Norma din 19/12/2005 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1165 din 22/12/2005 privind prevenirea ºi combaterea spãlãrii banilor ºi a finanþãrii actelor de terorism prin intermediul pieþei asigurãrilor
CAPITOLUL I
Dispoziþii generale
Art. 1. - Prezentele norme reglementeazã prevenirea ºi combaterea spãlãrii banilor ºi a finanþãrii actelor de terorism, prin intermediul pieþei asigurãrilor.
Art. 2. - Intrã sub incidenþa prezentelor norme societãþile de asigurare ºi/sau reasigurare, precum ºi sucursalele din România ale societãþilor de asigurare ºi/sau reasigurare strãine, denumite în continuare asigurãtori.
Art. 3. - În înþelesul prezentelor norme, termenii ºi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaþii:
a) spãlarea banilor - noþiune definitã conform art. 2 lit. a) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea ºi sancþionarea spãlãrii banilor, precum ºi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire ºi combatere a finanþãrii actelor de terorism, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
b) tranzacþie suspectã - noþiunea definitã conform prevederilor art. 2 lit. c) din Legea nr. 656/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
c) finanþarea actelor de terorism - infracþiunea prevãzutã la art. 36 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea ºi combaterea terorismului;
d) transferuri externe în ºi din conturi - operaþiunile de plãþi ºi încasãri efectuate între persoane aflate pe teritoriul României ºi persoane aflate în strãinãtate, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. d) din Legea nr. 656/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
e) asigurãtor - noþiunea definitã conform art. 2 lit. A pct. 5 din Legea nr. 32/2000 privind societãþile de asigurare ºi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
f) client - asiguratul sau potenþialul asigurat, persoana fizicã ori juridicã sau beneficiarul contractului de asigurare;
g) C.S.A. - Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor;
h) Oficiul - Oficiul Naþional de Prevenire ºi Combatere a Spãlãrii Banilor, organ de specialitate cu personalitate juridicã în subordinea Guvernului, ce are ca obiect de activitate prevenirea ºi combaterea spãlãrii banilor, scop în care primeºte, analizeazã, prelucreazã informaþii ºi sesizeazã, în condiþiile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 656/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie.
Art. 4. - (1) C.S.A. supravegheazã ºi controleazã respectarea legislaþiei din domeniul asigurãrilor în scopul apãrãrii drepturilor asiguraþilor ºi al promovãrii stabilitãþii activitãþii de asigurare în România.
(2) C.S.A. este în drept sã monitorizeze operaþiunile cu instrumente financiare efectuate de asigurãtori, în scopul de a identifica tranzacþiile suspecte.
(3) C.S.A. va informa de îndatã Oficiul atunci când din datele obþinute rezultã suspiciuni de spãlare a banilor, finanþare a actelor de terorism sau încãlcãri ale dispoziþiilor Legii nr. 656/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(4) C.S.A. poate verifica eficacitatea procedurilor aplicate de asigurãtori, în scopul prevenirii ºi combaterii spãlãrii banilor ºi a finanþãrii actelor de terorism.
(5) În procesul de monitorizare, C.S.A. poate solicita asigurãtorilor orice informaþii sau documente relevante.
CAPITOLUL II
Obligaþiile asigurãtorului
Art. 5. - (1) Asigurãtorul este obligat sã identifice, sã verifice, sã înregistreze ºi sã actualizeze identitatea clienþilor înainte de a iniþia orice relaþie de afaceri sau de a efectua tranzacþii în numele clientului.
(2) Asigurãtorul este obligat sã aplice de îndatã procedura de identificare ºi atunci când apar suspiciuni cu privire la identitatea clientului în cursul desfãºurãrii operaþiunilor.
(3) Asigurãtorul are obligaþia de a revizui informaþiile referitoare la identificarea clientului în momentul în care apar suspiciuni asupra clientului în cursul desfãºurãrii operaþiunilor.
(4) În cazul în care existã îndoieli cu privire la faptul cã un client acþioneazã în nume propriu sau în cazul în care existã certitudine cu privire la faptul cã acel client acþioneazã în numele altei persoane, asigurãtorul este obligat sã ia mãsurile adecvate pentru a obþine informaþii cu privire la adevãrata identitate a persoanei în interesul ori în numele cãreia acþioneazã clientul.
(5) Asigurãtorul are obligaþia de a se asigura cã toate criteriile referitoare la identificarea clientului sunt aplicate ºi în sediile sale secundare, inclusiv în cele localizate în strãinãtate.
Art. 6. - (1) Datele privind identificarea clientului se verificã ºi se actualizeazã sau se completeazã, dupã caz, dacã este necesar, pentru orice tranzacþie care implicã o sumã reprezentând echivalentul în lei a minimum 10.000 euro, indiferent dacã tranzacþia este efectuatã într-o singurã operaþiune sau mai multe operaþiuni legate între ele.
(2) În conformitate cu prevederile art. 9 alin. (3) din Legea nr. 656/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, de îndatã ce existã o informaþie cã printr-o operaþiune se urmãreºte spãlarea banilor sau finanþarea actelor de terorism, se va proceda la identificarea ºi raportarea clienþilor, chiar dacã valoarea operaþiunii este mai micã decât 10.000 euro.
(3) Asigurãtorul va verifica dacã atât persoanele care încheie poliþe de asigurare, cât ºi beneficiarii acestor poliþe figureazã pe lista persoanelor suspecte, prevãzutã prin Hotãrârea Guvernului nr. 784/2004 pentru aprobarea Listei persoanelor fizice ºi persoanelor juridice suspecte de sãvârºirea sau de finanþarea actelor de terorism ºi prin Hotãrârea Guvernului nr. 1.272/2005 pentru aprobarea listei persoanelor fizice ºi juridice suspecte de sãvârºirea sau finanþarea actelor de terorism.
Art. 7. - (1) Nu vor fi impuse societãþilor de asigurare ºi/sau reasigurare cerinþele de identificare a clienþilor în legãturã cu poliþele de asigurare generalã dacã prima de asigurare este mai micã sau egalã cu echivalentul în lei al sumei de 2.500 euro.
(2) Nu vor fi impuse societãþilor de asigurare ºi/sau reasigurare cerinþele de identificare a clienþilor în legãturã cu poliþele de asigurare de viaþã, dacã prima de asigurare sau ratele de platã anuale sunt mai mici ori egale cu echivalentul în lei al sumei de 1.000 euro ori prima unicã de asigurare plãtitã este, în echivalent lei, pânã la 2.500 euro.
(3) Dacã ratele de primã periodice sau sumele de platã anuale sunt ori urmeazã sã fie mãrite în aºa fel încât sã depãºeascã limita sumei de 1.000 euro, respectiv de 2.500 euro, în echivalent lei, se va cere identificarea clienþilor.
(4) Cerinþele de identificare a clienþilor nu se impun dacã s-a stabilit cã plata se va face prin debitarea unui cont deschis pe numele clientului la o altã instituþie de credit sau financiarã din România, dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat terþ care are cerinþe similare de identificare a clienþilor cu cele din legislaþia românã.
Art. 8. - Asigurãtorul va acorda o atenþie specialã, luând drept indicii de anomalie pentru activitatea de asigurare, unul sau mai multe dintre urmãtoarele cazuri:
a) cumpãrarea de poliþe de asigurare de viaþã care necesitã plata unor prime mari ºi care par a fi contradictorii cu profilul economic al clientului sau cu capacitatea sa de a obþine venituri;
b) plata frecventã a unor prime în numerar sau în valutã pentru sume mari care par a fi contradictorii cu capacitãþile financiare ale clientului sau cu activitatea sa;
c) plãþi frecvente de prime în numerar efectuate prin sume fracþionate, care prin cumul ar depãºi valorile minime prevãzute la art. 6;
d) numirea unor beneficiari pentru poliþele de asigurare de viaþã, astfel încât sumele prevãzute a fi plãtite fiecãruia dintre ei ºi stabilite în baza contractului de asigurare, ca fracþiuni din suma totalã, sã depãºeascã prin cumul valorile minime prevãzute la art. 6, în cazul în care relaþia dintre asigurat ºi beneficiar nu justificã acest lucru;
e) semnarea unor poliþe de asigurare cu plata primelor folosind cecuri emise de terþe pãrþi, în special, unde nu existã vreo legãturã aparentã între terþa parte ºi client;
f) semnarea de cãtre acelaºi contractant a unor poliþe de asigurare de viaþã de acelaºi tip, care au beneficiari diferiþi;
g) schimbarea numelui unui asigurat ºi/sau al beneficiarului poliþelor de asigurare în favoarea unor terþe pãrþi care nu aparþin familiei asiguratului sau care nu au nici o legãturã cu acesta într-o manierã justificatã;
h) clientul refuzã sau este reþinut în furnizarea de informaþii necesare pentru încheierea contractului de asigurare sau dã informaþii nereale;
i) clientul - persoanã juridicã prezintã declaraþii financiare care nu sunt realizate de cãtre un contabil;
j) clientul prezintã documente de proprietate a bunului ce urmeazã a fi asigurat, care nu sunt conforme cu realitatea sau care prezintã urme de fals;
k) clientul refuzã sã-i permitã asigurãtorului sã se convingã cã bunul care face obiectul contractului de asigurare existã;
l) clientul evitã contactele directe cu angajaþii sau colaboratorii asigurãtorului, prin emiterea frecventã de mandate sau împuterniciri într-o manierã nejustificatã;
m) clientul evitã în mod repetat contactele directe cu asigurãtorul, comunicãrile având loc prin fax sau prin alte mijloace;
n) deschiderea de cãtre client a unui numãr mare de conturi la mai multe sucursale ale bãncii ºi efectuarea de transferuri repetate ale unor sume semnificative de bani cu care urmeazã a fi achitate primele de asigurare;
o) achitarea primelor de asigurare folosind conturile unei societãþi comerciale, care indicã o activitate redusã ºi care nu ar justifica încheierea unor contracte de asigurare pentru sume semnificative.
Art. 9. - Transmiterea cu bunã-credinþã de cãtre asigurãtor ºi/sau de cãtre persoanele desemnate, prevãzute la art. 18 alin. (1), de informaþii cãtre Oficiu ºi C.S.A. nu poate atrage rãspunderea disciplinarã, civilã sau penalã a acestora.
Art. 10. - (1) Asigurãtorul va prelua în evidenþe, dupã caz, urmãtoarele informaþii legate de orice client persoanã fizicã, care are obligaþia sã le furnizeze sub semnãturã:
a) numele ºi prenumele complete ale clientului ºi orice alte nume folosite;
b) locul ºi data naºterii;
c) codul numeric personal sau echivalentul acestuia pentru persoanele strãine;
d) numãrul ºi seria documentului de identitate;
e) data eliberãrii documentului de identitate ºi entitatea care l-a emis;
f) domiciliul stabil/reºedinþa (adresa completã - stradã, numãr, bloc, scarã, etaj, apartament, oraº, judeþ/sector, cod poºtal, þarã);
g) cetãþenia;
h) telefonul/faxul;
i) categoria de asigurare ºi clasa aferentã acesteia, încheiatã cu asigurãtorul;
j) declaraþia pe propria rãspundere a clientului - persoanã fizicã, dupã caz, în legãturã cu sursa fondurilor în lei sau în valutã, pentru situaþiile în care suma este mai mare de 10.000 euro.
(2) Asigurãtorul va pãstra, dupã caz, o copie a documentului de identitate al clientului. Clientul - persoanã fizicã va prezenta documente de identitate cu fotografie, emise în condiþiile legii de organele abilitate legal.
(3) Asigurãtorul are obligaþia de a verifica informaþiile primite de la client, pe baza documentelor primare obþinute de la acesta.
Art. 11. - (1) Asigurãtorul va prelua în evidenþe, dupã caz, urmãtoarele informaþii legate de client, persoanã juridicã sau persoanã fizicã autorizatã în condiþiile legii, care are obligaþia sã le furnizeze:
a) codul unic de înregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru persoanele strãine ºi persoanele fizice autorizate în condiþiile legii;
b) forma ºi structura juridicã;
c) denumirea;
d) adresa completã a sediului social/central sau, dupã caz, a sucursalei;
e) telefonul, faxul ºi, dupã caz, e-mail-ul, adresa paginii de Internet;
f) categoria de asigurare ºi clasa aferentã acesteia, încheiatã cu asigurãtorul;
g) declaraþie pe propria rãspundere a clientului - persoanã juridicã, dupã caz, în legãturã cu sursa fondurilor în lei sau în valutã, pentru situaþiile în care suma este mai mare de 10.000 euro.
(2) Asigurãtorul va identifica persoanele fizice care intenþioneazã sã acþioneze în numele clientului - persoanã juridicã, potrivit regulilor referitoare la identificarea persoanelor fizice, ºi va analiza documentele în baza cãrora persoanele sunt mandatate sã acþioneze în numele persoanei juridice.
(3) Documentele prezentate de clientul - persoanã juridicã vor include traducerea legalizatã în limba românã în cazul în care documentele originale sunt întocmite în altã limbã.
Art. 12. - (1) Asigurãtorul va întreprinde mãsurile care se impun în cazul operaþiunilor care favorizeazã anonimatul sau care permit interacþiunea în absenþã cu clientul, pentru a împiedica utilizarea lor în operaþiuni de spãlare a banilor sau de finanþare a actelor de terorism.
(2) Asigurãtorul nu va iniþia operaþiuni sau realiza tranzacþii ºi va înceta orice operaþiune în cazul în care este în incapacitate sã realizeze identificarea clientului conform prevederilor prezentelor norme.
(3) Asigurãtorul poate refuza derularea de operaþiuni în cazul în care are suspiciuni cã acel client poate fi implicat în operaþiuni de spãlare a banilor sau în finanþarea actelor de terorism.
Art. 13. - În condiþiile prezentelor norme:
a) asigurãtorul are obligaþia pãstrãrii tuturor informaþiilor privind identitatea clientului pentru o perioadã de cel puþin 5 ani, începând cu data când se încheie relaþia cu clientul;
b) asigurãtorul are obligaþia sã pãstreze evidenþele secundare sau operative ºi înregistrãrile tuturor operaþiunilor financiare efectuate de client, pentru o perioadã de 5 ani de la efectuarea fiecãrei operaþiuni, într-o formã corespunzãtoare, pentru a putea fi folosite ca probã în justiþie, indiferent dacã contractul de asigurare a încetat prin ajungere la termen sau prin producerea evenimentului asigurat ori a fost denunþat, reziliat sau anulat.
Art. 14. - Asigurãtorul va acorda o atenþie sporitã în momentul în care analizeazã tranzacþii cu persoane din jurisdicþii care nu beneficiazã de sisteme adecvate de prevenire ºi combatere a spãlãrii banilor ºi a finanþãrii actelor de terorism.
Art. 15. - (1) Asigurãtorul trebuie sã identifice tranzacþiile sau tipurile de tranzacþii suspecte efectuate în numele clienþilor sãi.
(2) În cazul în care un asigurãtor are suspiciuni cã o operaþiune care urmeazã a fi efectuatã are ca scop spãlarea banilor sau finanþarea actelor de terorism, aceasta va sesiza în 24 de ore Oficiul ºi C.S.A., sub forma unei raportãri de tranzacþie suspectã.
(3) Se interzice asigurãtorului sã avertizeze clienþii implicaþi sau sã facã cunoscut, în orice alt mod, faptul cã o raportare privind o tranzacþie suspectã sau informaþii aferente acesteia au fost/vor fi înaintate cãtre Oficiu ºi C.S.A.
Art. 16. - (1) Asigurãtorii trebuie sã raporteze în cel mult 24 de ore cãtre Oficiu ºi C.S.A. tranzacþiile efectuate în numerar, în lei sau în valutã, a cãror limitã minimã o reprezintã echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacã tranzacþia se realizeazã prin una sau mai multe operaþiuni legate între ele.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã atât tranzacþiilor interne, cât ºi celor internaþionale.
Art. 17. - Contractele de confidenþialitate, legislaþia sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate pentru a restricþiona capacitatea entitãþilor reglementate de a raporta tranzacþiile suspecte.
Art. 18. - (1) Asigurãtorul are obligaþia sã stabileascã ºi sã aplice proceduri ºi mecanisme de control intern ºi sã desemneze cel puþin douã persoane dintre angajaþii sãi care sã aibã responsabilitãþi în aplicarea ºi respectarea prevederilor legale în vigoare privind combaterea spãlãrii banilor ºi a finanþãrii actelor de terorism.
(2) Persoanele menþionate la alin. (1) vor efectua rapoarte direct consiliului de administraþie al societãþii pentru a preveni implicarea societãþii în acþiuni de spãlare de bani ºi de finanþare a actelor de terorism.
(3) Numele, împreunã cu funcþia ocupatã ºi cu responsabilitãþile stabilite ale persoanelor menþionate la alin. (1), vor fi comunicate Oficiului ºi C.S.A., în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme.
(4) Asigurãtorul va notifica Oficiului ºi C.S.A. cu privire la schimbarea sau înlocuirea angajaþilor menþionaþi la alin. (1), în termen de 15 zile de la data respectivei modificãri.
(5) Persoanele desemnate conform alin. (1) rãspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea prezentelor norme ºi a Legii nr. 656/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 19. - (1) Asigurãtorul trebuie sã asigure instruirea angajaþilor proprii cu privire la prevenirea ºi combaterea spãlãrii banilor ºi a finanþãrii actelor de terorism.
(2) Programele de instruire trebuie sã asigure faptul cã angajaþii:
a) sunt la curent cu legile, regulamentele ºi procedurile privind prevenirea ºi combaterea spãlãrii banilor ºi a finanþãrii actelor de terorism;
b) au competenþa necesarã pentru a analiza adecvat tranzacþiile în scopul identificãrii activitãþilor de spãlare a banilor ºi de finanþare a actelor de terorism;
c) cunosc în întregime cerinþele de raportare.
(3) Asigurãtorul va comunica tuturor angajaþilor procedura de prevenire ºi combatere a spãlãrii banilor ºi a finanþãrii actelor de terorism.
CAPITOLUL III
Sancþiuni
Art. 20. - Încãlcarea dispoziþiilor prezentelor norme se sancþioneazã în conformitate cu prevederile art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
CAPITOLUL V
Dispoziþii finale
Art. 21. - Prezentele norme se completeazã de drept cu celelalte prevederi legale incidente.
Comentarii articol (0)