__________
ACTUALIZARE (03.02.2022): Camera Deputaților a schimbat direcția proiectului de la Senat și a eliminat prevederea care abroga OG nr. 6/2020, măsură care, la acest moment, ar fi fost nu doar tardivă, dar ar fi bulversat operatorii economici care au aplicat deja în cadrul acestui mecanism, modificat de mai multe ori între timp prin alte ordonanțe. Prin urmare, mecanismul își urmează cursul așa cum îl știm la acest moment - detalii despre derularea măsurii în prezent puteți afla de aici.
__________
Prin OG nr. 6/2020 a fost modificată OG nr. 6/2019 în privința mecanismului restructurării financiare de la capitolul I: toți cei care au datorii bugetare restante la finele lui 2018 pot cere acum să intre în mecanismul de restructurare financiară stabilit anul trecut doar pentru marii datornici ai statului. Guvernul a eliminat practic minimul de datorii (un milion de lei) și a deschis mecanismul inclusiv pentru cei care riscă să piardă eșalonările la plată din lipsă de bani. Iar extinderea s-a făcut, desigur, inclusiv cu privire la termenele din procedură (la începutul lunii acesteia era, practic, ultimul termen pentru beneficiarii inițiali ai acestui mecanism, cel până la care trebuiau să depună solicitările de restructurare).
Acum, ordonanța aceasta cu extinderea mecanismului se află la Parlament. La Senat însă vedem că la vot va intra propunerea de abrogare a extinderii mecanismului. Desigur, nu senatorii au ultimul cuvânt aici, ci deputații. Însă în ipoteza, deloc improbabilă, ca extinderea mecanismului să fie abrogată, firmele care au început să facă demersuri pentru a beneficia de mecanismul restructurării financiare sunt puse într-o reală dilemă la acest moment: dacă în Parlament se materializează această intenție de a le lua beneficiul acordat acum o lună, există o șansă ca demersurile lor să fie în zadar. Unii contribuabili și-ar putea pune întrebarea dacă să continue demersurile sau să le pună "pe pauză" până când ordonanța e tranșată în Parlament și au certitudinea că nu muncesc degeaba.
Firmele interesate de acest mecanism trebuie să cântărească situația datoriilor lor bugetare, posibilitatea reală de încadrare în condițiile impuse prin ordonanță și trebuie să contacteze un expert independent care să-l ajute cu un plan de reorganizare (cam ca în cazul unei insolvențe), care să fie prezentat celor de la Finanțe pentru a obține restructurarea. Toată încercarea de a beneficia de acest mecanism este un cumul de costuri - financiare, umane și de timp.
Până pe 31 martie 2020, firmele interesate ar trebui să depună o notificare prin care să arate că sunt interesate să intre în mecanism, iar termenul final, cel până la care trebuie să facă un plan de restructurare a datoriilor și testul creditorului privat, este 31 iulie 2020.