Aceasta transmitere se face prin intermediul declarației A4200, introdusă de anaf la finalul anului 2018, care permite validarea fișierului XML creat de aparatele de marcat electronice fiscale, conținând registrul rapoartelor Z și bonurilor fiscale pentru perioada de raportare curentă, prevăzut în secțiunea II.12 din anexa nr. 2 la Ordinul Președintelui ANAF nr. 146/2018.
Cum se depune declarația A4200?
Primul pas care trebuie realizat este acela de a valida fișierele XML, urmând apoi ca acestea să fie împachetate într-un document PDF, care va fi semnat electronic și va fi depus pe portalul e-guvernare. Toți acești pași se pot realiza manual sau automat.
Validare, semnare și depunere manuală
Validarea declarației A4200 se poate face manual, folosind DUKIntegrator, un program pus la dispoziția ANAF, care realizează validarea fișierelor XML menționate mai sus, împachetarea lor într-un document PDF și semnarea electronică a documentului, în vederea depunerii lui pe portalul e-guvernare.
Validare, semnare și depunere automată
În acelasi timp, însă, un număr din ce în ce mai mare de companii aleg să realizeze automat procedura anterioară depunerii declarației A4200. Pe piață există mai multe tipuri de aplicații care fac această depunere automată, iar una dintre ele este DataKlas ECR, dezvoltată de High Tech Systems & Software.
Este, de fapt, un program care se instalează pe calculatorul conectat la casa de marcat, citește memoria casei fiscale, extrage datele și, printr-un portal web based la care este conectat, le trimite la ANAF. Singura intervenție umană este doar click-ul de confirmare. În plus, față de raportarea automată la ANAF, această aplicație este foarte utilă companiilor care au un număr mai mare de case de marcat, pentru că permite gestionarea lor de la distanță: poți vedea imediat dacă una dintre ele nu a scos raportul Z, dacă nu funcționează sau dacă are o problemă.
Ca ajutor pentru departamentul financiar-contabil, aplicația DataKlas ECR verifică și descarcă în registrul casei de marcat recipisa și poate depune orice declarație îi ceri: pentru suspendarea activității, pentru mutarea sediului sau declarația care se depune în caz de furt.
De la momentul lansării obligativității depunerii declarației A4200 și până astăzi au apărut mai multe tipuri de probleme asociate cu acest proces. În comunitatea avocatnet.ro au fost dezbătute aceste situații, iar discuțiile reflectă câteva dintre ideile de rezolvare ale problemelor în cauză.
Tipuri de probleme întâmpinate de cititorii avocatnet.ro la depunerea declarației A4200
Întrebare cititor avocatnet.ro: Am o casa de marcat pe firma mea. Firma este fără activitate de 10 ani. Vreau să îmi fac un PFA. Pot să fiscalizez acea casă de marcat pentru PFA? Și cât m-ar costa?
Răspuns consultant avocatnet.ro: Aveți nevoie de o casă de marcat cu jurnal electronic, este obligatoriu cu 01.11.2018, iar modelul vechi cu rolă de hârtie nu mai e acceptat.
Întrebare cititor avocatnet.ro: De unde să primim certificat digital calificat (pentru încărcarea decl. F4109)?
Răspuns consultant avocatnet.ro: Persoana care depune electronic declarații pentru firmă deține certificat digital (de la Certsign, DigiSign de ex). Depune și F4109 pe același certificat.
În același timp, și ANAF a realizat mai multe sesiuni de întrebări și răspunsuri referitoare la depunerea declarației A4200. Am selectat mai jos câteva întrebări cu răspunsuri utile pentru subiectul de față.
Răspunsuri ale ANAF, la sesiunile de întrebări și răspunsuri oficiale, organizate de instituție
Întrebare: Cum se poate rectifica declarația A4200, dacă devine necesar?
Răspunsul ANAF: A4200 trebuie să conțină fișiere xml, generate și semnate cu certificatul digital al AMEF. Asupra acestor fișiere nu este permis să se intervină (nu este permisă modificarea conținutului). Dacă se bifează "formular rectificativ", informația apare - sub forma unei bife - și pe forma listată a F4109.
Întrebare: Contribuabilii care au extrem de multe de case de marcat sunt obligați să depună câte o declarație A4200 pentru fiecare casă?
Răspunsul ANAF: A4200 se construiește pentru fiecare AMEF în parte.
Întrebare: Cine trebuie să transmită efectiv declarația A4200 lunar cu fișierele extrase din casa de marcat - distribuitorul casei de marcat sau contabilul? Distribuitorul poate depune declarația 150 pentru a primi acces la depunerea acestei declarații lunare? Declarația A4200 este o declaratie fiscală sau informativă?
Răspunsul ANAF: Obligația transmiterii declarației A4200 revine utilizatorului AMEF. Pentru depunere, persoana care semnează A4200 cu certificat digital calificat, trebuie să fie înregistrată cu drept de depunere declarații în numele utilizatorului (declarația 150).
-----
Dacă ai nevoie de un program care să realizeze depunerea automată a declarației A4200
Aplicația DataKlas ECR, dezvoltată de specialiștii HTSS, este o soluție care automatizează culegerea de date din memoria fiscală, managementul & monitorizarea în timp real a echipamentelor fiscale, managementul fluxului de documente (dosarele fiscale), automatizează raportarea către ANAF și realizează un back-up zilnic al rolei jurnal electronic. Soluția poate fi furnizată în cloud-ul HTSS, ca un serviciu, dar poate fi furnizată și ca o aplicație instalată pe echipamentele hardware ale clientului, în locația acestuia.
.
Comentarii articol (0)