Noul cadrul legislativ al asociațiilor de proprietari îl reprezintă Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, iar aplicarea prevederilor acestuia se va face începând cu data de 28 septembrie 2018.
Actul normativ va aduce, începând cu luna septembrie, mai multe noutăți privind proprietarii apartamentelor de la bloc. Spre exemplu, președintele sau administratorul asociației va avea obligația de a solicita notarea în cartea funciară a datoriilor mai vechi de trei luni și cu o valoare mai mare decât valoarea salariului minim brut pe țară, care, în acest an, este de 1.900 de lei. Notarea debitelor în cartea funciară va fi scutită de taxa de timbru.
O altă noutate este că, după ce a fost transferat dreptul de proprietate a unui apartament, noul proprietar va avea la dispoziție zece zile lucrătoare pentru a transmite asociației de proprietari toate informațiile necesare acesteia pentru calcularea cotelor de întreținere. Același termen (zece zile) se aplică și obligației de a anunța președintele asociației despre orice schimbare legată de structura sau numărul membrilor familiei ce locuiește într-un apartament. Schimbările pot surveni în cazul decesului unui membru al familiei, în cazul căsătoriei sau al nașterii unui nou membru al familiei.
Totodată, proprietarii care închiriază un apartament vor avea în continuare obligația de a plăti cotele de întreținere, urmând să recupeze contravaloarea acestora de la chiriași, în baza contractului de închiriere.
Mai multe dintre obligațiile proprietarilor de apartamente prezente în noua legislație a asociațiilor se regăsesc și în cea actuală. Mai exact, prevederile următoare se regăsesc și în legislația în vigoare, dar au fost nunațate sau exprimate mai clar. Astfel, una dintre prevederile legate de obligațiile pe care le au proprietarii sau asociațiile de proprietari este cea care obligă proprietarii să întrețină spațiul pe care îl dețin, indiferent dacă acesta este unul pentru locuit sau are altă destinație, pe propria cheltuială și să păstreze în stare de funcționare toate sistemele din propriul apartament, respectiv instalațiile sanitare, de încălzire, canalizare, alimentare cu energie electrică, gaz sau apă.
În cazul în care apar daune provocate spațiilor comune sau unui alt apartament de către un proprietar, acesta este obligat fie să repare stricăciunile, fie să plătească remedierea acestora. Proprietarii care și-au închiriat apartamentul vor fi în continuare responsabili față de asociația de proprietari sau față de furnizorii de servicii.
O altă obligație pe care o vor avea proprietarii de apartamente atunci când apar probleme legate de rețelele comune de apă, încălzire, gaze și altele este de a permite accesul în locuință președintelui asociației, unui membru al comitetului executiv sau administratorului și unui specialist în construcții sau reparații. Accesul în locuință va putea fi permis doar în cazul în care proprietarul a primit un preaviz scris cu cel mult cinci zile înainte. În cazurile de urgență, termenul pentru preaviz se reduce la 24 de ore, fașă de legea în vigoare, care stipulează că, în cazul urgențelor, accesul se face fără preaviz.
Dacă în urma intervenției apar daune la apartamente, proprietarii acestora vor fi despăgubiți de către asociație, din fondul de reparații, iar când daunele sunt provocate de către cel ce execută lucrările, plata lor va fi făcută de către acesta.
De asemenea, proprietarii sunt obligați să consolideze și să modernizeze imobilul, dar și echipamentele sau instalațiile și să monteze contoare și să reabiliteze termic clădirea. Pentru a evita apariția unor situații în care fațadele clădirilor sunt vopsite în mai multe culori sau diverse tronsoane ale acestora au alt aspect decât celelalte, în cazul blocurilor cu mai multe scări, modificarea aspectului fațadei se va face unitar, indiferent de câte asociații de proprietari există în acel bloc.
Aceeași regulă se aplică și la consolidarea sau modernizarea imobilelor cu mai multe tronsoane sau scări și la reabilitarea termică și structural-arhitecturală. Totodată, proprietarii și asociațiile de proprietari sunt obligate să ia măsuri, în cazul clădirilor încadrate în clase de risc seismic, pentru a reduce acest risc.
Mai multe obligații apar și la vânzarea apartamentelor. Astfel, atunci când vor dori să-și vândă locuința, proprietarii vor trebui să demonstreze că nu au datorii la plata cotelor de întreținere. Notarii publici vor autentifica actele de vânzare a unui apartament doar dacă este îndeplinită una dintre următoarele două condiții.
Prima dintre acestea este ca proprietarul să demonstreze, prin intermediul unei adeverințe emise de către asociația de proprietari și valabile 30 de zile, că a plătit toate cotele de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari. În cazul în care există restanțe la întreținere, ele se vor înscrie pe această adeverință. Adeverința va fi emisă de către asociație în cel mult trei zile lucrătoare de la primirea solicitării de eliberare.
A doua condiție pentru autentificarea actelor de vânzare este ca cel ce intenționează să cumpere apartamentul să fie de acord să preia în întregime toate datoriile vânzătorului față de asociația de proprietari sau diverși furnizori de utilități publice.
Comentarii articol (5)