Așa cum apare într-un comunicat de presă al Primăriei Municipiului București, CGMB a votat recent abrogarea vinietei Oxigen, taxă care viza mașinile poluante ce circulă prin București și care ar fi trebuit să se aplice efectiv de la începutul acestei luni.
Decizia de a se renunța la vinieta Oxigen a apărut spre sfârșitul lunii februarie, în contextul în care cele mai multe (aproape 90%) dintre cele 60.000 de opinii exprimate în cadrul unei consultări publice de cinci zile cer renunțarea la taxă. "Decizia se va transforma într-o hotărâre de Consiliu General, în luna martie. Decizia este, chiar dacă cu sufletul neîmpăcat, dar din respect pentru cetăţenii care mi-au scris - şi foarte mulţi mi-au scris în acest sens, al renunţării - renunţ la vinieta anti-poluare", spunea primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, la acel moment.
După spusele primarului Capitalei, până să se decidă renunțarea la taxă au fost cumpărate aproximativ 1.600 de viniete Oxigen, cu o valoare de circa 76.000 de euro, bani care vor fi returnați celor care au plătit taxa.
Hotărârea CGMB nr. 539/2019, document ce a introdus oficial, de la 1 ianuarie, o taxă auto în București pentru mașinile poluante (vinieta Oxigen), a primit în octombrie votul favorabil al consilierilor (forma finală putând fi văzută aici), ulterior fiind publicată în Monitorul Oficial al Primăriei Municipiului București. Scopul documentului? Îmbunătățirea calității aerului în Capitală. Deși în cuprinsul său scrie că toate prevederile sale se aplică de la 1 ianuarie, Primăria Capitalei a anunțat în decembrie amânarea aplicării acesteia. Mai exact, după cum a anunțat primarul Gabriela Firea, citat de Mediafax, vinieta Oxigen trebuia să se aplice începând cu luna martie 2020.
De fapt, ceea ce s-a amânat - doar faptic, pentru că regulamentul nu a fost modificat - este aplicarea sancțiunilor pentru cei care nu respectă dispozițiile HCGMB nr. 539/2019, potrivit șefulul Direcției de Transporturi din Primăria Capitalei, Mihai Teodorescu, într-o declarație pentru București FM.
Concret, de la 1 ianuarie 2020 (2021 pentru Euro 4), hotărârea impunea o restricționare a circulației pentru mașinile care poluează, (masă totală sub cinci tone) pe principalele artere ale Bucureștiului, de luni până vineri, de la 7:00 la 22:00, dacă nu plăteau o anumită taxă, astfel:
- pentru mașinile cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4 (2021), accesul era permis în baza vinietei Oxigen, în cuantum redus;
- pentru mașinile cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 și accesul era permis pe anumite artere, cu vinieta Oxigen, dar acestea aveau accesul interzis în zonele centrale ale Capitalei (Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului), chiar dacă plăteau vinieta pentru celelalte artere.
Important! Totuși, potrivit hotărârii, aplicarea vinietei pentru mașinile Euro 4 trebuia să se facă de la 1 ianuarie 2021. De asemenea, din 2022, mașinile noneuro, Euro 1 și Euro 2 nu mai aveau acces în oraș, iar cele Euro 3, din 2024.
Cât costa, mai exact, vinieta? Tarifele sunt trecute în hotărârea CGMB într-un tabel și sunt stabilite pe zi, lună, pe șase luni și pentru un an. Cea mai scumpă vinietă era, desigur, pentru mașinile non Euro (15 lei pe zi și 1.900 de lei pe an), iar pentru o mașină Euro 4 se plăteau 5 lei pe zi și 500 de lei pe an.
Primăria arată că numai în București și în județul Ilfov sunt înmatriculate peste 1.600.000 de mașini non-Euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3 și Euro 4. Dintre acestea, potrivit statisticii, aproximativ 35% sunt intens poluante.
Așadar, scăpau de taxă mașinile electrice, cele hibrid, dar și cele Euro 5 sau Euro 6. Hotărârea mai excepta și mașinile special adaptate pentru persoanele cu dizabilități, cele destinate transmisiunilor radio și TV, mașinile instituțiilor publice, utilitarele și autovehiculele istorice. Desigur, nu ar fi trebuit să plătească nimic nici "autovehiculele pe două roți".
Cine nu cumpăra vinieta Oxigen risca amenzi între 1.500 și 2.000 de lei, amenzi ce puteau fi date de poliția locală, rutieră sau de împuterniciții primăriei.
Inițial se dorea și introducerea unei taxe pentru cei care nu sunt înmatriculați în București/Ilfov, însă, în urma dezbaterilor publice, a fost considerată discriminatorie și eliminată.
Comentarii articol (168)