Legea carantinei și izolării, adică Legea nr. 136/2020, a apărut în vara anului trecut și definește mai multe măsuri ce se pot stabili atunci când vine vorba despre situații de risc epidemiologic și biologic, așa cum este și cea generată de epidemia de coronavirus, inclusiv măsura carantinării zonale.
Potrivit acestei legi, carantina zonală reprezintă o “măsură de prevenire a răspândirii bolilor infectocontagioase, prin care se urmărește separarea fizică a persoanelor și activităților, inclusiv limitarea circulației dintr-un perimetru afectat de o boală infectocontagioasă de perimetrele învecinate, astfel încât să se prevină răspândirea infecției sau contaminării în afara acestui perimetru”.
Legea carantinei și izolării nu definește clar și nu cuprinde exemple concrete de perimetre în care se poate aplica măsura ce limitează foarte mult deplasarea, dar putem include în această categorie atât localitățile, indiferent de mărime, cât și zone mai vaste, de exemplu, o regiune a unui județ sau chiar un județ întreg.
Așa cum apare în lege, carantina zonală se instituie, de către șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU) sau al persoanei desemnate de acesta, la propunerea direcției de sănătate publică teritoriale și cu avizul Institutului Național de Sănătate Publică (INSP), atunci când, în baza unei evaluări, se constată că riscul răspândirii comunitare nu poate fi controlat prin alte metode, iar procentul persoanelor infectate este peste pragul stabilit de INSP.
Apoi, Ordinul MS nr. 1.309/2020 conține modalitatea exactă prin care se poate aplica carantinarea zonală. Mai exact, potrivit ordinului, criteriile utilizate pentru evaluarea riscului epidemiologic de îmbolnăvire cu COVID-19 în vederea aplicării carantinei zonale sunt:
- un trend crescător al îmbolnăvirilor pentru ultimele 14 zile;
- rata de infectare peste nivelul de alertă (trei cazuri/ 1.000 de locuitori);
- ponderea majoritară a cazurilor în cadrul comunității față de focarele înregistrate în comunități închise (centre rezidențiale, unități sanitare);
- ponderea populației în vârstă de 65 de ani și peste, atât în localitate, cât și în zonele rurale ale județului;
- personal insuficient pentru desfășurarea anchetelor epidemiologice în cadrul Direcției de Sănătate Publică (DSP), în raport cu numărul de cazuri confirmate;
- personal sanitar in/suficient în spitalele care asigură asistența medicală pacienților suspecți/ confirmați cu COVID-19 (focare în rândul personalului medico-sanitar), dotare insuficientă cu echipamente personale de protecție;
- gradul de ocupare al paturilor, atât pe secțiile COVID, cat și pe secțiile ATI mai mare de 90%, cu pacienți din zona respectivă;
- populația din zona afectată nu este compliantă la regimul de izolare la domiciliu pentru 14 zile în urma unui contact apropiat cu un caz confirmat sau cazuri confirmate izolate la domiciliu.
În afara acestor criterii, ordinul mai introduce și o serie de criterii adiționale, în baza cărora se ia decizia de carantinare zonală:
- existenta unui/unor medici de familie pe raza localității care să fie responsabilizat/responsabilizați cu contactarea și monitorizarea din punct de vedere medical a contacților izolați la domiciliu și acordarea asistenței medicale a populației din zona respectivă;
- existența unui magazin pentru asigurarea nevoilor esențiale;
- existența unei farmacii pentru asigurarea medicamentelor necesare tratamentului uzual al populației;
- dacă localitatea este traversată de un drum județean/ național;
- dacă la nivelul localității sunt suficiente resurse umane din cadrul poliției locale sau pot fi mobilizate alte resurse umane pentru asigurarea monitorizării zilnice a respectarii regimului de izolare la domiciliu;
- în cazul localităților mai mari (orașe, municipii) evaluarea spitalului care asigură asistența medicală pacienților suspecți/ confirmați COVID-19, din punct de vedere al gradului de ocupare, a situației stocurilor de echipamente, a numărului de personal medical.
Ordinul 1.309/2020 stabilește și când se poate propune ridicarea măsurii de carantină zonală. Mai exact, propunerea se va face după ce DSP face o analiză, la 14 zile de la instituirea carantinei zonale, privind situația epidemiologică. În baza acesteia, șeful DSU poate emite o decizie pentru ridicarea măsurii de carantinare zonală.
Comentarii articol (2)