Proiectul de lege, adoptat prima dată de Parlament în 2018, urmărea stabilirea unor noi reguli în raporturile juridice dintre consumatori şi comercianţi, respectiv dobânzile penalizatoare ar fi produs dobânzi doar în baza unei convenţii speciale şi numai pentru depăşirea scadenţei cu mai mult de un an.
Iniţiatorii spuneau că legislația în vigoare oferă o libertate nerezonabilă și inechitabilă în relația dintre consumatori și comercianți, rata dobânzii legale penalizatoare fiind stabilită la nivelul ratei dobânzii de referință, la care se adaugă patru puncte procentuale.
De asemenea, proiectul de act normativ urmărea să stabilească ca dobânda efectivă anuală (DAE), respectiv costul total al creditului pentru consumator, exprimat ca procent anual din valoarea totală a creditului, să nu poată depăşi:
- de mai mult de 2,5 ori dobânda legală, în cazul creditelor ipotecare sau imobiliare, adică acele credite contractate de consumatori pentru cel puțin zece ani, garantat cu ipotecă asupra imobilului cumpărat, construit, reabilitat, extins sau consolidat ori cu un alt imobil, proprietatea debitorului sau a unui terț garantat;
- 18% pe an, în cazul creditelor de consum, respectiv acele credite contractate de consumatori care nu îndeplinesc criteriile pentru a fi considerate credite imobiliare sau ipotecare.
Aceste prevederi ar fi trebuit să se aplice şi în cazul în care, conform contractului, consumatorul datora penalități de întârziere, majorări sau alte costuri care desemnează daunele-interese moratorii. Reglementările ar fi urmat să fie valabile și în cazul contractelor aflate în derulare la momentul intrării în vigoare a legii.
Potrivit inițiatorilor, limitarea DAE și a penalităților în contractele dintre comercianți și consumatori ar fi stopat exploatarea necinstită și practicile înșelătoare ale băncilor și IFN-urilor.
KPMG arăta, la acea vreme, într-un studiu de impact pe marginea acestui proiect, că aplicarea prevederilor şi pentru contractele în derulare va aduce reduceri de costuri pentru cei împrumutați, însă băncile ar putea să ceară să nu mai prelungească unele contracte de credit (de pildă, pentru cardurile de credit sau overdraft) și să ceară rambursarea creditului, să renunțe la acordarea unor perioade de grație sau la serviciile cu costuri zero.
Atenție! Proiectul de lege nu se va aplica. Prin respingerea definitivă şi după reexaminare, proiectul şi-a încheiat parcursul legislativ.
Comentarii articol (1)