Începând de la 1 octombrie 2017, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA pot alege să implementeze sistemul split TVA, însă OUG nr. 23/2017 prevede, în forma sa actuală, ca sistemul să fie aplicat obligatoriu de toți cei înregistrați în scopuri de TVA, de la 1 ianuarie 2018.
E greu să facem un pronostic la momentul acesta cu privire la soarta aplicării obligatorii a acestui sistem. Ordonanța se află, la acest moment, pe masa Senatului, pentru a fi adoptată. Momentan, în comisiile de specialitate ale Senatului s-au adus ceva amendamente, care propun ca sistemul să se aplice obligatoriu, din 2019, doar de către cei care au contracte cu statul. Dar votul pe care îl vor da senatorii săptămâna viitoare nu este definitiv pe această problemă. Ultimul cuvânt îl vor avea deputații, pentru că ordonanța va intra apoi în dezbaterea lor, iar Camera Deputaților este decizională aici.
Aplicarea split TVA le revine, așa cum spuneam, și avocaților (și firmelor de avocatură) înregistrați în scopuri de TVA. Am stat de vorbă recent cu Mariana Bora, a cărei firmă de contabilitate are în grijă cabinete de avocatură, societăți și avocați colaboratori. În principiu, contabilul a spus că și pentru aceștia sistemul split TVA va aduce aceleași neplăceri ca pentru firmele cu alt obiect de activitate.
În opinia Marianei Bora, societățile de avocatură, cele care aplică TVA la facturare, vor avea o problemă destul de mare când vor avea de încasat facturile emise în luna respectivă. "Din experiența mea, de când se aplică sistemul de tva la facturare, niciodată facturile emise nu sunt încasate în termen. Deci, vom ajunge ca, în fiecare lună, să alimentăm contul de split TVA, în fiecare lună să depunem la ANAF cerere pentru aprobarea transferului către contul curent - procedura va fi complicată, se vor solicita toate documentele din care să reiasă că restituirea solicitată este justificată, existând posibilitatea să ne blocăm financiar", a precizat contabilul.
Cabinetele de avocați care prestează servicii juridice către clienți persoane fizice încasează, de obiecei, onorariile cash. Sistemul split TVA va fi destul de obositor de aplicat pentru aceștia, consideră Mariana Bora: "Practic, în fiecare zi, trebuie să găsească timp pentru a calcula soldul TVA-ului zilnic și pentru a-l depune în cont".
Cât despre avocații colaboratori, contabilul punctează următoarele: "Ei încasează de la angajator onorariul «splituit», iar majoritatea nu au cheltuieli cu TVA. Până acum, acest TVA era folosit trei luni, era un avantaj, îl plăteau trimestrial. Nu avem situații de avocați colaboratori cu restanțe la stat. În noul sistem, acest TVA o să rămână în cont. Fără niciun avantaj, nici pentru stat, nici pentru avocat. Dimpotrivă, vor exista costuri și complicații".
Dificultățile pe care le vor întâmpina avocații în aplicarea split TVA au fost confirmate pentru redacția noastră și de Anamaria Tocaci, tax manager la Schoenherr Tax București.
În fine, pentru societatea sa, contabilul Mariana Bora estimează că vor fi făcute costuri mari pentru modificarea în totalitate a programului de contabilitate, care este dedicat în întregime avocaților. "Înregistrările vor fi în mare parte dublate (problema se regăsește, de fapt, la toți contabilii), iar timpul de prelucrare va crește simțitor (oare munca prestată se va regăsi în onorarii?)", precizează Mariana Bora.
Nici alți câțiva contabili cu care am stat de vorbă nu sunt mai puțin speriați de ceea ce va presupune split TVA pentru munca lor. Rămâne să vedem însă ce vor decide parlamentarii. Cert este că, până la acest moment, potrivit informărilor Fiscului, doar 175 de firme au început să aplice split TVA.