Formularul pus la dispoziție pe site-ul ANPC poate fi folosit pentru a trimite o plângere unei companii aeriene și/sau Autorității, atunci când există motive întemeiate pentru a reclama încălcarea drepturilor în situațiile de întârzieri prelungite, anulări de zboruri, refuz de îmbarcare sau declasare. Plângerea trebuie adresată însă, mai înainte, companiei.
Dacă aceasta nu răspunde în termen de șase săptămâni sau în cazul în care răspunsul nu e satisfăcător, formularul poate fi trimis ANPC (poate fi folosită o copie a originalului trimis companiei).
Notă: Formularul se adresează ANPC doar dacă incidentul a avut loc în România. Altfel, formularul se trimite autorităților competente din statul străin (lista lor, aici), într-o limbă străină.
Concret, formularul cuprinde datele zborului, ale pasagerului, precum și secțiuni prin care se individualizează problema, unde trebuie bifate căsuțele corespunzătoare.
Ce motive pot avea pasagerii să depună o plângere contra unei companii aeriene? În anumite cazuri, cum sunt întârzierile prelungite, anularea zborului, refuzul la îmbarcare sau declasarea (adică trecerea la o clasă de servicii inferioară celei rezervate), companiile sunt obligate să le ofere călătorilor, de la caz la caz, asistență, diverse facilități, inclusiv despăgubiri. Anularea unui zbor, de pildă, dă dreptul rambursării banilor, iar rambursarea nu trebuie să dureze foarte mult timp. Ori de câte ori există probleme cu aceste obligații neîndeplinite ale companiilor, pasagerii pot face o plângere.
"Și alte tipuri de plângeri, precum recuperarea bagajelor, modificări ale orarului de zbor cu mai mult de 14 zile înainte de data călătoriei sau probleme legate de emiterea biletelor, trebuie trimise mai întâi companiei aeriene în cauză. În cazul în care nu primiți un răspuns sau dacă nu sunteți satisfăcut de răspunsul primit, puteți contacta, pentru indicații suplimentare, centrele europene ale consumatorilor din orice stat membru", informează ANPC.
În ultimii ani, avocatnet.ro a scris numeroase materiale pe tema obligațiilor companiilor de zbor față de pasageri în cazul în care călătoriile nu se mai fac în condițiile stabilite, precum și în legătură cu drepturile pasagerilor. Regăsiți în aceste articole lămuriri pe teme precum:
- despăgubirile în caz de întârziere/anulare de zbor;
- grevele aeriene și drepturile pasagerilor;
- întârzierea unui zbor din cauze excepționale și posibilitatea de a obține despăgubiri;
- obligația companiilor de a despăgubi pasagerii și pentru accidentele aeriene care nu au legătură cu riscurile zborului;
- pierderea sau deteriorarea bagajelor;
- refuzul la îmbarcare.
Comentarii articol (2)