a avut inca niciun loc de munca remunerat;
(v) provine din familie monoparentala, avand in intretinerea sa una sau mai multe persoane;
(vi) este membru al unei minoritati etnice si are nevoie sa isi dezvolte competentele lingvistice, formarea profesionala sau experienta in munca, pentru a-si spori sansele de a obtine un loc de munca stabil;
(vii) este recunoscuta ca persoana cu handicap conform legislatiei nationale;
t) ghidul solicitantului — detalierea tehnica si financiara ce cuprinde setul de informatii necesare solicitantului pentru pregatirea, derularea si implementarea proiectului, elaborat pentru fiecare masura PNDR 2014—2020, document care se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale;
ţ) planul de afaceri — document care va cuprinde cel putin elementele descrise in fisa submasurii 6.2 din PNDR 2014 — 2020 si din care rezulta eficienta economica a intreprinderii si viabilitatea proiectului;
u) ajutor pentru exploatare — ajutorul pentru reducerea cheltuielilor curente ale unei intreprinderi, care nu are legatura cu o investitie initiala. Aceste cheltuieli cuprind categorii de costuri, precum cheltuielile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicatiile, energia, intretinerea, chiria, administrarea si altele asemenea, dar nu cuprind costurile de amortizare si costurile de finantare in cazul in care acestea au fost incluse in costurile eligibile la acordarea ajutorului pentru investitii;
v) spatiul rural — totalitatea comunelor la nivel de unitate administrativ-teritoriala, comuna fiind cea mai mica unitate administrativ-teritoriala, nivel NUTS 5;
x) fisa tehnica a masurii/submasurii — mijlocul prin care se implementeaza o prioritate, asigurand cadrul cofinantarii proiectelor atat din FEADR, cat si din bugetul national, potrivit PNDR 2014—2020.
(2) Prevederile prezentului articol se completeaza cu definitiile din:
a) Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
b) Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;
c) Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurala acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala (FEADR) si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului;
d) Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind platile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin in cadrul politicii agricole comune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului si a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului;
e) Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste sistemul integrat de administrare si control, masurile de dezvoltare rurala si ecoconditionalitatea;
f) Orientarile Uniunii Europene privind ajutoarele de stat in sectoarele agricol si forestier si in zonele rurale pentru perioada 2014—2020 (2014/C 204/01);
g) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 289/2013, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) Hotararea Guvernului nr. 226/2015 privind stabilirea cadrului general de implementare a masurilor programului national de dezvoltare rurala cofinantate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala si de la bugetul de stat;
i) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plati care se aplica in agricultura in perioada 2015—2020 si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 104/2015, cu modificarile si completarile ulterioare; j) Hotararea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea continutului-cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii;
k) Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare;
l) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 10. — (1) In cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis se va acorda sub forma de finantare nerambursabila si se va plati esalonat, in transe, pe etape de implementare a proiectului. (2) Ajutorul care se plateste in mai multe transe se actualizeaza la valoarea lui in momentul acordarii. Costurile eligibile se actualizeaza la valoarea pe care o au la momentul acordarii ajutorului. Rata dobanzii care trebuie aplicata la actualizare este rata de actualizare aplicabila la data acordarii ajutorului.
CAPITOLUL VII
Beneficiarii ajutorului
Art. 11. — Beneficiarii ajutorului de minimis acordat prin prezenta schema sunt intreprinderile nou-infiintate (start-up) si cele in activitate, care indeplinesc cumulativ criteriile generale si specifice de eligibilitate prevazute in prezenta schema.
Art. 12. — (1) Beneficiarii vor indeplini cumulativ urmatoarele criterii generale de eligibilitate:
a) se incadreaza in categoria de microintreprinderi sau intreprinderi mici in conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare; incadrarea intreprinderii solicitante se face la momentul inregistrarii Cererii de finantare conform declaratiei pe propria raspundere a solicitantului si pe baza datelor din situatiile financiare aferente anului anterior depunerii cererii de finantare;
b) nu sunt considerate a fi firme in dificultate si se incadreaza in limitele setului de indicatori financiari, cu exceptia start-up;
c) nu se afla in procedura de executare silita pentru plata unor datorii fiscale si nefiscale, inclusiv nu au opriri pe conturile bancare;
d) nu se afla in procedura de inchidere operationala, dizolvare, lichidare sau administrare speciala;
e) nu sunt supuse unei proceduri de insolventa si nici nu indeplinesc criteriile prevazute de lege pentru a fi supuse unei proceduri de insolventa colectiva la cererea creditorilor lor;
f) suma ajutoarelor de minimis de care au beneficiat intr-o perioada de 3 ani fiscali (2 ani fiscali anteriori plus anul curent) nu depaseste echivalentul in lei a 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru intreprinderea cu activitate de transport rutier;
g) nu sunt firme impotriva carora a fost emisa o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, daca aceasta decizie de recuperare nu a fost deja executata;
h) nu sunt intreprinderi care au primit ajutor pentru salvare si nu au rambursat inca imprumutul sau nu au incetat garantia ori au primit ajutoare pentru restructurare si fac inca obiectul unui plan de restructurare;
i) isi desfasoara activitatea in spatiul rural din Romania. (2) In cazul in care beneficiarul nu este o intreprindere autonoma sau partenera in conditiile legii, in ultimii 2 ani fiscali si in anul fiscal in curs, grupul de intreprinderi din care face parte intreprinderea solicitanta, asa cum este definita prin termenul de „intreprindere unica”, nu a beneficiat de ajutoare de minimis din sursele statului, ale autoritatilor locale sau din surse europene, care, cumulat cu valoarea finantarii solicitate prin schema, sa depaseasca echivalentul in lei a 200.000 euro, respectiv a 100.000 euro, daca intreprinderea efectueaza transport de marfuri in contul tertilor ori contra cost.
(3) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. b)—e) solicitantul va formula o declaratie pe propria raspundere.
(4) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. f)—g) si la alin. (2) solicitantul va formula o declaratie pe propria raspundere.
(5) In cazul intreprinderii nou-infiintate, aceasta nu apartine unor titulari/asociati/actionari care au detinut in 2 ani anteriori depunerii cererii de finantare o alta intreprindere care desfasoara sau a desfasurat activitatile pentru care solicita finantare.
(6) In cazul investitiilor in agroturism, beneficiarul trebuie sa desfasoare o activitate agricola in momentul depunerii cererii de finantare.
Art. 13. — (1) Pentru submasura 6.2 sprijinul se acorda pentru:
— fermierii sau membrii unei gospodarii agricole care isi diversifica activitatea prin infiintarea unei intreprinderi care va desfasura activitati neagricole din spatiul rural pentru prima data;
— microintreprinderi si intreprinderi mici existente din spatiul rural, care isi propun activitati neagricole, pe care nu le-au mai efectuat pana la data aplicarii pentru sprijin;
— microintreprinderi si intreprinderi mici noi, infiintate in anul depunerii cererii de finantare sau cu o vechime de maximum 3 ani fiscali, care nu au desfasurat activitati pana in momentul depunerii acesteia (start-up).
Solicitantii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii specifice:
a) se incadreaza in categoria microintreprinderilor sau intreprinderilor mici;
b) solicita sprijinul in baza unui plan de afaceri;
c) intreprinderile nou-infiintate (start-up) au ca obiect activitati economice din domeniile de diversificare prevazute la art. 8 alin. (1) pct. 1;
d) intreprinderile in activitate care au ca obiect activitati agricole, iar prin proiect isi propun diversificarea spre cel putin una dintre activitatile economice din domeniile de diversificare prevazute la art. 8 alin. (1) pct. 1;
e) indeplinesc celelalte conditii specifice din fisa submasurii 6.2 din cadrul PNDR 2014—2020.
(2) Pentru submasura 6.4 sprijinul se acorda pentru investitii:
— microintreprinderilor si intreprinderilor mici existente sau nou-infiintate din mediul rural, care creeaza ori dezvolta activitati neagricole in zonele rurale si care au ca obiect activitatile economice din domeniile de diversificare prevazute la art. 8 alin. (1) pct. 2;
— fermierilor sau membrilor unei gospodarii agricole care isi diversifica activitatea de baza agricola prin dezvoltarea unei intreprinderi care va desfasura activitati neagricole in cadrul intreprinderii deja existente.
Solicitantii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii specifice:
a) se incadreaza in categoria microintreprinderilor sau intreprinderilor mici;
b) asigura partea de cofinantare din surse proprii; c) indeplinesc celelalte conditii specifice de eligibilitate din fisa tehnica a submasurii 6.4.
(3) In vederea asigurarii cofinantarii, beneficiarii submasurii 6.4 pot obtine sprijin financiar sub forma de garantii, in conditiile schemei de garantare pentru IMM-uri din cadrul PNDR 2014— 2020.
Art. 14. — Persoanele fizice nu se incadreaza in categoria beneficiarilor eligibili in cadrul prezentei scheme.
Art. 15. — Nu pot beneficia de ajutor de minimis in cadrul prezentei scheme de ajutor categoriile de solicitanti prevazute la art. 6 din Hotararea Guvernului nr. 226/2015.
Art. 16. — Numarul estimat al beneficiarilor de sprijin prin prezenta schema este de aproximativ 1936 pentru actiunile aferente submasurii 6.2, respectiv de aproximativ 974 pentru actiunile aferente submasurii 6.4.
CAPITOLUL VIII
Conditii de eligibilitate
Art. 17. — (1) Pentru indeplinirea conditiilor de eligibilitate pentru submasura 6.2 se verifica daca:
a) intreprinderea se incadreaza in categoria de beneficiari eligibili, in conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1);
b) sprijinul se solicita in baza cererii de finantare, documentelor justificative relevante, inclusiv a planului de afaceri, care trebuie sa contina cel putin elementele obligatorii prevazute de regulamentele de dezvoltare rurala; implementarea planului de afaceri si modul de acordare a transelor de plata se detaliaza in ghidul solicitantului pentru submasura 6.2;
c) sediul social, sediul profesional si punctul/punctele de lucru trebuie sa fie situate in spatiul rural, activitatea desfasurandu-se in spatiul rural;
d) investitia trebuie sa vizeze cel putin unul dintre domeniile de diversificare prevazute la art. 8 alin. (1) pct. 1.
(2) Pentru indeplinirea conditiilor de eligibilitate pentru submasura 6.4 se verifica daca:
a) intreprinderea se incadreaza in categoria de beneficiari eligibili, in conformitate cu prevederile art. 13 alin. (2);
b) sprijinul se acorda in baza cererii de finantare si a documentelor justificative relevante; documentele relevante se detaliaza in ghidul solicitantului pentru submasura 6.4;
c) solicitantul trebuie sa prezinte toate avizele si acordurile necesare investitiei respective, inclusiv avizele/autorizatiile de mediu necesare investitiei, sa respecte, dupa caz, cerintele de mediu specifice investitiilor in perimetrul ariilor protejate;
d) sediul social, sediul profesional si punctul/punctele de lucru trebuie sa fie situate in spatiul rural, activitatea desfasurandu-se in spatiul rural;
e) investitia trebuie sa vizeze cel putin unul dintre domeniile de diversificare prevazute la art. 8 alin. (1) pct. 2, viabilitatea economica trebuie demonstrata pe baza prezentarii unei documentatii tehnico-economice;
f) solicitantul trebuie sa demonstreze capacitatea de a asigura cofinantarea investitiei;
g) intreprinderea nu trebuie sa fie in dificultate in intelesul Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate.
Art. 18. — In functie de tipul investitiei/proiectului, solicitantul trebuie sa dovedeasca dreptul de proprietate asupra terenului pe care urmeaza sa realizeze investitia sau, dupa caz, dreptul de folosinta pe o perioada de cel putin 10 ani.
Art. 19. — (1) Conditiile de eligibilitate si documentele relevante pentru fiecare submasura sunt detaliate prin Ghidul solicitantului specific submasurilor 6.2 si 6.4.
(2) Ghidul solicitantului este elaborat potrivit fiselor tehnice ale masurilor/submasurilor din PNDR 2014—2020, prevederilor regulamentelor europene si legislatiei nationale incidente si se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(3) Verificarea conditiilor de eligibilitate pentru beneficiar/ proiect/investitie se realizeaza de catre AFIR inainte de acordarea ajutorului.
CAPITOLUL IX
Reguli, principii si criterii de selectie
Art. 20. — (1) Principiile de selectie au in vedere asigurarea tratamentului egal al solicitantilor, o mai buna utilizare a resurselor financiare si directionarea acestora in conformitate cu prioritatile Uniunii Europene in materie de dezvoltare rurala.
(2) Selectia proiectelor va fi organizata pe baza urmatoarelor reguli: a) organizarea de sesiuni anuale continue de depunere a proiectelor cu un buget anual predefinit, cu selectie lunara/trimestriala; b) prioritate in evaluare/selectie pentru proiectele cu punctajul cel mai mare la inceputul anului; c) respectarea pragului minim pe parcursul anului.
(3) Criteriile de selectie si modul de acordare a punctajelor se detaliaza in ghidul solicitantului pentru fiecare submasura din cadrul prezentei scheme.
Art. 21. — Principiile de selectie pentru submasura 6.2 sunt:
1. principiul diversificarii activitatii agricole a fermierilor/ membrilor gospodariei agricole catre activitati neagricole;
2. principiul prioritizarii sectoarelor cu potential de crestere (textile si pielarie, industrii creative si culturale, inclusiv mestesuguri, activitati de servicii in tehnologia informatiei, agroturism, servicii pentru populatia din spatiul rural etc.);
3. principiul stimularii activitatilor turistice in sensul prioritizarii activitatilor agroturistice desfasurate in zonele cu potential turistic ridicat/destinatii ecoturistice/arii naturale protejate, care au fost stabilite in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 142/2008 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national Sectiunea a VIII-a — zone cu resurse turistice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 190/2009;
4. principiul stimularii unui nivel ridicat de calitate al planului de afaceri, care va fi stabilit in functie de productia comercializata sau activitatile prestate, in procent de peste 30% din valoarea primei transe de plata.
Art. 22. — Principiile de selectie pentru submasura 6.4 sunt:
1. principiul diversificarii activitatii agricole a fermelor existente catre activitati neagricole;
2. principiul prioritizarii sectoarelor cu potential de crestere (textile si pielarie, industrii creative si culturale — inclusiv mestesuguri, activitati de servicii in tehnologia informatiei, agroturism etc.);
3. principiul stimularii activitatilor turistice in sensul prioritizarii activitatilor agroturistice desfasurate in zonele cu potential turistic ridicat/destinatii ecoturistice/arii naturale protejate, care au fost stabilite in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 142/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 190/2009;
4. principiul derularii activitatilor anterioare ca activitate generala de management a firmei, pentru o mai buna gestionare a activitatii economice.
Art. 23. — Evaluarea cererilor de finantare sub aspectul indeplinirii conditiilor de eligibilitate si a criteriilor de selectie se realizeaza de catre AFIR, in baza procedurilor proprii specifice, inainte de acordarea ajutorului de minimis.
CAPITOLUL X
Cheltuieli eligibile
Art. 24. — Sprijinul in cadrul submasurii 6.2 se acorda pentru activitatile prevazute pentru indeplinirea obiectivelor din cadrul planului de afaceri (PA). Toate cheltuielile propuse prin PA, inclusiv capital de lucru si capitalizarea intreprinderii, si activitatile relevante pentru implementarea corecta a PA aprobat pot fi eligibile, indiferent de natura acestora.
Art. 25. — (1) In cadrul submasurii 6.4 sunt eligibile urmatoarele tipuri de cheltuieli:
a) constructia, extinderea si/sau modernizarea si dotarea cladirilor;
b) achizitionarea si costurile de instalare, inclusiv in leasing financiar, de utilaje, instalatii si echipamente noi, achizitionarea sau dezvoltarea de software si achizitionarea de brevete, drepturi de autor, licente, marci.
(2) Cheltuielile legate de achizitia in leasing a activelor, altele decat terenurile si cladirile, pot fi considerate eligibile doar in cazul in care leasingul ia forma unui leasing financiar si prevede obligatia beneficiarului de a cumpara bunurile respective la expirarea contractului de leasing.
CAPITOLUL XI
Cheltuieli neeligibile
Art. 26. — Reprezinta cheltuieli neeligibile pentru submasura 6.2:
a) achizitionarea de utilaje, instalatii si echipamente agricole aferente activitatii de prestare de servicii agricole, in conformitate cu Clasificarea activitatilor din economia nationala, denumita in continuare CAEN, pentru producerea si comercializarea produselor din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizari comune a pietelor produselor agricole si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/1972, (CEE) nr. 234/1979, (CE) nr. 1.037/2001 si (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;
b) achizitionarea de vehicule pentru transportul rutier de marfuri;
c) cheltuielile cu achizitionarea de bunuri si echipamente „second hand”;
d) cheltuieli efectuate inainte de semnarea contractului de finantare a proiectului cu exceptia: costurilor generale definite la art. 45 alin. (2) lit. c) a Regulamentului (UE) nr. 1.305/2013 care pot fi realizate inainte de depunerea cererii de finantare, a cheltuielilor necesare implementarii proiectelor care presupun si infiintare/reconversie plantatii pomicole in cadrul submasurii 4.1a si a cheltuielilor pentru activitati pregatitoare aferente submasurii 16.1 si 16.1a care pot fi realizate dupa depunerea cererii de finantare, conform art. 60 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013;
e) cheltuieli cu achizitia mijloacelor de transport pentru uz personal si pentru transport persoane;
f) cheltuieli cu investitiile ce fac obiectul dublei finantari care vizeaza aceleasi costuri eligibile;
g) cheltuieli neeligibile in conformitate cu art. 69 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, si anume:
(i) dobanzi debitoare, cu exceptia celor referitoare la granturi acordate sub forma unei subventii pentru dobanda sau a unei subventii pentru comisioanele de garantare si a celor pentru fondurile mutuale in conditiile mentionate in masura 17 „Gestionarea riscurilor” din PNDR 2014—2020;
(ii) taxa pe valoarea adaugata, cu exceptia cazului in care aceasta nu se poate recupera in temeiul legislatiei nationale privind TVA-ul sau a prevederilor specifice pentru instrumente financiare;
h) in cazul contractelor de leasing, celelalte costuri legate de contractele de leasing, cum ar fi marja locatorului, costurile de refinantare a dobanzilor, cheltuielile generale si cheltuielile de asigurare.
Art. 27. — Reprezinta cheltuieli neeligibile pentru submasura 6.4:
a) cheltuieli specifice activitatilor de prestari servicii agricole, precum si celor de prelucrare si comercializare rezultate din produsele ce se regasesc in anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 — codurile CAEN aferente fiind excluse de la finantare;
b) costurile de exploatare, inclusiv cheltuielile specifice de infiintare si functionare a intreprinderilor, cum ar fi obtinerea avizelor de functionare, taxele de autorizare, salarii angajati, costuri administrative etc.; c) cheltuielile cu instalatiile pentru producerea de electricitate din biomasa, in conformitate cu prevederile art. 13 din Regulamentul delegat (UE) nr. 807/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European si al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltare rurala acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala (FEADR) si de introducere a unor dispozitii tranzitorii; d) achizitionarea de vehicule pentru transportul rutier de marfuri.
Art. 28. — Cheltuielile neeligibile ale proiectului vor fi suportate integral de catre beneficiarul ajutorului de minimis.
Art. 29. — Investitia realizata in conditiile prezentei scheme de ajutor de minimis, precum si activitatea sau intreprinderea nou-infiintata trebuie mentinute pe o perioada de cel putin 5 ani de la momentul finalizarii/ultimei plati aferente proiectului de investitii.
CAPITOLUL XII
Regula cumulului ajutoarelor
Art. 30. — (1) Administratorul/Furnizorul prezentei scheme va acorda un ajutor de minimis dupa ce va verifica declaratia pe propria raspundere, respectiv faptul ca suma totala a ajutoarelor de minimis acordate unei intreprinderi sau intreprinderi unice pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal in curs, fie din surse ale statului ori ale autoritatilor locale, fie din surse ale bugetului Uniunii Europene, cumulate cu prevederile prezentei scheme, nu depaseste pragul de 200.000 euro, respectiv de 100.000 euro, in cazul solicitantilor care isi desfasoara activitatea in sectorul transportului rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost, echivalent in lei, si ca se respecta toate conditiile din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
(2) In cazul in care valoarea totala a ajutoarelor de minimis acordate unei intreprinderi pe o perioada de 3 ani consecutivi (anul fiscal in curs si cei 2 ani fiscali anteriori), cumulata cu valoarea alocarii financiare solicitate in baza prezentei scheme, depaseste pragul de 200.000 euro (100.000 euro, in cazul solicitantilor care isi desfasoara activitatea in sectorul transporturilor), solicitantul nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme nici chiar pentru acea fractiune din ajutor care nu depaseste acest plafon.
(3) Respectarea plafonului de minimis are in vedere o intreprindere sau o intreprindere unica. Astfel, daca intre intreprinderile care beneficiaza de sprijinul prezentei scheme exista cel putin una dintre relatiile mentionate la art. 9 alin. (1) lit. g), respectivele structuri vor fi tratate ca o singura „intreprindere unica”, iar valoarea ajutorului de minimis acordata tuturor structurilor constituente, cumulat pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi, impreuna cu suma solicitata, nu va depasi suma de 200.000 euro (100.000 euro pentru intreprinderile care efectueaza transport de marfuri in contul tertilor sau contra cost).
(4) Ajutoarele de minimis nu se cumuleaza cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleasi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeasi masura de finantare prin capital de risc daca un astfel de cumul ar depasi intensitatea sau valoarea maxima relevanta a ajutorului stabilita pentru conditiile specifice ale fiecarui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptata de Comisia Europeana.
(5) Ajutoarele de minimis care nu se acorda pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate in temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeana.
(6) Ajutoarele de minimis acordate in conformitate cu prezenta schema pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate in conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene in cazul ajutoarelor de minimis acordate intreprinderilor care presteaza servicii de interes economic general, in limita plafonului stabilit in regulamentul respectiv. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate in conformitate cu alte regulamente de minimis in limita plafonului relevant prevazut la alin. (1).
CAPITOLUL XIII
Modalitatea de acordare a ajutoarelor
Art. 31. — (1) Ajutoarele financiare in cadrul submasurii 6.2 pentru infiintarea de activitati neagricole in zone rurale se vor acorda, sub forma de suma forfetara, in doua transe, astfel:
— 70% din cuantumul sprijinului la incheierea deciziei de finantare;
— 30% din cuantumul sprijinului se va acorda cu conditia implementarii corecte a planului de afaceri, fara a depasi 5 ani de la incheierea deciziei de finantare.
(2) Cuantumul maxim al sprijinului este de:
— 70.000 euro/proiect in cazul activitatilor productive, servicii medicale, sanitar-veterinare si de agroturism (servicii agroturistice de cazare, servicii turistice de agrement si alimentatie publica);
— 50.000 euro/proiect in cazul altor activitati neagricole. (3) Intensitatea sprijinului public nerambursabil este de 100%.
Art. 32. — (1) Asistenta financiara in cadrul submasurii 6.4 se acorda sub forma de grant pentru rambursarea cheltuielilor eligibile suportate si platite.
(2) In conformitate cu prevederile art. 45 alin. (4) si art. 63 ale Regulamentului (UE) nr. 1.305/2013 beneficiarii sprijinului acordat prin prezenta schema pot primi avans in procent de maximum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului. Plata avansului este conditionata de prezentarea unei garantii eliberate de o institutie financiara bancara sau nebancara inscrisa in registrul special al Bancii Nationale a Romaniei, reglementat de legislatia nationala in domeniu, care corespunde procentului de 100% din suma avansului.
(3) Garantia prevazuta la alin. (2) poate fi prezentata de beneficiarii privati si sub forma de polita de asigurare eliberata de o societate de asigurari, autorizata potrivit legislatiei in vigoare.
(4) Intensitatea sprijinului public nerambursabil este de 70%.
(5) Intensitatea prevazuta la alin. (4) se poate majora la 90% in urmatoarele cazuri:
a) pentru solicitantii care desfasoara activitati de productie, servicii medicale, sanitar-veterinare si agroturism;
b) pentru fermierii care isi diversifica activitatea de baza agricola prin dezvoltarea unor activitati neagricole.
Art. 33. — (1) AFIR va informa in scris beneficiarii cu privire la cuantumul ajutorului acordat in baza prezentei scheme si caracterul de minimis al acestuia, cu referire expresa la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
(2) Plafonul minim acceptat pentru un proiect finantat prin prezenta schema de ajutor de minimis este de 10.000 euro, aceasta suma reprezentand valoarea totala eligibila a proiectului.
(3) Pentru a beneficia de finantare nerambursabila in cadrul prezentei scheme, solicitantul va da o declaratie pe propria raspundere privind ajutoarele de minimis primite de acesta si, daca este cazul, de celelalte intreprinderi cu care se afla intr-o relatie de tipul celor enumerate la art. 9 alin. (1) lit. g) in acel an fiscal si alte ajutoare de minimis primite in ultimii 2 ani fiscali, fie din surse ale bugetului de stat sau ale autoritatilor locale, fie din surse ale bugetului Uniunii Europene.
(4) AFIR acorda un ajutor de minimis dupa ce verifica, pe baza declaratiei pe propria raspundere a solicitantului, faptul ca suma totala a ajutoarelor de minimis primite de acesta si, daca este cazul, de celelalte intreprinderi cu care se afla intr-o relatie de tipul celor enumerate la art. 9 alin. (1) lit. g) pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal in curs, fie din surse ale bugetului de stat sau ale autoritatilor locale, fie din surse ale bugetului Uniunii Europene, nu depaseste pragul de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru beneficiarii care activeaza in domeniul transportului rutier de marfuri, echivalent in lei.
CAPITOLUL XIV
Durata
Art. 34. — Prezenta schema se va aplica de la data adoptarii acesteia pana la 31 decembrie 2020.
CAPITOLUL XV
Bugetul schemei
Art. 35. — Bugetul schemei este de 294.309.090 euro contributie publica, din care 117.772.552 euro pentru submasura 6.2 si 176.536.538 euro pentru submasura 6.4, cu posibilitate de majorare a bugetului cu maximum 10% pentru fiecare submasura, cu conditia cresterii alocarii din cadrul PNDR a acestor submasuri.
CAPITOLUL XVI
Procedura de implementare a schemei
Art. 36. — (1) Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin prezenta schema, solicitantul va depune on-line, la AFIR, o cerere de finantare, insotita de documentele prevazute in Ghidul solicitantului.
(2) AFIR organizeaza sesiuni anuale continue de depunere a cererilor de finantare, cu respectarea regulilor prevazute la art. 20 alin. (2). Pragurile de calitate lunare/trimestriale, pragul minim si alocarile financiare anuale se stabilesc potrivit prevederilor art. 17 din Hotararea Guvernului nr. 226/2015.
(3) Detalierea modalitatii de derulare a procedurilor specifice de evaluare-selectare si contractare aferente submasurilor din prezenta schema se regaseste in Ghidul solicitantului pentru fiecare dintre submasuri, acesta fiind publicat pe site-urile www.madr.ro si www.afir.info, care completeaza prevederile prezentei scheme de minimis.
(4) Acordarea ajutorului de minimis prevazut in cadrul acestei scheme se face in baza unui contract de finantare incheiat intre AFIR, in numele furnizorului, si beneficiar.
Art. 37. — (1) In vederea acordarii ajutorului de minimis intreprinderea solicitanta va trebui sa prezinte la AFIR documentatia prevazuta in Ghidul solicitantului.
(2) AFIR nu achita ajutorul de minimis sau solicita recuperarea ajutorului de minimis deja acordat, in cazul in care documentele si informatiile furnizate de catre beneficiar in documentele depuse in sustinerea cererii de finantare se dovedesc a fi incorecte si/sau false.
Art. 38. — (1) Nerespectarea contractului de finantare incheiat in baza prevederilor prezentei scheme de catre intreprinderea care a beneficiat de ajutor atrage revocarea acordului pentru finantare si recuperarea ajutorului de minimis proportional cu gradul de nerealizare sau integral, in functie de caz.
(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include si dobanda aferenta, datorata de la data platii pana la data recuperarii.
(3) In cazul in care intreprinderea solicitanta nu este eligibila pentru a primi o alocare specifica in cadrul schemei, AFIR va transmite acesteia o notificare in acest sens.
CAPITOLUL XVII
Monitorizarea ajutoarelor acordate in cadrul prezentei scheme
Art. 39. — Monitorizarea, raportarea si pastrarea evidentelor ajutoarelor acordate in baza prezentei scheme se fac in conformitate cu legislatia europeana si cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007.
Art. 40. — (1) AFIR pastreaza evidenta detaliata a ajutoarelor acordate in baza prezentei scheme pe o durata de 10 ani de la data la care ultima alocare specifica a fost acordata in baza prezentei scheme. Aceasta evidenta trebuie sa contina informatii necesare pentru a demonstra respectarea conditiilor impuse de legislatia europeana in domeniul ajutorului de stat, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, valoarea sprijinului, momentul si modalitatea acordarii ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate etc.
(2) AFIR transmite in timp util la MADR toate informatiile necesare raportarii catre Consiliul Concurentei/Comisia Europeana a ajutoarelor de minimis acordate.
Art. 41. — (1) MADR si AFIR au obligatia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate in derulare, si de a dispune masurile care se impun in cazul nerespectarii conditiilor impuse prin prezenta schema sau prin legislatia nationala ori europeana aplicabila la momentul respectiv.
(2) MADR, pe baza datelor si informatiilor primite de la AFIR, are obligatia de a transmite Consiliului Concurentei toate datele si informatiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national, in formatul si in termenul prevazute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007.
Art. 42. — (1) In cazul in care exista indoieli serioase cu privire la datele transmise de catre furnizor, Consiliul Concurentei poate sa solicite date si informatii suplimentare si, dupa caz, sa faca verificari la fata locului.
(2) In cazul in care MADR nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori estimative.
(3) Erorile constatate de furnizor si corectiile legale, anulari, recalculari, recuperari, rambursari, se raporteaza pana la data de 31 martie a anului urmator anului de raportare.
(4) MADR va transmite spre informare Consiliului Concurentei prezenta schema in termen de 15 zile de la data adoptarii acesteia, conform art. 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile ulterioare.
Art. 43. — In baza unei cereri scrise, emisa de Comisia Europeana, MADR va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurentei, in 20 de zile lucratoare sau in termenul fixat in cerere, toate informatiile pe care Comisia Europeana le considera necesare pentru evaluarea respectarii conditiilor prezentei scheme.
Art. 44. — (1) Beneficiarul are obligatia de a pune la dispozitia AFIR si/sau MADR, in formatul si in termenul solicitate de catre acesta, toate datele si informatiile necesare in vederea indeplinirii procedurilor de raportare si monitorizare ce revin ca responsabilitate AFIR si/sau MADR.
(2) Beneficiarul trebuie sa pastreze timp de minimum 10 ani de la data la care a fost acordata ultima alocare specifica toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit in cadrul schemei. Aceasta evidenta trebuie sa contina informatiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor conditiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul si modalitatea acordarii ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.
CAPITOLUL XVIII
Recuperarea ajutorului de minimis
Art. 45. — (1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizeaza de catre AFIR, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include si dobanda aferenta, datorata de la data platii pana la data recuperarii. Rata dobanzii aplicabile este cea stabilita potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 83 din 27 martie 1999, cu modificarile ulterioare.
CAPITOLUL XIX
Dispozitii finale
Art. 46. — Textul prezentei scheme este publicat integral pe pagina web a MADR la adresa: www.madr.ro
Comentarii articol (0)