Obligația de a păstra ambalajele originale ale unui produs pentru a beneficia de garanție a fost eliminată spre sfârșitul anul 2015, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje.
Astfel, Legea nr. 249/2015 stabilește că “se interzice condiționarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la garanția produsului cumpărat de păstrarea ambalajului”. Așadar, în prezent, cumpărătorii nu mai sunt nevoiți, de teama de a nu putea beneficia de garanția produsului, să ocupe spații din locuință cu ambalajele produselor achiziționate.
În condițiile în care nu mai există obligația păstrării ambalajele produselor cumpărate, pentru a putea beneficia de garanție, un cumpărător trebuie să prezinte vânzătorului, în primul rând, dovada cumpărării produsului, adică bonul sau factura fiscală, și certificatul de garanție.
În cazul returnării unui produs, în baza dreptului de retragere dintr-un contract la distanță sau dintr-un contract în afara spațiilor comerciale, în termenul legal de 14 zile stabilit de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, situația e mai complicată.
Mai exact, în cazul returnării unui produs, OUG nr. 34/2014 prevede că vânzătorul ar putea să nu-i returneze cumpărătorului toți banii plătiți, deoarece se consideră că lipsa ambalajului duce la scăderea valorii produsului.
Altfel spus, lipsa ambalajului original al unui produs nu poate condiționa acordarea garanției sau returnarea unui produs, în schimb, valoarea produsului returnat în aceste condiții ar putea fi redusă, astfel că cel ce returnează un produs fără ambalaj ar putea primi mai puțini bani de la vânzător. Concret, un vânzător nu poate refuza returnarea unui produs fără ambalaj, ci acesta poate doar reduce suma de bani returnată cumpărătorului produsului.
Comentarii articol (0)