Măsura, care este inclusă în Ordonanța de urgență a Guvernului 153/2020, se va aplica, în perioada 2021-2025, plătitorilor de impozit pe profit, plătitorilor de impozit micro și plătitorilor de impozit specific (sunt excluse băncile și asigurătorii, în esență). Mai precis, aceștia vor beneficia de următoarele reduceri de impozit:
1. 2%, în cazul în care capitalul propriu contabil, în anul pentru care datorează impozitul, este pozitiv (pentru contribuabilii obligați legal să constituie capitalul social, capitalul propriu contabil trebuie să îndeplinească, concomitent, și condiția de a fi la nivelul unei valori cel puțin egale cu jumătate din capitalul social subscris);
2. dacă înregistrează o creștere anuală a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datorează impozitul față de capitalul propriu ajustat înregistrat în anul precedent și îndeplinesc concomitent condiția de la punctul 1, reducerile vor fi conform tabelului de mai jos:
Procentul de reducere a impozitului | Intervalele de creștere anuală a capitalului propriu ajustat |
5% | până la 5% inclusiv |
6% | peste 5% și până la 10% inclusiv |
7% | peste 10% și până la 15% inclusiv |
8% | peste 15% și până la 20% inclusiv |
9% | peste 20% și până la 25% inclusiv |
10% | peste 25% |
3. 3%, dacă înregistrează o creștere peste nivelul prevăzut în tabelul următor a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datorează impozitul față de capitalul propriu ajustat înregistrat în anul 2020 și dacă îndeplinesc concomitent condiția de la punctul 1. (Prevederea se va aplica începând cu anul 2022, respectiv începând cu anul fiscal modificat care începe în anul 2022):
Anul pentru care datorează impozitul | Procentul minim de creștere a capitalului propriu ajustat |
2022 | 5% |
2023 | 10% |
2024 | 15% |
2025 | 20% |
Concret, o firmă va putea beneficia de una, două sau chiar de toate trei reducerile prevăzute mai sus. Astfel, procentele reducerilor se vor aduna și valoarea rezultată se va aplica impozitului datorat la stat.
În cazul plătitorilor de impozit pe profit, procentul din reducerea acordată de stat se va aplica la impozitul anual al anului în care sunt îndeplinite condițiile pentru acordarea reducerii. În cazul microfirmelor, procentul de reducere se va aplica la impozitul datorat pe întreg anul fiscal, iar valoarea reducerii în sine o să se scadă din impozitul aferent trimestrului IV. În cazul plătitorilor de impozit specific, procentul de reducere se va aplica la impozitul datorat pe întregul an fiscal, iar valoarea reducerii în sine o să se scadă din impozitul aferent semestrului II.
Pentru perioada 2021 - 2025, vor exista termene modificate pentru declararea și achitarea impozitelor pe profit, micro și specific, așa cum ne-a confirmat ministerul. Mai precis, pentru impozitul anual pe profit, pentru impozitul micro pe trimestrul IV și pentru impozitul specific pe semestrul II, termenul-limită va fi data de 25 iunie a anului următor.
Conform celor de la Ministerul Finanțelor, care au inițiat OUG 153/2020, evidențele statului din perioada 2014-2018 arată că există un număr foarte mare de companii care au capitaluri proprii negative. Mai precis, majoritatea covârșitoare a firmelor cu capital negativ este reprezentată de microîntreprinderi, apoi o bună parte este reprezentată și de plătitori de impozit pe profit, dar există și câțiva plătitori de impozit specific.
„Situația actuală economico-financiară a societăților este caracterizată, în general, de înregistrarea în mod repetat a unor capitaluri proprii negative, precum și de tendința de a avea o politică de distribuire a dividendelor, influențată și de cota redusă a impozitului pe dividende. În cazul acestor contribuabili, nu se asigură un capital adecvat desfășurării unei activități economice stabile”, scria în nota de fundamentare ce a însoțit OUG 153/2020 în forma sa de proiect.
Astfel, prin capitalizarea companiilor, care va fi încurajată prin reducerile de impozit amintite mai sus, se vor genera efecte pozitive în procesul de dezvoltare a economiei, pentru că se va asigura o stabilitate financiară. Inițiatorii au subliniat că măsuri asemănătoare de stimulare a capitalizării există și în state precum Italia, Belgia sau Portugalia.