Recent lansată, platforma online institutii.publicjob.ro strânge laolaltă instituțiile din administrația publică și ne dă posibilitatea să povestim despre interacțiunea noastră cu autoritățile, cu bune și cu rele deopotrivă. Este locul unde ne putem plânge dacă ne-a nemulțumit modul cum s-a soluționat o cerere, cum am fost tratați, dacă cineva ne-a pretins ceva în schimbul serviciului gratuit, dacă am observat ceva suspicios, corupt, dar și dacă am fost plăcut surprinși sau peste măsură de mulțumiți de cum am fost tratați.
"Dacă ați participat la un concurs de angajare la stat organizat în condiții suspicioase, dacă pentru obținerea unei autorizații din partea primăriei ați fost nevoit să parcurgeți o procedură excesiv birocratică, dacă ați solicitat o informație publică iar instituția în cauză a refuzat să vă răspundă ori v-a răspuns tardiv – toate aceste situații pot fi acum raportate online. Instituțiile vor putea folosi feedback-ul constructiv transmis de către cetățeni pentru a corecta, a simplifica și a îmbunătăți calitatea în ansamblu a serviciilor pe care le furnizează în beneficiul acestora", ne spune Cristian Botan, coordonatorul acestei platforme.
Platforma funcționează foarte simplu. Fiecare instituție înregistrată are o secțiune proprie, la care putem ajunge încă de pe prima pagină a site-ului, folosindu-ne de mecanismul de căutare afișat. În prima căsuță putem scrie un cuvânt-cheie (de pildă, "primărie", "școală", "agenție") sau putem chiar să nu scriem nimic, dacă preferăm să obținem o listă cu toate instituțiile și selectăm doar localitatea și tipul instituției din următoarele două câmpuri albe. Apoi, apăsăm "Căutare".
"Este prima platformă care geolocalizează peste 14.000 de instituții publice. Dincolo de ministere, consilii județene și primării, spitale, inspectorate de poliție, institute de cercetare etc., platforma include și 346 misiuni diplomatice ale României răspândite pe întreg globul (ambasade, consulate, delegații, misiuni, reprezentanțe), oferind astfel cea mai reală imagine asupra administrației noastre", mai spune coordonatorul.
Pe fiecare pagină proprie a instituțiilor găsim informații despre aceasta: de la nota generală primită în urma evaluărilor de la alte persoane, până la informații mai tehnice, cum sunt codul trezoreriei, codul fiscal, dar și numere de telefon, adresele exacte etc.
Deși putem vedea ce au evaluat alții înaintea noastră, dacă vrem să facem noi o evaluare a instituției respective ori să povestim ce ni s-a întâmplat, atunci e necesar să ne înregistrăm pe platformă. Putem face acest lucru de pe pagina principală a site-ului, din colțul din dreapta sus, acolo unde scrie "Contul meu" (cu variantele "Înregistrare" și "Autentificare").
Pentru înregistrare va fi nevoie să introducem o serie de date personale: numele și prenumele (dar acestea nu sunt informații obligatorii), numele contului (putem alege ce dorim), adresa de e-mail pe care o folosim și parola. De altfel, în afară de acestă metodă de înregistrare, ne putem folosi de profilul nostru de Facebook, Twitter, Gmail sau LinkedIn pentru a putea avea acces instant la platforma instituțiilor publice, fără a mai fi nevoie să scriem toate acele informații personale în câmpurile de mai sus.
Odată ce ne-am înregistrat, putem să căutăm pe platformă instituția pe care vrem să o evaluăm și să scriem pe pagina sa proprie ceea ce ne-a mulțumit sau nemulțumit legat de serviciile publice oferite de aceasta. Putem evalua instituția respectivă dând între una și cinci steluțe pentru fiecare dintre cele trei caracteristici ce pot fi evaluate (o steluță însemnând cel mai slab calificativ, iar cinci cel mai mare):
- eficiența (cât de prompte au fost autoritățile cu cererea noastră);
- profesionalism (modul în care ne-a fost oferit serviciul public);
- integritate (eventualele cerințe în afara legii propuse de funcționari pentru a ne oferi un serviciu la care avem dreptul în mod gratuit, sume de bani pretinse, alte cazuri de corupție etc.).
În fine, putem lăsa apoi și un comentariu în care să povestim despre cum funcționează sau cum nu funcționează serviciile publice oferite de respectiva autoritate.
De ce e interesantă acestă idee și de ce ar trebui să ajungă să fie cunoscută de cât mai mulți români? Pentru că ne oferă ceva inedit: șansa să povestim experiența noastră cu autoritățile, într-un spațiu public special creat pentru asta, acolo unde pot să vadă și alții (inclusiv autoritatea respectivă) ce anume ne-a nemulțumit și ce anume se cere schimbat.
"Vă adresez invitația ca prin experiența voastră să ajutați administrația să devină exact așa cum ne-o dorim cu toții: eficientă, profesionistă și lipsită de corupție", ne recomandă Cristian Botan, care speră că această platformă va contribui la o mai bună funcționare a instituțiilor publice în relația cu cetățeanul.
Comentarii articol (3)