Proiectul Legii turismului a trecut în aprilie 2019 de Guvern și reprezenta, atunci, o încercare de a pune laolaltă câteva reglementări generale în domeniul turismului național, într-un act normativ care să fie un cadru legislativ cât mai actual. Celelalte propuneri și proiecte de lege privind turismul național (cea mai veche identificată la începutul anilor 2000) n-au reușit să iasă din Parlament.
Proiectul a trecut tacit de Senat, dar s-a blocat la Camera Deputaților vreme îndelungată. Acum, patru ani mai târziu, având o altă realitate economică în față, un alt Guvern decât cel care l-a avansat și alte norme europene care ar trebui transpuse la nivel național, acesta nu ar mai putea trece oricum de Parlament în forma actuală, ci cu mari modificări.
„Guvernul nu susține acest proiect de lege, motivat de faptul că e un proiect vechi, trenează de mult timp discuția pe acesta; între timp au apărut foarte multe modificări în piață, iar ministerul își dorește să aibă un cadru legal adaptat după pandemie și actualizat la legislația europeană (...) intervențiile noastre pe proiect ar depăși peste 50%, iar noi deja lucrăm la un proiect nou”, a declarat reprezentantul Guvernului în comisia în care s-a decis propunerea proiectului pentru respingere. Întrebat când va veni acest nou proiect de lege a turismului, reprezentantul Guvernului a sugerat că acum mai mult ca oricând merită să mai așteptăm puțin, dar că s-au gândit la toamna acestui an.
Iată, în mare, ce conține acest proiect legislativ, pe care deputații îl vor respinge în curând:
- competențele din domeniul turismului vor trece de la nivel central la nivel local; proiectul trasează competențele fiecăruia și indică ce autorități trebuie să vină cu normele metodologice în fiecare domeniu;
- reglementarea activității de control în domeniul turismului; aici, inițiatorii au propus inclusiv reglementarea controalelor sub acoperire, de tipul "client misterios";
- sancțiuni extrem de severe pentru operatorii din turism care funcționează cu încălcarea legii; proiectul cuprinde amenzi importante pentru cei care vor presta servicii fără autorizare sau sub nivelul pentru care sunt certificați, cei care se vor folosi de personal necalificat ori cei care nu vor avea niște minime dotări în locații, iar personalul de control va putea să suspende activitatea temporar pentru încălcarea unor astfel de obligații, suplimentar amenzilor aplicate; vom regăsi și sancțiuni majore pentru încălcarea unor obligații precum neglijența față de bunurile personale ale clienților sau incorecta informare a acestora;
- executarea fără autorizație de construire sau cu nerespectarea ei a unor construcții definitive pe plajele turistice va deveni infracțiune și se va pedepsi cu închisoare de la trei luni la un an sau cu amendă penală;
- reglementarea cadrului general aplicabil plajelor cu destinație turistică (se face o extindere a cadrului legal aplicabil litoralului românesc la toate plajele cu destinație turistică);
- crearea unui sistem național de colectare și interpretare a datelor și informațiilor din turism - SIEATR; sistemul va permite o privire mai bună asupra gradului de ocupare a structurilor de cazare, a veniturilor reale obținute de operatorii din turism; inițial, proiectul prevedea colectarea masivă a datelor personale ale turiștilor și înregistrarea lor în acest sistem, iar firmele care nu transmiteau datele personale ale clienților urmau să fie sever sancționate; prevederile respective nu au mai fost preluate în forma care a plecat de la Executiv către Parlament.
Atenție! Proiectul de lege NU se aplică momentan și nici nu va mai avea șanse să se aplice. Odată ce deputații vor vota respingerea acestuia, proiectul de lege își va înceta parcursul legislativ în Parlament.
Comentarii articol (0)