CJUE a explicat că greva spontană, provocată de o decizie a companiei aeriene, nu reprezintă o „împrejurare excepţională" care să anuleze obligaţia companiei de a plăti compensaţii clienţilor păgubiţi ca urmare a acestei greve, aflăm din comunicatul de presă al Curții, recent publicat.
„Absența spontană a unei părți semnificative a personalului navigant sub forma unei greve spontane care își are originea în anunțul-surpriză al unui operator efectiv de transport aerian cu privire la o restructurare a întreprinderii, ca urmare a unui apel care nu a fost lansat de reprezentanții lucrătorilor întreprinderii, ci în mod spontan chiar de către lucrătorii care au intrat în concediu medical, nu se încadrează în sfera noțiunii «împrejurări excepționale»”, se mai arată în comunicat.
Pe scurt, o companie aeriană şi-a anunţat personalul cu privire la un plan de restructurare a întreprinderii. Nemulţumiţi, aproape toţi angajaţii au intrat în concediu medical, gestul lor fiind catalogat drept grevă spontană.
Compania aeriană a apelat la instanţele din Germania, care au solicitat CJUE să stabilească dacă existenţa unei greve spontane se încadrează în sfera noţunii „împrejurări excepţionale”, deoarece, potrivit legislaţiei europene, astfel de împrejurări scutesc compania de la plata compesaţiilor.
CJUE a precizat că există două condiţii ce trebuie îndeplinite cumulativ pentru ca un eveniment să fie calificat drept „împrejurare excepţională”, respectiv:
- evenimentul nu trebuie să fie, prin natura sau originea sa, inerent exercitării normale a activităţii companiei aeriene și
- evenimentul trebuie să scape de sub controlul efectiv al acesteia.
Analizând situaţia, CJUE a constatat că restructurările se numără printre măsurile normale de gestionare a întreprinderilor. Prin urmare, între companiile aeriene şi membrii personalului lor pot apărea conflicte, astfel că greva angajaţilor este o consecinţă inerentă a activităţii companiei.
De asemenea, CJUE a considerat că greva spontană în cauză nu poate fi considerată ca scăpând controlului efectiv al companiei, deoarece tocmai aceasta din urmă, prin decizia de a restructura întreprinderea, a provocat apariţia grevei.
În fine, CJUE a decis că o grevă spontană nu este cuprinsă în noţiunea de „împrejurări excepţionale”, aşadar compania ai cărei angajaţi au participat la grevă, provocând anularea sau întârzierea zborurilor, va fi obligată să acorde compensaţii clienţilor.
Notă: CJUE nu soluționează litigiul național. Instanța națională are obligația de a soluționa cauza conform deciziei CJUE. Această decizie este obligatorie, în egală măsură, pentru celelalte instanțe naționale din Uniunea Europeană care sunt sesizate cu o problemă similară.
Comentarii articol (0)