Deși Legea 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă nu este una vastă, ea cuprinde reguli referitoare la înțelegerea dintre telesalariat și angajator, reguli care se completează, desigur, cu celelalte reglementări din domeniul muncii.
Telemunca se face în baza unui contract de muncă specific telemuncii (cu clauze specifice, suplimentare față de cele trasate în Codul muncii). Telemunca nu are nimic în comun cu regimul detașării ori delegării însă.
Legea 81/2018 prevede că telemunca nu poate fi impusă salariatului, această activitate bazându-se pe acordul părților, în caz contrar, angajatorul riscând amenzi de 5.000 lei.
Totuși, Legea 55/2020 privind instituirea stării de alertă prevede, la articolul 17, că "pe durata stării de alertă, angajatorii dispun munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite, cu respectarea prevederilor Codul muncii și ale Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă". Astfel, angajatorii au dreptul să impună trecerea în telemuncă, dacă acest lucru le-a fost impus, la rândul lor, de către autorități prin acte normative.
Chiar și asa, angajatorii nu trebuie să uite că trecerea în telemuncă a salariatului trebuie să se facă printr-un act adițional (cu sau fără condiționarea legată de menținerea/prelungirea stării de alertă) la contractul individual de muncă, lipsa acestor modificări făcându-i pasibili de amenzi, în cuantum de 10.000 lei pentru fiecare persoană.
Important! Există și posibilitatea ca telemunca să fie impusă ca urmare a unei decizii unilaterale a angajatorului bazată pe Legea 55/2020 și, deși acest lucru nu presupune semnarea unui act adițional, prezența unui salariat în telemuncă trebuie să se reflecte în Revisal.
Amenzi pentru lipsa unor clauze contractuale
Nu doar prevederea expresă cu privire la prestarea telemuncii e esențială și pusă sub riscul amenzii, mai sunt alte opt lucruri pe care angajatorii trebuie să le includă în actele adiționate la contractele deja încheiate ori la contractele de muncă noi, în cazul telesalariaților:
- perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator;
- programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului şi modalitatea concretă de realizare a controlului;
- modalitatea de evidenţiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;
- responsabilităţile părţilor convenite în funcţie de locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, inclusiv responsabilităţile din domeniul securităţii şi sănătăţii (SSM);
- obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la locul desfăşurării activităţii de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz;
- obligaţia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispoziţiile din reglementările legale, din contractul colectiv de muncă aplicabil şi/sau regulamentul intern, în materia protecţiei datelor cu caracter personal, precum şi obligaţia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
- măsurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaţilor şi care asigură acestuia posibilitatea de a se întâlni cu colegii în mod regulat;
- condiţiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activităţii în regim de telemuncă.
Lipsa acestor elemente specifice raporturilor de telemuncă atrage amenzi de 5.000 de lei.
Util: Telemuncă: Locurile de unde lucrează telesalariații se mai pot include în contractul de muncă doar cu o justificare
Se poate munci suplimentar?
Da, munca suplimentară e posibilă la contractele de telemuncă. În lege scrie că "la solicitarea angajatorului și cu acordul scris al telesalariatului cu normă întreagă, acesta poate efectua muncă suplimentară". În lipsa acordului scris al telesalariatului, angajatorul care și-a pus salariatul să lucreze peste normă (întreagă) poate fi amendat de inspectorii de muncă cu o amendă de 5.000 de lei.
Desigur, prevederea de mai sus nu e singura călăuză legislativă în materia efectuării muncii peste program. Să nu uităm de cadrul legal al muncii suplimentare din Codul muncii și de câteva aspecte importante, precum: interdicția de a presta muncă suplimentară la contractele part time și în cazul tinerilor în vârstă de până la 18 ani, dar și de modul cum trebuie recompensată munca suplimentară.
Nerespectarea regimului prescris în Codul muncii la munca suplimentară atrage acum amenzi între 1.500 și 3.000 de lei, amenzi care pot fi aplicate suplimentar celei de mai sus, de la caz la caz.
Obligația de a asigura mijloacele informatice și instruirea telesalariatului
Reglementarea telemuncii cuprinde amenzi de câte 2.000 de lei pentru următoarele chestiuni:
- nerespectarea obligației angajatorului de a asigura mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, cu excepția cazului când părțile convin altfel (adică situațiile când cei doi se înțeleg ca, de pildă, salariatul să folosească laptopul proprietate personală);
- încălcarea obligației angajatorului de a instala, verifica și întreține echipamentul de muncă necesar, cu excepția cazului în care părțile convin altfel;
- nerespectarea obligației angajatorului de a asigura condiţii pentru ca telesalariatul să primească o instruire suficientă şi adecvată SSM, în special sub formă de informaţii şi instrucţiuni de lucru, specifice locului de desfăşurare a activităţii de telemuncă şi utilizării echipamentelor cu ecran de vizualizare.
În legătură cu obligația de a instrui telesalariații în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, aceasta se face, sub riscul amenzii, la angajare, la schimbarea locului de efectuare a telemuncii, la introducerea unui nou echipament de muncă și la introducerea oricărei proceduri de lucru.
Cine plătește repede scapă de jumătate din amendă
Pentru că vorbim de amenzi contravenționale, angajatorii au la dispoziție beneficiul achitării în termen de 15 zile de la data încheierii procesului-verbal de constatare/comunicării sale a doar jumătate din amenda aplicată de inspectorii de muncă.
Și, desigur, în conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, amenda poate fi contestată. "Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia", scrie în ordonanță.
Important! Indiferent dacă au sau nu salariați în telemuncă, angajatorii trebuie să fie foarte atenți la obligațiile și restricțiile aflate în vigoare sau în curs de oficializare ca urmare a pandemiei de coronavirus. Printre cele mai importante aspecte ce trebuie cunoscute se numără obligația de a trimite cel puțin jumătate din salariați în telemuncă, obligația salariaților de a purta mască la birou, decalarea programului, organizarea activității în funcție de numărul celor vindecați sau vaccinați sau măsurile de SSM ce trebuie respectate pentru prevenirea COVID-19. Toate acestea sunt detaliate în acest articol.