ACCES PREMIUM
De ce premium?
Când va implementa Fiscul soluția SAF-T, care va reduce controalele la contribuabilii corecți? Clarificări de la președinta ANAF
Mirela Călugăreanu, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a explicat pentru avocatnet.ro că autoritățile sunt în etapa finală de achiziționare a serviciilor ce vor permite implementarea fișierului standard de audit de taxe (supranumit SAF-T). În februarie 2020, înainte de debutul pandemiei, șefa Fiscului estima că SAF-T va fi pus în funcțiune, la marii contribuabili, din ianuarie 2021, însă termenul se amână pentru un moment incert din viitor.
Articolul continuă mai jos
„Implementarea SAF-T-ului este, de asemenea, într-o etapă bună. Suntem în etapa finală de achiziție a serviciilor de dezvoltare a sistemului informatic, cu speranța că în curând vom semna și contractul. O etapă esențială, pentru că ea va fi urmată de o etapă de analiză a întregului design al sistemului.De altfel, imediat după semnarea contractului pentru SAF-T, vor fi organizate ample consultări publice cu reprezentanții mediului de afaceri, cu dezvoltatorii de software în domeniul financiar-contabil și cu alte părți interesate, pentru că, știți bine, implementarea SAF-T-ului, în afară de faptul că este un produs informatic mult așteptat de mediul de afaceri, dar și de folos administrației fiscale din România, implică și o serie de amendamente în ceea ce privește legislația fiscală. Și mă refer la procedura fiscală”, a declarat
Mirela Călugăreanu într-un
interviu recent pentru podcastul „Trei”.
În
februarie 2020, șefa ANAF estimase că încheierea contractului de achiziție urma să aibă loc în martie 2020, după care s-ar fi făcut consultările publice și apoi s-ar fi lucrat efectiv la dezvoltarea sistemului pentru SAF-T până cam în perioada asta. La momentul respectiv, se estima că SAF-T va fi implementat, în sistem-pilot la marii contribuabili, din ianuarie 2021.
Însă, în lumina recentelor declarații ale Mirelei Călugăreanu, reiese că implementarea SAF-T ar putea deveni realitate, cel mai devreme,
abia în partea a doua a anului 2021, dacă nu chiar în 2022. Întârzierea probabil că are o legătură strânsă cu debutul crizei coronavirusului în martie 2020.
În altă ordine de idei, șefa ANAF a precizat că implementarea SAF-T va duce la
o reducere considerabilă a numărului de controale pe care le fac inspectorii la contribuabili. Efectul acesta va fi simțit cel mai bine după ce SAF-T va fi implementat la toate categoriile de contribuabili.
„În egală măsură, implementarea SAF-T-ului va reduce considerabil modul de intervenție de la fața locului - adică acele verificări pe care inspecția fiscală le realiza prin deplasarea la sediul contribuabilului... le va reduce în mod semnificativ și acesta este un beneficiu, pentru că, știm cu toții, nimeni nu își dorește în mod neapărat să fie controlat și orice control implică niște costuri suplimentare. Simplul fapt că trebuie să pui la dispoziție anumite situații, documente... oamenii care țin evidențele financiar-contabile trebuie să își aloce un timp pentru a interfera cu organele de control. Deci, iată, costuri și timp care vor fi eliminate în mare măsură”, a mai spus șefa Fiscului.
SAF-T reprezintă un standard internațional pentru
schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi. Practic, autoritățile fiscale vor avea acces electronic direct la deconturile de TVA ale firmelor și la facturile lor și vor putea verifica în timp real dacă există probleme sau nu. Conform autorităților fiscale, SAF-T va duce și la eliminarea anumitor formulare, însă momentan nu există mai multe detalii în acest sens.
Podcastul Trei, produs de avocatnet.ro, poate fi ascultat, cu un episod nou săptămânal, pe toate platformele de podcasting: Spotify // Google Podcasts // Apple Podcasts.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.