La finele lui februarie, metodologia de calcul al contribuțiilor, taxelor, penalităților și altor sume datorate la Fondul pentru mediu a fost modificată prin Ordinul ministrului mediului nr. 149/2019 ca să reflecte schimbările aduse Legii nr. 249/2015 pe partea de garanție pentru ambalajele reutilizabile.
Concret, prin modificările aduse anul trecut Legii nr. 249/2015, s-au pus bazele unui sistem prin care să se instituie o garanție de 0,5 lei/ambalaj reutilizabil (între 0,1 și 3 litri), pe care cumpărătorul să o plătească la fiecare produs într-un atare ambalaj și să o recupereze ulterior, când aduce ambalajul la schimb. Sistemul intră în vigoare la 31 martie anul acesta, potrivit legii.
Ordinul 149 stabilește că ambalajele primare reutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l (produse destinate consumului uman) trebuie înregistrate în contabilitate, de la 31 martie, la valoarea prevăzută de Legea nr. 249/2015, adică 0,5 lei/ambalaj reutilizabil.
"Începând cu data de 31 martie 2019, ambalajele primare reutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l utilizate pentru produsele destinate consumului populației se înregistrează în evidențele contabile la valoarea prevăzută în Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, cu modificările și completările ulterioare", scrie acum în metodologia modificată prin ordinul menționat.
Potrivit Legii nr. 249/2015, circulația ambalajelor reutilizabile între firme se face prin schimb, iar dacă beneficiarii nu dețin cantitățile de ambalaje necesare schimbului aceștia achită o garanție bănească în schimbul ambalajelor primite: 0,5 lei/ambalaj reutilizabil.
Legea stabilește clar că cei care comercializează produse în astfel de ambalaje trebuie să returneze cumpărătorului, în baza bonului fiscal, garanția de 0,50 lei/ambalaj pe care au achitat-o (condiția e ca ambalajele să mai poată fi reutilizate, nu deteriorate).
Până la acest moment nu au mai apărut însă alte modificări legislative ce țin de latura fiscal-contabilă în aplicarea acestui sistem de garanție. Având în vedere că se apropie termenul de intrare în vigoare a acestui sistem, sunt firme și contabili care se întreabă cum anume trebuie procedat în relația cu clienții, dacă identificarea acelei garanții ar trebui să se facă pe un bon separat sau nu ș.a.m.d. Redacția noastră a solicitate deja mai multe lămuriri în privința aplicării acestui sistem de la autorități. De îndată ce acestea ne vor oferi un răspuns, revenim cu detalii.
Comentarii articol (1)