Ideea este ca firmele și persoanele fizice să afle atât aspectele care le pot aduce probleme în urma unui control fiscal, cât și consecințele aferente (amenzi, confiscări etc.). Totodată, această transparentizare va ajuta și la evitarea eventualelor abuzuri pe care unii inspectori ar putea să le facă.
„În ceea ce privește acțiunile noastre de control, ne-am gândit că poate ar fi momentul ca cele mai importante acte de control care se încheie într-o lună să le depersonalizăm și să le punem pe site-ul ANAF. De ce? Pentru ca contribuabilii să cunoască constatările noastre, să cunoască, de asemenea, consecințele, dar, nu în ultimul rând, să ne responsabilizăm mai bine colegii care acționează în structurile de control și să prevenim, și pe această cale, abuzurile”, a declarat azi Mirela Călugăreanu, președintele ANAF, la o conferință de fiscalitate organizată în București de Țuca Zbârcea & Asociații.
În cazul procedurilor de lucru folosite de inspectori, șefa Fiscului a recunoscut că încă există o practică neunitară, însă vor fi luate urgent măsuri în acest sens. Însă transparentizarea procedurilor ar ajuta și contribuabilii, care vor putea să-și dea seama repede atunci când un inspector deviază de la liniile generale de acțiune impuse de ANAF și vor putea să semnaleze acest lucru.
„Angajații din ANAF beneficiază de o bibliotecă virtuală în care avem peste 180 de proceduri. Dar, din păcate, ne confruntăm în continuare cu o practică neunitară, sens în care va trebui să luăm de urgență o serie de măsuri. Nu întotdeauna ce-ți cere un organ fiscal îți cere și altul. Ne-am gândit ca, până la finele acestui an, o parte din procedurile care privesc contribuabilii să fie transparentizate și postate pe site-ul ANAF”, a punctat Mirela Călugăreanu.
Aceste măsuri de transparentizare au în spate și încercarea ANAF de a îmbunătăți activitatea inspectorilor, începând cu șefii acestora.
„Este important că am gândit implementarea unui sistem de indicatori de performanță pentru personalul de conducere din cadrul ANAF. Și de data asta vorbim numai de cinci-șase indicatori, dar dintre care doi sunt indicatori calitativi. Unul dintre aceștia măsoară calitatea serviciilor -- e un element de noutate -- și un al doilea indicator, cel puțin pe segmentul de inspecții fiscale și antifraudă, care va măsura calitatea actului de control”, a mai spus Mirela Călugăreanu.
Procesul de transparentizare a activității Fiscului a început să fie vizibil publicului de câțiva ani. Astfel, după ce au fost făcute publice criteriile de acordare a codului de TVA (inclusiv la reînregistrare), urmează să avem publice și regulile pentru clasificarea firmelor în funcție de riscul fiscal. Apoi, vom avea la vedere și aceste proceduri interne de lucru și constatările lunare din controalele cele mai importante.
Comentarii articol (0)