Uneori, bucuria comandării unor produse este umbrită, în momentul livrării, de identificarea unor probleme sau neconformități ale acestora. Fie că e vorba de un ambalaj deteriorat, care duce cu gândul la o posibilă problemă cu produsul, fie că este vorba de un defect al produsului ce poate fi identificat la o simplă deschidere a ambalajului, un lucru cert este faptul că produsul, așa cum i-a fost livrat cumpărătorului, nu corespunde așteptărilor acestuia.
În aceste cazuri, potrivit legislației în vigoare, vânzătorul poartă răspunderea pentru orice problemă sau neconformitate identificată la produsul livrat. Totuși, în cazul în care un cumpărător decide să primească un produs cu defecte vizibile și se bazează pe faptul că îl poate returna într-un interval de timp, acesta ar putea avea surpriza neplăcută de a nu primi toți banii înapoi. Mai exact, vânzătorul poate considera că valoarea produsului a fost redusă, iar cumpărătorul poate primi mai puțini bani decât a plătit pentru cumpărarea produsului.
Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora stabilește că vânzătorul “este răspunzător faţă de consumator pentru orice lipsă a conformităţii existentă la momentul când au fost livrate produsele” și că, până la proba contrară, “lipsa de conformitate apărută în termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat la momentul livrării acestuia, cu excepţia cazurilor în care prezumţia este incompatibilă cu natura produsului sau a lipsei de conformitate”.
Așa după cum am detaliat și în acest articol, vânzătorii sunt obligați să ofere cumpărătorilor garanția legală de conformitate (doi ani), iar aceasta dă posibilitatea reparării sau înlocuirii produsului și chiar returnarea banilor.
După cum stabilește legislația în vigoare, cumpărătorii pot returna un produs cumpărat online în termen de 14 zile de la livrare, fără să fie nevoiți să-și motiveze decizia sau să prezinte și ambalajul original al acestuia.
La returnarea produsului, cumpărătorul trebuie să primească banii înapoi, dar, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2014, dacă un cumpărător returnează un produs căruia i-a redus valoarea, suma pe care o va primi de la vânzător va fi mai mică decât cea plătită la cumpărarea produsului.
Așadar, pentru a nu risca să piardă bani la returnarea produselor, cumpărătorii ar trebui să fie atenți la livrarea produselor și, dacă descoperă defecte vizibile sau probleme la punerea în funcțiune a produselor, să dea înapoi produsele transportatorului și să nu semneze de primire.
Comentarii articol (1)