În cursul lunii decembrie urmează să fie lansată o sesiune suplimentară dedicată antreprenorilor și fermierilor interesați să acceseze fonduri europene pentru înființarea sau dezvoltarea unor livezi de pomi și arbuști fructiferi. Sunt eligibile investițiile realizate în cazul a 26 de specii diferite de pomi sau arbuști, după cum am scris într-un articol recent.
Alături de alte categorii de beneficiari eligibili, fondurile destinate înființării livezilor pot fi accesate și de către PFA-uri, nefiind necesară existența unei anumite vechimi a activității desfășurate. Astfel, pot depune cereri de finanțare inclusiv antreprenorii constituiți cu puțin timp înaintea lansării sesiunii de finanțare.
Condiţiile minime obligatorii pentru acordarea sprijinului
Pentru a fi eligibil, planul de afaceri trebuie să conțină investiții în domeniile sprijinite prin intermediul ghidului solicitantului:
- înfiinţarea şi modernizarea fermelor pomicole;
- înfiinţarea şi modernizarea pepinierelor pomicole;
- înfiinţarea sau modernizarea unităţilor de procesare la nivelul fermelor;
- investiții în crearea unei rețele proprii de comercializare a produselor obținute (în ghidul solicitantului sunt oferite drept exemplu cazul unui magazin propriu sau achiziționarea unei rulote alimentare).
De asemenea, la momentul depunerii cererii de finanțare, PFA-ul va trebui să facă dovada existenței contribuției proprii obligatorii de cel puțin 10% din valoarea eligibilă a investiției.
Prin intermediul acestui program de finanțare, sprijinul financiar nerambursabil este cuprins între 50% și 90% din valoarea eligibilă a planului de afaceri propus, fără a depăși, însă, 1.050.000 de euro. Astfel, un PFA va avea nevoie, încă de la depunerea cererii de finanțare, să facă dovada existenței unor fonduri proprii destinate bunei implementări a planului de afaceri.
Atunci când investiția necesită și lucrări în regie proprie sau contribuție în natură, beneficiarul poate scădea aportul financiar cu exact valoarea estimată a acestor lucrări sau bunuri.
PFA-urile pot solicita sprijin financiar nerambursabil doar în cazul în care investiția propusă este realizată în cadrul unei ferme cu o dimensiune minimă de 4.000 de SO (standard economic), calculat în funcție de suprafața livezii, dar mai ales de specia de pomi sau arbuști fructiferi din cadrul exploatației pomicole.
Spre exemplu, pentru a atinge suprafața minimă necesară depunerii unui proiect eligibil, este nevoie de următoarele suprafețe:
- cel puțin 1,5 hectare de măr, păr, piersic, cires, vişin, cais, prun sau gutui;
- cel puțin 1,2 hectare de arbuști fructiferi;
- cel puțin 2,6 hectare de nuci, alune, migdale sau castane.
Atunci când investiția presupune specii diferite de pomi și arbuști, suprafața minimă se va recalcula, conform tabelului din cadrul cererii de finanțare.
Proiectele care urmăresc înființarea unor unități de procesare și comercializare a produselor trebuie să propună o investiție majoritară în înființarea livezii, astfel că fabrica de compot, gem, dulceață sau magazinul propriu nu pot reprezenta mai mult de jumătate din valoarea proiectului.
Investițiile și cheltuielile eligibile
Prin intermediul acestei măsuri sunt sprijinite investițiile pentru pepiniere și culturi în spații protejate, iar în cazul celor înființate în spațiu deschis doar cu respectarea zonării speciilor pomicole, respectându-se potențialul zonei și specificul terenului.
Un proiect poate cuprinde atât cheltuieli eligibile cât şi cheltuieli neeligibile. Fondurile nerambursabile vor fi acordate doar pentru decontarea cheltuielilor eligibile, cheltuielile neeligibile urmând a fi suportate de beneficiarul proiectului.
Fondurile nerambursabile vor fi acordate beneficiarilor eligibili pentru investițiile realizate conform următoarei liste indicative a cheltuielilor eligibile:
- defrișare, materiale de plantare, sisteme de susținere, pregătirea solului, lucrări de plantare;
- achiziția de generatoare terestre antigrindină;
- înfiinţarea de plantații pomicole;
- înființarea sistemelor de depozitare, ambalare şi a unităţilor de procesare la nivelul exploatației
- sisteme audio/ video de supraveghere, monitorizare și control a plantației;
- achiziţionarea de mașini/ utilaje şi echipamente noi;
- achiziționarea de mijloace de transport frigorifice și rulote alimentare;
Costurile de consultanță trebuie să se încadreze în maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile pentru proiectele care prevăd construcții - montaj și în limita a 5% pentru proiectele care prevăd investiții în achiziții simple.
Totodată, următoarele cheltuieli nu sunt eligibile, iar dacă ele sunt necesare în cadrul planului de afaceri vor fi realizate integral din fondurile proprii ale beneficiarului:
- achiziţia de clădiri;
- obţinerea de băuturi alcoolice
- construcția de birouri administrative, săli de ședințe, săli de protocol, spații de cazare;
- cheltuielile cu achiziţionarea de bunuri și echipamente „second hand”;
- achiziția de autoturisme utilizate în scop personal.
Documentația necesară pentru obținerea finanțării
Pentru obținerea finanțării, PFA-ul trebuie să atașeze cererii de finanțare documentele justificative amintite în ghidul solicitantului. Printre acestea, cele mai importante documente sunt următoarele:
- studiul de fezabilitate însoţit de Proiectul de înfiinţare a plantației pomicole;
- situațiile financiare încheiate la sfârșitul anului financiar anterior, doar dacă PFA-ul are cel puțin un an de la momentul înființării;
- documentele pentru dovedirea dreptului de proprietate sau folosință pentru terenul pe care se va înființa livada sau se va construi unitatea de procesare;
- certificat de urbanism în cazul proiectelor ce necesită construcții.
Cererea de finanțare, precum și restul documentelor solicitate se depun doar în variantă electronică, prin intermediul aplicației disponibile pe site-ul AFIR.
Pentru a depune cererea de finanțare on-line, solicitantul care nu are cont pe site vatrebui să își creeze cont de utilizator în cadrul acestui portal. Utilizatorii care au deja cont creat il pot utiliza pentru încărcarea cererilor de Finanțare în format electronic.
Completarea Cererii de finanțare, inclusiv a anexelor acesteia, se va face conform modelului standard. Modificarea modelului standard (eliminarea, renumerotarea secţiunilor, anexarea documentelor suport în altă ordine decât cea specificată etc.) poate conduce la respingerea Dosarului cererii de finanțare pe motiv de neconformitate administrativă.