Noile reguli privind comunicarea online dintre MFP și Fisc, pe de o parte, și persoanele fizice, pe de altă parte, sunt incluse în Ordinul MFP nr. 660/2017. Acesta a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 368 din 17 mai 2017 și va intra în vigoare la data de 1 iunie 2017, moment de la care se vor abroga actualele reguli din Ordinul MFP nr. 1.154/2014.
Actul normativ publicat miercuri prevede, mai exact, extinderea numărului de documente pe care cetățenii le pot primi prin SPV, serviciu ce este disponibil aici. Pentru claritate, trebuie precizat din start că este vorba de trei mari categorii de documente: cele emise de autorități și comunicate automat, cele emise de autorități și comunicate la cererea persoanelor fizice și cele emise de cetățeni și transmise autorităților. Bine de știut este că documentul include, de asemenea, procedura de înregistrare în SPV a persoanelor fizice, ce este reglementată și în prezent.
De ajutor pentru tine: Vrei să afli cum să scapi cu bine dintr-un control al Fiscului? Hai la conferința „Inspecţii fiscale, contestații, litigii: Cum le gestionăm cu succes”, organizată de AvocatNet.ro în data de 30 mai 2017.
1. Actele comunicate automat de autorități
Atât MFP, cât și Fiscul vor comunica automat actele de executare emise, precum somațiile, titlurile executorii, adresele de înființare a propririlor, adresele de înștiințare privind înființarea popririlor, deciziile de ridicare a măsurilor de executare silită. De asemenea, tot automat vor fi comunicate și alte acte emise de unitățile fiscale în baza legislației în vigoare (notificări, înștiințări etc.).
Practic, aceste documente nu sunt comunicate acum, în mod automat, prin SPV, ci doar deciziile de impunere și deciziile referitoare la obligațiile de plată accesorii, care vor fi transmise în continuare din oficiu și din data de 1 iunie 2017.
2. Actele comunicate de autorități la cerere
O altă categorie de acte ce pot fi transmise prin SPV sunt cele emise de autoritățile fiscale și comunicate doar la cererea expresă a cetățenilor.
Astfel, din prima zi a lunii viitoare, persoanele fizice vor putea cere foi de vărsământ, opinii privind aplicarea legislației fiscale, certificate de cazier fiscal, răspunsuri la sesizări, petiții, reclamații, cereri de audiență, adeverințe de atestare a restituirii/nerestituirii vechilor taxe auto și documente de soluționare a cererilor de ajutor de stat.
În prezent, la cerere se transmit doar situația obligațiilor fiscale de plată, situația contribuțiilor de asigurări sociale declarate de către angajatori, istoricul acțiunilor și registrul documentelor electronice comunicate prin SPV, certificatul de atestare fiscală, adeverința de venit și nota obligațiilor de plată. Documentul din urmă va fi eliminat de luna viitoare, iar celelalte vor fi disponibile în continuare și începând de la 1 iunie 2017.
3. Actele comunicate de cetățeni autorităților
Referitor la cererile și declarațiile pe care persoanele fizice le pot trimite autorităților fiscale cu ajutorul SPV, Ordinul MFP nr. 660/2017 prevede, de asemenea, noi documente ce vor putea fi transmise din luna iunie 2017.
Mai precis, cetățenii vor putea trimite cereri pentru foile de vărsământ, pentru solicitarea opiniilor privind aplicarea legislației fiscale, pentru certificatele de cazier fiscal, pentru sesizări, petiții, reclamații, pentru audiențe, pentru eliberarea adeverințelor de atestare a restituirii/nerestituirii vechilor taxe auto, pentru solicitarea ajutoarelor de stat, pentru solicitarea informațiilor publice și, în fine, contractele de închiriere.
În momentul de față, cetățenii pot trimite cereri pentru situația obligațiilor fiscale de plată, pentru nota obligațiilor de plată, pentru situația contribuțiilor sociale declarate de angajatori, pentru istoricul acțiunilor și registrul documentelor electronice comunicate prin SPV, pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală și pentru eliberarea adeverinței de venit. În afară de cererea pentru nota obligațiilor de plată, ce va dispărea din listă de la 1 iunie 2017, restul solicitărilor vor putea fi trimise în continuare de către contribuabili.
Totodată, în prezent se pot trimite prin SPV formularele 200 (declarația privind veniturile realizate din România), 220 (declarația privind venitul estimat/norma de venit) și 230 (cererea privind destinația sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii și asimilate salariilor). De luna viitoare, numai formularul 230 va fi menționat în mod expres, în locul formularelor 200 și 220 urmând să apară o trimitere mai generală: „declarații fiscale”.
Important! În altă ordine de idei, de la 1 iunie 2017, atât persoanele juridice, cât și entitățile fără personalitate juridică vor avea o procedură de înregistrare în SPV și liste cu documentele pe care le pot obține. Acestea sunt incluse tot în Ordinul MFP nr. 660/2017 și sunt prezentate pe larg aici.