HG 52/2011, act normativ ce a fost modificat recent de HG 536/2021, stabileşte că:
- părinţii care se întorc la muncă înainte de împlinirea vârstei de şase luni, respectiv un an, în cazul copilului cu dizabilităţi, vor primi o sumă lunară de 1.500 lei până la împlinirea vârstei de doi ani, respectiv trei ani, a copilului. Apoi, stimulentul are o valoare de 650 lei până la împlinirea vârstei de trei ani, respectiv patru ani, a copilului;
- părinţii care vor reveni la muncă după vârsta de şase luni a copilului, respectiv un an, vor primi un stimulent în valoare de 650 lei pe lună până când copilul va avea trei ani, respectiv patru ani în cazul celui cu dizabilităţi.
O altă modificare importantă ce a fost adusă de HG 536/2021 metodologiei de acordare a acestui stimulent este faptul că primesc stimulent de inserţie şi părinţii care se întorc la muncă după finalizarea concediului de creştere a copilului, adică după vârsta de doi ani, respectiv trei ani, a micuţului. Anterior schimbărilor aduse de HG 536/2021, părintele care se afla în concediul de creştere a copilului trebuia să se întoarcă la locul de muncă sau să primească venituri impozabile cu minimum 60 de zile înainte de împlinirea vârstei de doi ani, respectiv trei ani, a copilului.
De asemenea, atunci când părintele îndreptăţit să primească stimulentul de inserţie nu mai obține venituri impozabile, dreptul la stimulent se va suspenda, nu va mai înceta, așa cum se întâmplă până acum. Reluarea plăţii aferente stimulentului de inserţie se va face, la cerere, începând cu ziua următoare în care se realizează venituri supuse impozitului, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile de la acea dată.
Stimulentul de inserție nu se acordă automat, ci numai în urma unei solicitări. Astfel, dacă face o cerere în acest sens la ieșirea din concediul de creștere, oricare dintre părinții copilului poate beneficia de acest stimulent.
Pe lângă cererea de acordare a stimulentului de inserție, solicitantul trebuie să prezinte și următoarele documente:
- actele de identitate ale ambilor părinţi ai copilului;
- certificatul de naştere al copilului pentru care se solicită dreptul;
- certificatul de căsătorie sau livretul de familie;
- dovada eliberată de către angajator/angajatori din care să reiasă data cu care începe activitatea (decizie/dispoziție de reluare a activității) sau contractul de muncă (pentru persoanele care încep activitatea la alt loc de muncă decât la cel unde au avut suspendat contractul de muncă);
- adeverință tip completată de angajator/angajatori;
- adeverință ANAF pentru anul nașterii copilului și pentru anul anterior nașterii copilului (pentru persoanele care au obținut venituri din activități independente);
- extras de cont pentru persoanele care solicită plata prin transfer bancar (titularul extrasului de cont trebuie să fie același cu titularul dosarului);
- declarația beneficiarului;
- declarația celuilalt părinte;
Comentarii articol (114)