Reparare, înlocuire, reducerea prețului sau restituirea banilor
În situația în care consumatorii primesc produse care au defecte sau nu funcționează, aceștia au dreptul să ceară comercianților rezolvarea problemei, în baza garanției legale de conformitate, prevede Legea nr. 449/2003.
Concret, consumatorii pot cere fie repararea produselor, fie înlocuirea lor, fără niciun cost pentru ei. „În cazul lipsei conformității, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fără plată, cu excepția situației în care măsura este imposibilă sau disproporționată”, scrie în lege.
Indiferent ce măsură se aplică, vânzătorul are la dispoziție maximum 15 zile pentru a se conforma, fie de la data la care consumatorul a reclamat neconformitatea, fie de la data la care consumatorul a predat produsul cu probleme.
În situația în care comercianții nu pot repara sau nu pot înlocui produsele cu probleme, consumatorii pot cere fie reducerea proporțională a prețului plătit, fie returnarea produsului și restituirea banilor achitați. Depinde de problemă.
Restituirea banilor în baza dreptului de retragere
Așa-zisul drept de retragere este prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014 și se aplică exclusiv achizițiilor online de produse.
Astfel, când consumatorii pur și simplu nu sunt mulțumiți de produsele pe care le-au luat online (nu-i nevoie de vreo motivare), le pot returna pentru a-și primi banii înapoi. Asta se poate face în cel mult 14 zile și, de principiu, fără costuri pentru consumatori (cumpărătorii pot fi nevoiți uneori să suporte costul de returnare a produselor).
Restituirea banilor se face în maximum 14 zile de la data la care consumatorii au transmis că vor să renunțe la produsele pe care le-au luat.
„Profesionistul rambursează sumele (...) folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării”, scrie în ordonanță.
Ce faci dacă ai probleme cu comercianții
Dacă vânzătorii nu rezolvă problemele semnalate de consumatori sau dacă sunt depășite termenele legale, aceștia din urmă pot face reclamații la Protecția Consumatorilor. Însă această variantă poate fi folosită numai dacă problema nu se rezolvă mai întâi direct cu comercianții.
Astfel, consumatorii pot face reclamații direct online, prin completarea unui formular pus la dispoziție de autorități. Foarte important este că reclamațiile se fac în nume personal și că trebuie anexate la ele dovezi (factura, bonul fiscal sau chitanța, contractul, certificatul de garanție sau alte documente, în funcție de situație, plus o dovadă a faptului că s-a încercat rezolvarea amiabilă a problemei direct cu comercianții).
În afară de datele personale, consumatorii mai trebuie să completeze în reclamație și pretențiile pe care le au - repararea, înlocuirea sau returnarea unui produs ori desfășurarea unui control la comercianți.
Context: Black Friday este un eveniment preluat de la americani, acolo unde are loc anual în ultima vineri a lunii noiembrie, conform Wikipedia. Totuși, comercianții români au adaptat ideea într-un mod extins - fie desfășoară promoții la mijlocul lunii noiembrie, fie în toată luna noiembrie, fie în două weekenduri din noiembrie etc.
Comentarii articol (0)