Conform Hotărârii Guvernului 1.146/2006, instalațiile sau echipamentele de muncă electrice trebuie să fie verificate la momentul recepției, înainte de a fi pornite și apoi periodic. Totodată, acestea mai trebuie verificate și după fiecare reparație sau modificare.
Punerea sub tensiune a unei instalații, a unui utilaj sau a unui echipament este interzisă dacă la verificările de mai sus au existat probleme.
De asemenea, mijloacele și echipamentele electrice de protecție trebuie să fie verificate și ele înainte de a fi folosite, la momentul punerii în funcțiune, după reparații sau modificări și apoi periodic.
Legea securității și sănătății în muncă 319/2006 stabilește că, dacă un angajator nu se asigură că previne accidentele prin electrocutare la executarea, exploatarea, întreținerea și repararea instalațiilor și a echipamentelor electrice, acesta riscă o amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.
Verificarea supranumită PRAM, în urma căruia se face un certificat PRAM, poate fi făcută numai de către electricieni atestați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.
Referitor la costuri, este greu de estimat cât poate costa o verificare PRAM, deoarece prețurile diferă în funcție de rețelele și echipamentele electrice verificate. Pe scurt, cu cât sunt mai multe de verificat, cu atât crește și costul verificării PRAM.
Recent, pe un grup de fiscaliști de pe Facebook s-a atras atenția că inspectorii ITM pot cere la controale inclusiv certificatul PRAM, care arată, practic, că angajatorul a luat măsuri adecvate de SSM pentru a evita accidentele de muncă.
Verificarea instalațiilor și a echipamentelor electrice este doar una dintre multele obligații de SSM pe care le au angajatorii, dacă nu vor să riște sancțiuni aplicate de inspectorii ITM.
Comentarii articol (1)