Codul muncii prevede că regulamentul intern trebuie întocmit de către angajator, după ce acesta se consultă cu reprezentanții salariaților, în cel mult 60 de zile de la data înmatriculării la Registrul Comerțului.
Regulamentul intern trebuie afișat la sediul angajatorului, însă ideea este că fiecare salariat trebuie să fie informat despre prevederile documentului, pentru ca acesta să producă efecte. Obligația de informare este, evident, a angajatorului, care, de exemplu, poate transmite regulamentul tuturor salariaților. Iar apoi poate să le ceară semnătura pentru a confirma că angajații au citit documentul.
Evident, modificările ulterioare ale regulamentului intern, este subliniat în Codul muncii, trebuie anunțate salariaților. „Orice salariat interesat poate sesiza angajatorul cu privire la dispozițiile regulamentului intern, în măsura în care face dovada încălcării unui drept al său. Controlul legalității dispozițiilor cuprinse în regulamentul intern este de competența instanțelor judecătorești, care pot fi sesizate în termen de 30 de zile de la data comunicării de către angajator a modului de soluționare a sesizării formulate (...)”, este explicat în actul normativ.
Însă ce fel de informații trebuie să avem într-un regulament intern? În esență, acesta trebuie să cuprindă cel puțin următoarele categorii de dispoziții:
- reguli privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul unității;
- reguli privind respectarea principiului nediscriminării și al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnității;
- drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților;
- procedura de soluționare a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților;
- reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;
- abaterile disciplinare și sancțiunile aplicabile;
- reguli referitoare la procedura disciplinară;
- modalitățile de aplicare a altor dispoziții legale sau contractuale specifice;
- criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariaților.
Totodată, Codul muncii mai conține și alte referiri la informațiile care ar trebui să se regăsească în regulamentul intern. De exemplu, companiile trebuie să scrie în document despre cum se face verificarea prealabilă a aptitudinilor profesionale și personale ale candidaților la angajare, condițiile în care salariații au dreptul la pauza de masă și la alte pauze (dacă programul zilnic de lucru depășește șase ore) sau data din lună la care se plătește salariul.
De asemenea, în regulamentul intern mai trebuie să existe o procedură de evaluare pentru eventuale concedieri făcute pentru necorespundere profesională, durata concediului fără plată pe care îl pot lua salariații sau zilele libere plătite acordate suplimentar pentru evenimentele familiale deosebite.
Important! În altă ordine de idei, în legătură cu sancționarea disciplinară, specialiștii ne-au explicat de ce este important ca angajatorul să includă o listă cât mai largă de abateri în regulamentul intern.
Adaptarea regulamentului la modificările legislative
Companiile trebuie să fie atente mereu și la modificările legislative ce țin de domeniul muncii, pentru că acestea pot implica modificări ale regulamentului intern.
Redacția noastră a identificat, orientativ, câteva astfel de exemple din ultimii ani. În 2016, fumatul a fost interzis în spațiile publice închise, dar și în spațiile închise de la muncă. Prin urmare, angajatorii trebuie să includă această interdicție în regulamentul intern, încălcarea ei fiind considerată o abatere disciplinară gravă care se sancționează.
În 2018 a apărut Legea telemuncii, care permite anumitor salariați să lucreze din (aproape) orice loc în afară de sediul angajatorului. Și această schimbare trebuie reflectată în regulamentul intern, în cazul în care angajatorul intenționează să folosească telesalariați.
Iar în anul curent, autoritățile au stabilit că în regulamentul intern trebuie introdus, într-un mod cât se poate de explicit, faptul că discriminarea bazată pe criteriul de sex este interzisă. În plus, trebuie stabilită și o politică internă antihărțuire.
avocatnet.ro desfășoară o campanie de informare destinată afacerilor la început de drum, al cărei rol este familiarizarea antreprenorilor cu obligațiile legale pe care le au. Toate articolele din serie pot fi găsite aici.