ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Ce autorități îi pot verifica pe comercianții cu activitate de Black Friday și pentru ce chestiuni
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectoratele teritoriale de muncă și alte autorități ale statului pot verifica activitatea comercianților, în perioada promoțiilor de Black Friday, pentru a vedea dacă firmele respectă legislația. De la verificarea respectării obligațiilor față de consumator la supravegherea felului cum sunt respectate obligațiile de muncă, iată ce trebuie să știe firmele.
Articolul continuă mai jos
1. Așa cum s-a întâmplat anul trecut, este de așteptat ca ANAF să urmărească activitatea firmelor de Black Friday. În toamna anului trecut, inspectorii ANAF au demarat
operațiunea „Mercur”, ce vizează fix comerțul online de bunuri și respectarea obligațiilor fiscale aferente, aceasta acoperind inclusiv
perioada cu promoții din luna noiembrie. Operațiunea încă este în derulare, așa cum reiese din
informările recente ale autorităților, astfel că este de așteptat ca activitatea de Black Friday să fie monitorizată din nou (inclusiv firmele de curierat). De fapt,
comerțul online este unul dintre principalele domenii avute în vedere în 2021 la controalele antifraudă.
2. Comercianții mai pot fi vizați și de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Aceasta verifică felul cum se conformează comercianții obligațiilor pe care le au față de consumatori. Discutăm, în esență, de aspecte ce țin de informarea clienților, respectarea termenelor de livrare a produselor sau respectarea obligațiilor ce țin de returnarea produselor.
Găsești aici mai multe tipuri de litigii în care pot ajunge comercianții pentru nerespectarea obligațiilor față de consumatori.
3. Consiliul Concurenței îi poate sancționa pe cei care se înțeleg să stabilească artificial anumite prețuri sau să își reducă volumul de vânzări, pentru a evita o scădere a prețurilor. Legislația concurenței (atât cea a Uniunii Europene, cât și cea românească) interzice acordurile sau practicile concertate prin care este distorsionată concurența, în special acelea prin care concurenții se înțeleg să mențină prețurile la un nivel artificial sau să scadă volumul de produse oferite spre vânzare, pentru a nu crește oferta. O altă problemă de ordin concurențial ce ar putea apărea aici este existența unor obligații a retailer-ilor
de a nu vinde sub un anumit preț, stabilite în acordurile dintre asemenea distribuitori și producători.
Astfel de practici sunt, de principiu, interzise de dreptul concurenței. Sunt vizați, în special, producătorii de această interdicție, pentru că de la ei pornește influența asupra prețurilor și asupra retailer-ilor. În plus, firmele mai pot avea de suferit și dacă
publică mesaje denigratoare la adresa concurenților.
4. Pentru că Black Friday înseamnă lucru peste program sau activitate desfășurată de angajați pe timp de sărbători legale și în weekend, Inspecția Muncii poate verifica respectarea drepturilor salariaților. O bună parte dintre litigiile în care ajung angajatorii cu angajații care trebuie să lucreze de
Black Friday țin de acordarea zilelor libere pentru munca suplimentară sau de plata corespunzătoare a acesteia. De asemenea, apar neînțelegeri și din cauză că activitatea salariaților este desfășurată în zile cum e Sfântul Andrei (30 noiembrie) sau Ziua Națională (1 decembrie), adică în zile care sunt, pentru o bună parte dintre salariați, nelucrătoare. Atenție:
Activitatea desfășurată de Black Friday e considerată activitate ce nu poate fi oprită, din cauza specificului acesteia. Așadar, atât timp cât respectă obligațiile de compensare legală, angajatorii pot să își cheme salariații la muncă și în zile libere legale, pentru a desfășura activitate.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.