Perioada în care strângeai acasă zeci de ambalaje, de teamă că vei avea nevoie de ele pentru garanția produselor, s-a terminat în toamna anului 2015. Mai exact, Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje a stabilit cât se poate de clar că niciun comerciant nu mai are dreptul să ne ceară ambalajul original al produsului pentru a ne bucura de drepturile noastre de cumpărători.
„Se interzice condiționarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat de păstrare a ambalajului”, se arată în actul normativ intrat în vigoare în octombrie 2015.
Deși prevederea nu se regăsește tocmai acolo unde am fi tentați să o căutăm, respectiv în legislația pentru protecția consumatorilor (ne referim aici, spre exemplu, la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014), ea ne oferă un drept pe care îl putem opune oricărui comerciant. Este important să reții, totuși, această prevedere, precum și actul normativ în care se regăsește, în caz că întâlnești comercianți care nu sunt familiarizați cu ea.
În general, am fost obișnuiți să păstrăm ambalajul original al unui produs pentru a putea beneficia de garanția acestuia. În prezent însă, pentru a putea beneficia de garanție, suntem obligați să prezentăm vânzătorului, în primul rând, dovada achiziționării bunului respectiv (bonul fiscal, factura) și certificatul de garanție (mai multe detalii privind actele necesare obținerii garanției se găsesc în acest articol). Prin urmare, păstrarea ambalajului, mai ales pentru perioade lungi de timp, ar fi inutilă.
În ceea ce privește situațiile în care vrem să returnăm produsele, în baza dreptului de retragere, în termenul legal de 14 zile, situația comportă o discuție mai complicată. Deși prevederea din Legea nr. 249/2015 are în vedere "drepturile legale ale consumatorilor", printre care este inclus și dreptul de retragere, OUG nr. 34/2014 (care cuprinde reglementarea legală a dreptului) prevede faptul că vânzătorul poate să nu-i mai înapoieze cumpărătorului toți banii, pe motiv că acesta a diminuat valoarea produsului pe care îl returnează.
Cu alte cuvinte, deși în cazul acordării garanției nu vei fi taxat pentru că nu ai păstrat ambalajul, în cazul returnării produselor este posibil "să fii penalizat" la rambursarea banilor. Dacă respectivul comerciant consideră că ai adus o diminuare a valorii produsului, bazată pe faptul că nu mai ai ambalajul original, poate să-ți dea mai puțini bani înapoi. Însă comerciantul nu poate să refuze returnarea produsului pe motiv că nu ai adus ambalajul original sau că acesta nu e într-o stare bună. Pentru mai multe detalii privind condițiile de returnare a produselor, poți citi acest articol.
Notă: Materialul de față face parte dintr-o serie de articole dedicate fenomenului Black Friday, cu scopul de informare a cumpărătorilor în privința drepturilor pe care le au în relația cu comercianții. Articolele din această serie pot fi citite aici.
Comentarii articol (0)