Din start, trebuie să știm că și funcționarii Fiscului au de respectat un cod de conduită profesională - îl găsiți aici, anexă a Ordinului ANAF nr. 2666/2017. Normele acestui cod se aplică inclusiv personalului delegat/detașat din cadrul ANAF și celor care ocupă temporar o funcție publică sau o funcție contractuală, precum și în cazul controalelor și inspecțiilor fiscale.
"Personalul are obligația de a nu aduce atingere onoarei, reputației și demnității persoanelor din cadrul ANAF, precum și persoanelor cu care intră în legătură în exercitarea funcției deținute, prin:
a) întrebuințarea unor expresii jignitoare;
b) dezvăluirea unor aspecte ale vieții private;
c) formularea unor sesizări sau plângeri calomnioase", scrie în Codul de conduită al personalului ANAF, printre altele. Tot în cod găsim și un articol special privind interzicerea folosirii atribuțiilor funcției în mod abuziv, precum și interzicerea hărțuirii psihologice ori sexuale.
Încălcarea normelor de conduită poate fi semnalată de orice cetățean sau organizație, la adresa de e-mail integritate@anaf.ro, fie printr-o scrisoare adresată ANAF întocmită în baza Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor.
Oricine se consideră vătămat într-un drept al său ori într-un interes legitim de către ANAF poate face și o plângere/sesizare/cerere la ANAF, în baza dreptului de a face petiții și în condițiile OG nr. 27/2002.
Atenție! Potrivit ordonanței, petițiile anonime sau sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare a petiționarului nu se iau în considerare și se clasează.
De asemenea, cel care se consideră vătămat prin fapta unui funcționar public poate să se adreseze Comisiei de disciplină, prin depunerea unei sesizări la registratura instituției unde lucrează acel funcționar, respectiv la registratura autorității/instituției la nivelul căreia e constituită comisia de disciplină competentă, potrivit HG nr. 1344/2007.
Cei la ANAF ne-au explicat că răspunsul privitor la plângerea făcută îl vom primi, indiferent de rezultat, în termenul legal de 30 de zile de când a fost înregistrată petiția.
Ce înseamnă comportament profesional? Potrivit Codului de conduită ANAF, personalul ANAF trebuie să aibă un comportament civilizat și decent, iar toți angajații Fiscului trebuie să se abțină de la comiterea unor fapte care pot aduce atingere imaginii ANAF. În plus, comportamentul civilizat și decent e obligatoriu chiar și în afara orelor de program, atunci când angajatul participă ca reprezentant al Fiscului la anumite activități.
În fine, ce sancțiuni pot primi funcționarii care încalcă vinovat îndatoririle de serviciu și normele de conduită? Potrivit Codului administrativ, ei riscă următoarele sancțiuni disciplinare:
- mustrarea scrisă;
- diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pentru o perioadă de până la trei luni;
- diminuarea drepturilor salariale cu 10-15% pentru o perioadă de până la un an de zile;
- suspendarea dreptului de promovare pentru o perioadă între unu și trei ani;
- retrogradarea într-o funcție de nivel inferior, pe o perioadă de până la un an de zile, cu diminuarea salariului în mod corespunzător;
- destituirea din funcția publică.
Desigur, dacă în urma sesizării și a controlului intern efectuat în consecință se ajunge la concluzia că ar putea fi vorba de o faptă penală, vor fi sesizate organele de urmărire penală.
Notă: Materialul face parte dintr-o serie demarată de redacția avocatnet.ro cu privire la reclamarea comportamentelor neprofesionale și abuzive ale angajaților statului cu care intrăm cel mai frecvent în contact, în viața de zi cu zi. Intenția este de a oferi informații cu sprijinul respectivelor autorități și instituții, pentru a ști care sunt pârghiile legale prin care să cerem sancționarea unor conduite neprofesionale ale angajaților statului.
Comentarii articol (1)