În cazul în care este necesară repararea ori înlocuirea unor elemente ce țin de partea comună a unui bloc, ce nu pot fi accesate decât dintr-unul dintre apartamentele blocului, de pildă, țevi de apă, potrivit legislației în vigoare, proprietarul acestuia este obligat, cu condiția să fie anunțat în prealabil, să permită accesul atât al unor reprezentanți ai asociației, cât și unui meseriaș, pentru a constata problema sau pentru a face reparațiile necesare. Dacă nu permite accesul pe proprietatea sa în situația descrisă, deținătorul apartamentului riscă cel puțin o amendă ce poate ajunge până la 3.000 de lei. Citește articolul
Postarea unui document ce conține date personale pe un grup de WhatsApp al unei asociații de proprietari a fost sancționată recent de autoritatea de protecția datelor. Amenda aplicată asociației vine însă și ca urmare a neluării măsurilor cerute de autoritate pentru respectarea GDPR. Citește articolul
Hotărârile asociațiilor de proprietari din clădirile cu risc seismic, prin care aceștia își exprimă acordul privind participarea la programul de consolidare, se pot adopta acum mai ușor, potrivit unor modificări apărute relativ recent la legislația pentru reducerea riscului seismic al clădirilor. Astfel, în prezent, aceste hotărâri pot fi adoptate cu acordul a doar jumătate plus unu din numărul proprietarilor, nu cu unanimitate, ca înainte. Suplimentar, și unitățile de cult pot fi incluse în programul de consolidare, ele având obligația, potrivit unei legi apărute acum câteva zile, de a finaliza expertizele tehnice în vederea încadrării într-o clasă de risc seismic până în vara lui 2026. Citește articolul
Cutremurele recente din Turcia, dar și cele din județul Gorj au readus în discuție nivelul de siguranță la cutremur pe care îl prezintă clădirile în care locuim. Cei interesați să cumpere o locuință sau cei ce locuiesc de mai multe vreme într-un imobil, dar care nu știu care sunt riscurile la care se supun în cazul producerii unui cutremur în regiunea în care locuiesc, pot apela la anumiți specialiști, care, pe baza unor documente, îi vor putea lămuri. Citește articolul
Pentru a rezolva o parte dintre problemele din domeniul locuirii, în care există un dezechilibru major între cererea și oferta de locuințe, cu supraaglomerare în marile centre urbane și depopulare în zonele rurale sau în orașele mici, autoritățile au stabilit, printr-o hotărâre oficializată recent, apariția unei Strategii Naționale a Locuirii, ce conține cadrul legal pentru susținerea locuirii incluzive și îmbunătățirea accesului la locuințe până în 2050. Printre altele, în următoarea perioadă, potrivit strategiei, se va simplifica procedura de alocare a locuințelor sociale și vor apărea mai multe ghiduri, inclusiv unul dedicat administrării condominiilor de către asociațiile de proprietari, ce va conține tipuri de intervenții, exemple de bune practici, mecanisme legislative și financiare etc. Citește articolul
Pentru că, în urma unui control la o asociație de proprietari din București, a constatat că, la intrarea în complexul rezidențial a livratorilor sau curierilor, erau notate datele personale ale acestora și că astfel nu se respectă prevederile Regulamentului european pentru protecția datelor (GDPR), fiind vorba despre o prelucrare excesivă a datelor, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat asociația cu 2.000 de euro. În plus, în acest caz, autoritatea a aplicat o altă amendă, de data asta de 5.000 de euro, pentru că înregistrările video ale camerelor de supraveghere au fost păstrate o perioadă mai mare decât era necesară. Citește articolul
După eliminarea stării de alertă, restricțiile ce au venit odată cu ea au fost eliminate. Printre altele, au dispărut restricțiile privind organizarea și desfășurarea de mitinguri, demonstrații, procesiuni, spectacole, cursuri de instruire, conferințe sau alte tipuri de întruniri, ceea ce înseamnă că se poate relua și organizarea ședințelor de bloc. Citește articolul
Locatarii de la bloc sunt obligați ca, în prima parte a fiecărui an, să se întâlnească pentru a discuta aspecte legate de organizarea imobilului. Astfel, atunci când vor să stabilească acțiuni viitoare într-un imobil, cum ar fi renovarea interioară sau exterioară a acestuia, ori pentru a stabili bugetele pentru aceste acțiuni, cei ce locuiesc la bloc trebuie să se întâlnească într-o ședință. Iată cum se pot organiza acum, în contextul epidemiei de coronavirus, ședințele la bloc. Citește articolul
Modelul regulamentului de condominiu ce trebuie să existe obligatoriu în toate blocurile de locuințe a fost oficializat în februarie. Documentul, realizat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), trebuie să fie luat în vedere la nivelul tuturor asociațiilor de proprietari, obligația adoptării lui de către proprietari fiind înscrisă în lege, cu termen-limită la finele lui septembrie. După ce e dezbătut și adoptat cu votul majorității, documentul va trebui să ajungă la toți cei care locuiesc în bloc și respectat de către toți locatarii. Citește articolul
Asociațiile de proprietari au intrat în 2019 cu o nouă lege, intrată în vigoare toamna trecută, care prevede în multe privințe îndatoriri noi, mai ales în ceea ce privește gestionarea banilor. În edificiile cu cel puțin trei locuințe este obligatorie constituirea asociației, chiar dacă într-o formă organizatorică mai simplă. Anual, asociațiile trebuie să-și creioneze un buget, iar adunarea generală a membrilor trebuie convocată măcar o dată pe an. În orice caz, toate deciziile trebuie luate în adunarea majorității membrilor. Citește articolul