În contextul în care noua legislație privind asociațiile de proprietari, care va intra în vigoare spre sfârșitul lunii septembrie, va introduce o serie de noutăți în acest domeniu, și adunarea generală a proprietarilor de apartamente dintr-un imobil, pe lângă alte structuri sau persoane din conducerea asociației, va căpăta noi atribuții.
De fapt, Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, actul normativ care va schimba cadrul actual legal al asociațiilor, va dubla numărul atribuțiilor adunării generale.
Potrivit atât legislației în vigoare, cât și celei viitoare privind asociațiile de proprietari, adunarea generală “este alcătuită din toți proprietarii membri ai asociației de proprietari”, iar adunarea generală ordinară este convocată de președintele asociației sau de către comitetul executiv. Ca noutate față de prevederile actuale, noua legislație a asociațiilor va permite ca adunarea generală ordinară să fie convocată și de cel puțin 20% dintre proprietarii din imobil.
Legea nr. 196/2018 stabilește că adunarea generală a proprietarilor va alege sau revoca președintele, ceilalți membri ai comitetului executiv sau ai comisiei de cenzori, va adopta, modifica sau revoca hotărâri, precum și bugetele de venituri și cheltuieli, va mandata președintele să angajeze sau să elibereze din funcție administratorul și va exercita toate celelalte atribuții stabilite prin statut.
Toate aceste atribuții ale adunării generale se regăsesc și în Legea nr. 230/2007, care stabilește cadrul legal actual al asociațiilor de proprietari. Spre deosebire de aceasta, Legea nr. 196/2018, noua lege a asociațiilor, va introduce, începând cu 28 septembrie 2018, mai multe noi atribuții ale adunării generale.
Astfel, adunarea generală va trebui, pe lângă atribuțiile menționate mai sus, să adopte și să modifice statutul și regulamentul imobilului, să ia hotărâri pentru realizarea lucrărilor de reparații, întreținere, modernizare, consolidare sau reabilitate termică a clădirii și hotărâri legate de fondul anual de salarii și indemnizații sau de cuantumul acestora, dar și decizii legate de numărul de salariați ai asociației.
Una dintre noutățile importante aduse legislației asociațiilor de către Legea nr. 196/2018 este prevederea potrivit căreia adunarea generală va putea decide, dar doar dacă există acordul scris al tuturor proprietarilor, să contracteze împrumuturi bancare destinate acoperirii cheltuielilor pentru modernizarea imobilului. Mai exact, se vor putea realiza lucrări de consolidare a clădirii, de modernizare a instalațiilor acesteia, de reabilitare termică sau structural-arhitecturală.
Apoi, noua lege a asociațiilor prevede că adunarea generală va mai stabili și modul de plată sau tranșele de contribuții pentru fiecare proprietar, cât și sistemul de penalizări pentru restanțele la întreținere. De asemenea, adunarea generală va putea stabili, din septembrie 2018, care vor fi plafoanele minime de la care bunurile sau serviciile vor fi contractate de către asociație pe baza ofertelor de la firme sau specialiști.
În prezent, sistemul de penalizări pentru restanțele la cotele de întreținere sau alte cheltuieli ale asociației este stabilit de către comitetul executiv al asociației de proprietari. Așadar, de luna viitoare, această obligație se va transfera în sarcina adunării generale.
Comentarii articol (1)