Aceste modificări sunt conținute de Legea nr. 7/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii şi pentru modificarea și completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, document ce a fost publicat miercuri în Monitorul Oficial și ale cărui prevederi se vor aplica în 30 de zile de la oficializare, respectiv din 7 februarie 2020.
Obligațiile noi pentru investitorii persoane fizice/juridice aduse de această lege sunt:
- obținerea acordului/autorizației administratorului drumului pentru realizarea branșamentelor la rețelele de utilități ale infrastructurii edilitare, cu plata taxelor de racordare aferente branșamentelor;
- recepția la terminarea lucrărilor trebuie să se facă obligatoriu împreună cu recepția la terminarea lucrărilor branșamentelor la infrastructura tehnico - edilitară aferente;
- predarea către proprietar a construcției numai după ce s-au pus în funcțiune și branșamentele autorizate și definitive la rețelele de utilități publice ale infrastructurii edilitare
- efectuarea recepției finale la expirarea perioadei de garanție.
Similar, obligațiile proprietarilor construcțiilor sunt completate cu cele privind darea în folosință a clădirii numai după ce sunt puse în funcțiune branșamentele și permiterea utilizării construcției când sunt puse în funcțiune și recepționate de către proprietarul investitor/proprietarul inițial, toate branșamentele la utilitățile edilitare corespunzător avizelor furnizorilor de utilități anexă la autorizația de construire.
Pentru neîndeplinirea acestor obligații și nu numai, s-au stabilit amenzi între 1.000 și 100.000 de lei, schimbând limitele actuale stabilite între 20.000 și 40.000 de lei. Noile limite de amendă vizează și alte fapte prevăzute acum de Legea calității în construcții, precum:
- executarea unei construcții noi, a unei intervenții la o construcție existentă, precum și desființarea acesteia cu încălcarea prevederilor referitoare la autorizarea și executarea acesteia;
- realizarea de modificări, transformări, modernizări, consolidări fără proiect verificat de specialiști atestați conform prevederilor legale și care pot afecta cerințele fundamentale aplicabile;
- realizarea de construcții fără proiecte sau pe bază de proiecte neverificate de specialiști atestați conform prevederilor legale;
- recepționarea construcției de către investitor cu încălcarea prevederilor legale ș.a.
Notă: Este greșit să considerăm că stabilirea acestor noi intervale de amendă, mai exact, a cuantumului superior la un nivel atât de ridicat duce la un regim sancționatoriu mai dur, întrucât aceste amenzi pot fi achitate la jumătate din minimul legal în 15 zile (în lege scrie încă 48 de ore, dar acest termen nu se mai aplică de când s-a schimbat regimul contravențiilor și s-a stabilit noul termen). Practic, limita minimă fiind scăzută atât de mult, de la 20.000 la 1.000 de lei, aceste amenzi au devenit, din start, mai mici pentru cei care se grăbesc să le plătească. Stabilirea unei limite superioare atât de sus este lipsită de finalitate din moment ce limita minimă a scăzut atât de mult.
S-a mai stabilit, de asemenea, o amendă între 3.000 și 10.000 de lei pentru executarea unei construcții noi, a unei intervenții la o construcție existentă, precum și desființarea acesteia cu încălcarea prevederilor referitoare la documentația de execuție.
Același act normativ vine cu modificări și la Legea autorizațiilor de construire, unde, de asemenea, au fost introduse chestiuni ce țin de branșamentele la utilități, dar au fost modificate și chestiuni ce țin de regimul sancționatoriu.
Amenzile stabilite acum în lege între 50.000 și 100.000 de lei vor scădea semnificativ, fiind stabilite noi limite: între 5.000 și 20.000 de lei. Contravențiile vizate sunt cele ce privesc executarea sau desființarea, cu nerespectarea prevederilor autorizației și a proiectului tehnic, a lucrărilor prevăzute de lege, menținerea după expirarea termenului prevăzut prin autorizație sau după terminarea lucrărilor autorizate ori adaptarea în alte scopuri față de cele prevăzute în autorizație a construcțiilor, lucrărilor și amenajărilor cu caracter provizoriu, neaducerea terenului la starea inițială de către investitor sau neîndeplinirea obligației de repunere în starea anterioară a terenurilor care au făcut obiectul contractelor de închiriere de către titularii de licențe/permise/autorizații.
Comentarii articol (1)