Conform unei analize privind afacerile de familie din România realizată de către PwC, un procent de 69% dintre acestea au obținut o creștere a cifrei de afaceri în ultimul an financiar, procent mai redus față de cel înregistrat în edițiile anterioare ale acestui studiu, dar superior mediei la nivel global.
Referindu-ne la așteptările pe care afacerile de familie le au pentru următorii cinci ani, trebuie sesizat faptul că peste jumătate din respondenți (mai precis 53% dintre aceștia) se declară optimiști, creșterea anticipată a afacerilor proprii fiind de cel puțin 10% pe an.
Creșterea va fi asigurată prin exploatarea în continuare a piețelor de desfacere actuale, însă antreprenorii iau în calcul alte două soluții care pot determina creșterea cifrelor de afaceri actuale, respectiv intrarea pe noi piețe de desfacere externe și diversificarea activităților pe care le desfășoară în prezent.
Sondajul mai arată că, în România, un procent de 74% dintre membrii de familie sunt implicați în afacerea familiei, în timp ce în străinătate există din ce în ce mai mult tendința de a introduce în organismele de conducere a societății și persoane care să provină din afara businessului, pentru a introduce și o latură obiectivă.
Afacerile de familie își diversifică activitățile
Văzută atât ca o soluție de evitare a unei eventuale crize economice, dar și ca o măsură de impulsionare a creșterii afacerilor, diversificarea activităților desfășurate a fost pusă în practică de una din patru afaceri de familie din România. Totodată, 68% dintre afacerile de familie din România au în plan pentru următorii ani demararea unor noi proiecte antreprenoriale.
În ceea ce privește provocările pe care afacerile de familie le întâmpină în prezent, 51% dintre acestea consideră că atragerea și retenția forței de muncă este cea mai importantă, spre deosebire de doar 30% dintre afacerile de familie la nivel global.
De asemenea, afacerile românești sunt mai preocupate de impactul politicilor guvernamentale și schimbările legislative decât media globală (29% în cazul afacerilor de familie din România, față de media de 27% la nivel global).
Afacerea de familie, conform definiției date de PwC
În cadrul raportului întocmit de către PwC, afacerea de familie este definită ca fiind acea afacere în cadrul căreia:
- majoritatea acțiunilor sau controlul acestora este deținut de persoana care a fondat sau a achiziționat firma (sau soțul/soția, părinții, urmașii sau moștenitorii direcți ai urmașilor);
- cel puțin un reprezentant al familiei este implicat în conducerea sau administrarea firmei;
- în cazul unei firme listate, persoana care a fondat sau a achiziționat firma (sau familia acesteia) deține 25% din dreptul de vot prin capitalul de acțiuni și există, totodată, cel puțin un membru al familiei în cadrul Consiliului de Administrație.
PwC a realizat a opta ediție a studiului bienal Global Family Business Survey, fiind realizat pe un eșantion de 2.802 proprietari și directori executivi din cadrul afacerilor de familie din 50 de țări la nivel global, inclusiv România. A treia ediție a raportului asupra principalelor rezultate pentru țara noastră are la bază răspunsurile a 68 de lideri ai afacerilor de familie din România.
Comentarii articol (0)