1. Dacă un comerciant a livrat un produs neconform sau stricat, acesta are (cel puțin) obligația legală de a remedia problema. Legea nr. 449/2003 stabilește că un comerciant este obligat să îi asigure cumpărătorului, pentru o perioadă de doi ani de la cumpărare, faptul că produsul comandat va funcționa conform specificațiilor pentru care a fost cumpărat. Cu alte cuvinte, dacă produsul fie nu corespunde acestor specificații, fie e defect, comerciantul trebuie să remedieze acest lucru.
Există trei modalități prin care poate avea loc această remediere: repararea produsului, înlocuirea acestuia sau returnarea banilor (fie integral, fie parțial). Ca regulă, se va repara sau înlocui produsul. Dacă acest lucru nu este posibil, însă, se vor returna banii (fie parțial, fie integral, în funcție de situație).
E foarte important pentru cumpărători să știe că un comerciant are obligația să remedieze problema în termen de cel mult 15 zile calendaristice, fie de la data la care consumatorul a reclamat neconformitatea, fie de la data la care consumatorul a predat produsul cu probleme. În realitate, șansele ca acest termen să fie depășit sunt foarte mari, pentru că au loc multe cereri de reparare/înlocuire sau de retur, ceea ce pune mulți comercianți în situații în care le e greu să returneze la timp produsul. Același lucru s-a întâmplat, de multe ori, și cu livrarea acestuia, de Black Friday, în primă etapă.
2. Situația stă un pic diferit dacă produsul comandat este conform, dar cumpărătorul tot vrea să renunțe la el și să primească înapoi banii. Ordonanța de urgență nr. 34/2014 le permite celor care au cumpărat un produs online să se retragă din contract. Cu alte cuvinte, să returneze bunul comandat și să îi fie rambursați banii plătiți. Acest lucru poate să aibă loc, de regulă, în 14 zile de la momentul intrării în posesia fizică a produsului (cum e cazul unor haine comandate de pe internet, de exemplu).
În cazul în care vrea să returneze un produs comandat de pe internet, consumatorul are dreptul să îi fie returnați banii plătiți în 14 zile de la data la care l-a informat pe vânzător că vrea să se retragă din contract.
Probleme cu comercianții și ce e de făcut
Este important de punctat că mulți comercianți încearcă să îi inducă în eroare pe clienți, cu privire la drepturile acestora. De exemplu, unii comercianți încearcă să le ofere celor care returnează produse vouchere sau alte beneficii. Despre acest mit, precum și despre altele, mai ales în contextul Black Friday, pot fi găsite aici mai multe detalii.Important: cei care au probleme cu comercianții, mai ales în urma cumpărăturilor făcute de Black Friday, pot să se adreseze Protecției Consumatorului cu o plângere. Mai multe detalii despre acest lucru, inclusiv despre completarea unui formular pentru înaintarea unei astfel de plângeri, pot fi găsite aici.
Având în vedere că multe reduceri încă au loc, cei interesați de drepturile lor, de riscurile care există când fac cumpărături de Black Friday, precum și de posibilele remedii, pot afla mai multe consultând articolele din acest loc.
Comentarii articol (1)