La începutul acestei luni a fost oficializată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, care vizează activitatea aplicațiilor de ridesharing, adică, printre altele, și a companiilor Uber și Bolt.
În acest context, prezentăm condițiile pe care trebuie să le îndeplinească atât taximetriștii, cât și cei ce colaborează cu platforme de ridesharing pentru a desfășura activități de transport în legalitate și pentru a nu risca sancționarea sau chiar interzicerea acestei activități.
Astfel, după cum stabilește actul normativ publicat recent în Monitorul Oficial, șoferii care vor să colaboreze cu aplicațiile de tip ridesharing trebuie să aibă cel puțin 21 de ani, să dețină un certificat de atestare profesională emis de Autoritatea Rutieră Română și un permis de conducere categoria B de cel puțin doi ani.
Apoi, acești șoferi trebuie să se asigure că au și cazierul judiciar curat. Mai exact, potrivit OUG nr. 49/2019, ei trebuie să nu fi fost condamnați pentru infracțiuni contra siguranței pe drumurile publice (conducerea unui autoturism neînmatriculat, conducerea fără permis, părăsirea locului accidentului și altele), infracțiuni privind traficul și consumul de droguri, infracțiuni contra vieții, sănătății și integrității corporale, traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile (omor, lovire etc.), infracțiuni contra libertății și integrității sexuale (viol, agresiune sexuală etc.) sau infracțiuni contra patrimoniului (furt, tâlhărie, fraudă și altele).
Suplimentar, șoferii care vor să colaboreze cu aplicațiile de ridesharing trebuie să fie apți din punct de vedere medical și psihologic, în timp ce mașina pe care o folosesc trebuie să fie verificată din punct de vedere tehnic la intervale de șase luni.
De principiu, condițiile pe care trebuie să le respecte șoferii ce câștigă bani prin intermediul platformelor de ridesharing sunt aproximativ aceleași cu cele pe care trebuie să le respecte taximetriștii.
Așadar, după cum stabilește Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, taximetriștii au aceleași obligații ca și cei care fac ridesharing, respectiv au de respectat aceleași reguli privind vârsta minimă, experiența în conducere, atestare, cazier judiciar, stare de sănătate sau verificarea tehnică a mașinii.
Totuși, spre deosebire de cei ce practică activități de transport alternativ, șoferi ce trebuie să țină în mașină o copie a autorizației de transport alternativ, taximetriștii au nevoie, pentru a se afla în legalitate, de o autorizație taxi valabilă. Această autorizație reprezintă o copie conformă a autorizației de transport în regim de taxi, document ce este obținut de la autoritatea de autorizare locală de către firma de taximetrie.
Totodată, diferit față de cei ce fac ridesharing, taximetriștii pot lucra și pe cont propriu, nu colaborând neapărat cu o firmă, respectiv ca persoană fizică autorizată înregistrată la registrul comerțului pentru a desfășura activități de transport rutier.
O altă diferență între cele două categorii de șoferi putem găsi la nivelul amenzilor aplicate pentru încălcarea acelorași reguli. Mai exact, în timp ce șoferii ce fac transport alternativ pot primi amenzi de până la 5.000 de lei pentru că cer mai mulți bani decât ar trebui, taximetriștii riscă amenzi de cel mult 500 de lei, respectiv de zece ori mai mici.
Comentarii articol (0)