Obligația angajatorilor de a asigura controale periodice de vedere pentru salariații care lucrează la calculator sunt incluse în Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare.
Concret, salariaților trebuie să li se asigure un examen corespunzător al ochilor și al vederii, de către o persoană competentă în acest sens, înainte de începerea activității, adică la momentul angajării. Apoi, controlul la ochi trebuie repetat la intervale regulate de timp, însă și ori de câte ori apar probleme de vedere care pot fi cauzate de munca la calculator.
Dacă în urma controlului se descoperă că este nevoie de un examen oftalmologic (adică un control de specialitate, nu unul general), acesta trebuie să fie asigurat tot de către firmă. În plus, „dacă rezultatele examenului (...) arată că este necesar și dacă nu se pot utiliza dispozitive normale de corecție, lucrătorilor trebuie să li se furnizeze dispozitive de corecție speciale, care să corespundă activității respective”, scrie în hotărâre.
Așadar, controalele de vedere și dispozitivele de corecție trebuie asigurate pe banii companiei. Însă actul prevede și că „protecția ochilor și a vederii lucrătorilor poate fi asigurată din punctul de vedere al costurilor în cadrul sistemului național de sănătate, în conformitate cu legislația în vigoare”.
De principiu, angajatorii trebuie să evalueze condițiile de SSM, mai ales pe partea de riscuri pentru vedere, probleme fizice și solicitare mentală. În funcție de riscurile găsite, trebuie luate măsuri de protecție corespunzătoare.
„Angajatorul trebuie să planifice sarcinile lucrătorului astfel încât folosirea zilnică a ecranului de vizualizare să fie întreruptă periodic prin pauze sau schimbări de activitate, care să reducă suprasolicitarea în fața ecranului de vizualizare”, mai scrie în HG nr. 1.028/2006.
Printre cerințele minime pe care trebuie să le asigure firmele pentru salariații care lucrează la calculator se numără următoarele:
- ecranul calculatorului trebuie să poată fi orientat și înclinat cu ușurință, în funcție de nevoile angajatului;
- trebuie să fie posibilă folosirea unui postament separat sau a unei mese reglabile pentru ecran;
- tastatura calculatorului trebuie să fie înclinabilă și separată de ecran, astfel încât să permită găsirea unei poziții de lucru confortabile;
- spațiul din fața tastaturii trebuie să fie suficient pentru a permite sprijinirea mâinilor.
Totodată, prevederile legale stabilesc că scaunul salariatului trebuie să fie stabil și să asigure atât libertate de mișcare, cât și o poziție confortabilă. Scaunul trebuie să fie reglabil pe verticală, iar spătarul trebuie să fie înclinabil și reglabil pe verticală.
Pe deasupra, firma mai trebuie să asigure birouri cu spațiu suficient, care să aibă o iluminare adecvată.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă dedicată informării angajatorilor despre obligațiile pe care le au în domeniul SSM. Toate articolele din serie pot fi citite aici.
Comentarii articol (5)